Gå til innhold

Andre halvår 2018 og nye GPU´er?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gira på et 2080 (mulig TI) eller hvem vet hva det vil hete. Alternativ er en 1080TI, men hadde vært gull om det kom noe info fra Nvidia om hva man kan forvente av de nye kortene.

1180 eller 2080(ingen vet sikkert hva det kommer til å hete) kommer først, og TI kommer et år senere. Regn med at 2080 kommer til yte som et 1080ti, men prisen på 2080 kommer til å være som 1080 i dag.

Lenke til kommentar

1180 eller 2080(ingen vet sikkert hva det kommer til å hete) kommer først, og TI kommer et år senere. Regn med at 2080 kommer til yte som et 1080ti, men prisen på 2080 kommer til å være som 1080 i dag.

 

Vel, 970 var kanskje først og fremst en oppgradering på strøm effektivitet. Og med helt ny arkitektur i forhold til "Kepler" som den overtok for, så endte man med litt varierende ytelse i forhold til tidligere kepler modeller. Vant i noen spill, men tapte i andre. Men i gjennomsnitt regnet man vel den gang den kom, GTX970 som like rask som GTX780Ti, og GTX980 som noe raskere.

 

Spoler vi videre til Pascal lanseringen, så så vi GTX1070 etter lanseringen av GTX1080 var lovet å være raskere enn et GTX Titan X (Maxwell). Og leverte forsåvidt omtrent som lovet. Et GTX1070 med referanse klokkehastighet og kjøler, var litt raskere enn både GTX980Ti med referansekjøler, og Titan X. Skjønt begge disse kunne jo overklokkes til å ta igjen den ledelsen, mens GTX1070 klarte ikke helt ta dem igjen da, selv med overklokking av GTX1070.

 

Poenget er uansett at om vi ser på denne historikken, og tar i betraktning hvor lang tid Nvidia har hatt på seg til å komme med oppfølgere nå. Så er det egentlig liten grunn til å forvente at dette mønsteret skal endre seg så mye. Nvidia vil mest sannsynlig også gi GTX1080Ti eiere en grunn til å oppgradere "allerede" de også, ved å slippe et "GTX2080" som er raskere enn GTX1080Ti, slik GTX980 var raskere enn GTX780Ti. Og legger "GTX2070" seg på samme linje som før, så vil den altså ligge på GTX1080Ti+ ytelse den også. Altså gjøre GTX1080Ti ytelsen billigere. Om "GTX2080" gir 20 - 40% raskere ytelse enn GTX1080Ti, så ikke regn med at den blir billigere enn GTX1080Ti...

 

Ellers er det kommet litt flere rykter angående lansering. Vår ellers svært velinformerte Nvidia ekspert på forumet, "lovet" de nye kortene før skolestart. Men det var før de siste ryktene. De sier at salget av Pascal kort har ramlet så mye mer i dass enn Nvidia hadde beregnet, at de nå sitter med svære vare lagre som "må" tømmes først. Og siden "alle" venter på neste gen kort nå, så kommer det ikke nødvendigvis til å gå raskt. Grunnen til at jeg tror det kan være hold i disse siste ryktene er at de er ganske spesifikke, det er snakk om ~300 000 GPU'er som visstnok er et eksempel på en retur Nvidia fikk fra en av sine større kunder.

 

MEN, dersom salget av Pascal stopper "helt" opp, så tjener ikke Nvidia penger da heller, så det er fremdeles anledning til å tro at Nvidia heller tar et tap på store lagre med Pascal, om det er det som må til for å få inntekt på skjermkort igjen... Den som lever får se som de sier.

 

For øyeblikket tenker jeg sjansen er 50/50 for kort før skolestart. Eller kanskje 51/49 for at de kommer. Som sagt pleier vår "insider" her på forumet å være svært godt informert. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For øyeblikket tenker jeg sjansen er 50/50 for kort før skolestart. Eller kanskje 51/49 for at de kommer. Som sagt pleier vår "insider" her på forumet å være svært godt informert. ;)

Det er to måneder til skolestart, og folk som pleier å bli invitert lansering har ikke hørt noen ting. 50/50 for at vi har dem innen utgangen av oktober.

 

Angående ytelse er vi omtrent enige, jeg er bare litt forsiktig i spådommene. :)

Lenke til kommentar

1180 eller 2080(ingen vet sikkert hva det kommer til å hete) kommer først, og TI kommer et år senere. Regn med at 2080 kommer til yte som et 1080ti, men prisen på 2080 kommer til å være som 1080 i dag.

virker fornuftig å vente da. Har tross alt en 1080 nå.  Tenkte bestille ny pc neste uke. Typ alt utenom skjermkort så blir nok uansett passe forbedring. :) 

Lenke til kommentar

At 2080 skal yte som 1080Ti er ikke logisk. Det har vært årlig ytelsesøkning i de "ordinære" modellene lenge nå. Om det heter "Ti" eller ikke, så gir det 15-30% ytelsesøkning sammenliknet med forrige toppchip uansett. 980 slo 780Ti, 1080 slo 980Ti, og slik vil det sikkert fortsette. 

Lenke til kommentar

virker fornuftig å vente da. Har tross alt en 1080 nå.  Tenkte bestille ny pc neste uke. Typ alt utenom skjermkort så blir nok uansett passe forbedring. :)

Ja, har du 1080, så overlever du nok ei stund til. Greit å oppgradere det andre, så du er klar. Jeg ville gått for 8700K og ventet på 2080TI, hvis jeg hadde hatt 1080. Hva slags oppløsning spiller du på?

Lenke til kommentar

Ja, har du 1080, så overlever du nok ei stund til. Greit å oppgradere det andre, så du er klar. Jeg ville gått for 8700K og ventet på 2080TI, hvis jeg hadde hatt 1080. Hva slags oppløsning spiller du på?

 

Jeg er ikke så god på HW, setter meg kun smått inn i det når jeg skal kjøpe og det er noen år siden sist :p

 

8700k er planen. sammen med Asus Z370F, nzxt elite kabinett og kraken vannkjøling. 16gb ddr4 3200mhz ram og coolermaster v750 psu. 500gb samsung evo m2.  

 

Kjører 1440p på Acer Predator skjerm og selv med 4 år gammel maskin (4770k) nå så går jo det meste veldig greit, men er en del spill jeg foretrekker spille med gamepad på Oleden og der er dessverre ikke opplevelsen like god. Stabil 60+ fps hadde vært veldig behagelig. 

 

Beklager mye humble brags i innlegget :p 

Lenke til kommentar

At 2080 skal yte som 1080Ti er ikke logisk. Det har vært årlig ytelsesøkning i de "ordinære" modellene lenge nå. Om det heter "Ti" eller ikke, så gir det 15-30% ytelsesøkning sammenliknet med forrige toppchip uansett. 980 slo 780Ti, 1080 slo 980Ti, og slik vil det sikkert fortsette. 

La oss håpe det. Uten at prisene øker selvsagt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har et 1080 nå, og vurderer en oppgradering til 1080ti. Jeg har fått bud på 4000 på mitt 1080, samt at jeg har 750 cashpoints hos komplett. Disse cashpointsene blir doblet frem til 1 august, så jeg må bruke de før da. Dvs at jeg har 5500,- , uten å "bruk" en krone. Kortet jeg har tenkt meg koster 7300,-, og jeg får 4% cashback gjennom komplettbank på kjøpet. Så vis vi runder av til 7000 for å gjøre det enkelt så koster en oppgradering meg 1500,-. 

Jeg spiller kun i 4k, og jeg merker 1080 sliter litt til tider. Vil dere si det er verdt oppgraderingen? Som nevnt, jeg må bruke de cashpointsene før 1 august.

Lenke til kommentar

Har et 1080 nå, og vurderer en oppgradering til 1080ti. Jeg har fått bud på 4000 på mitt 1080, samt at jeg har 750 cashpoints hos komplett. Disse cashpointsene blir doblet frem til 1 august, så jeg må bruke de før da. Dvs at jeg har 5500,- , uten å "bruk" en krone. Kortet jeg har tenkt meg koster 7300,-, og jeg får 4% cashback gjennom komplettbank på kjøpet. Så vis vi runder av til 7000 for å gjøre det enkelt så koster en oppgradering meg 1500,-. 

Jeg spiller kun i 4k, og jeg merker 1080 sliter litt til tider. Vil dere si det er verdt oppgraderingen? Som nevnt, jeg må bruke de cashpointsene før 1 august.

Mja, hvorfor ikke finne et rimelig 1080Ti på finn da? Cashpoints på Komplett kan du jo bruke på hva som helst. Er jo ikke noe vits å bruke dem før august, hvis du bruker dem ved å kaste dem i dass?

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Mja, hvorfor ikke finne et rimelig 1080Ti på finn da? Cashpoints på Komplett kan du jo bruke på hva som helst. Er jo ikke noe vits å bruke dem før august, hvis du bruker dem ved å kaste dem i dass?

Du har forsåvidt rett. Men jeg må ut med mer penger om jeg kjøper brukt på finn, enn om jeg kjøper rett gjennom komplett pga cashpointsene. Jeg har vurdert andre kjøp for poengene, men det eneste jeg føler jeg har nogenlunde behov for er et 1080ti. Og som sagt blir poengenes verdi halvert etter 1 august, så derfor vil jeg ikke vente til neste generasjon. 

 

Mener du 1500,- er verdt ca 20-30% økning i fps?

Lenke til kommentar

Hvis kortet koster 7300,- Så trekker du fra ~1500 Kr som du har i bonus poeng. Så sitter du igjen med å måtte betale 5800 Kr. Av de 5800 får du så 3% cash points om du betaler med Komplett Bank MasterCard, altså 174 poeng, opptjening av 4% begynner ikke før 1. aug. Disse 174 poengene skal du også kunne bruke på Komplett innen 1. aug. da til en verdi av 348Kr, som du med litt godvilje også kan kalle for fratrekk i prisen på skjermkortet. i så fall er du nede i 5452 Kr. Eller 5626 Kr om du ikke bruker poengene innen 1. aug.

 

Om det er verdt det, må hver enkelt vurdere selv. Jeg ser GTX1080 som ligger ute til 4400 Kr ikke blir solgt, så 4000 Kr for ditt er sikkert omtrent hva du kan forvente å oppnå. Personlig ville jeg solgt for 4000 Kr om økonomien er trang. Og heller ventet på neste generasjon kort, og da betalt mellomlegget mellom de 4 000 Kr og hva et 11/2070 kommer til å koste. Bare håp på en lang sommer, eller kjøp deg en ventepølse i mellomtiden. :)

 

Ellers er GTX1080Ti i gjennomsnitt ~35% raskere enn GTX1080 i 4K. Altså noen ganger mindre enn 35%, men også noen ganger mer enn 35% raskere, avhengig av spillet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis kortet koster 7300,- Så trekker du fra ~1500 Kr som du har i bonus poeng. Så sitter du igjen med å måtte betale 5800 Kr. Av de 5800 får du så 3% cash points om du betaler med Komplett Bank MasterCard, altså 174 poeng, opptjening av 4% begynner ikke før 1. aug. Disse 174 poengene skal du også kunne bruke på Komplett innen 1. aug. da til en verdi av 348Kr, som du med litt godvilje også kan kalle for fratrekk i prisen på skjermkortet. i så fall er du nede i 5452 Kr. Eller 5626 Kr om du ikke bruker poengene innen 1. aug.

 

Om det er verdt det, må hver enkelt vurdere selv. Jeg ser GTX1080 som ligger ute til 4400 Kr ikke blir solgt, så 4000 Kr for ditt er sikkert omtrent hva du kan forvente å oppnå. Personlig ville jeg solgt for 4000 Kr om økonomien er trang. Og heller ventet på neste generasjon kort, og da betalt mellomlegget mellom de 4 000 Kr og hva et 11/2070 kommer til å koste. Bare håp på en lang sommer, eller kjøp deg en ventepølse i mellomtiden. :)

 

Ellers er GTX1080Ti i gjennomsnitt ~35% raskere enn GTX1080 i 4K. Altså noen ganger mindre enn 35%, men også noen ganger mer enn 35% raskere, avhengig av spillet..

 

35% raskere altså? Det er ganske stor forskjell. Var ikke klar over at det var så mye...

Lenke til kommentar

35% raskere altså? Det er ganske stor forskjell. Var ikke klar over at det var så mye...

 

Sirrestrikk sa:"Jeg spiller kun i 4k". Da tenkte jeg det var greit å gå ut fra ytelsen i 4K. 1080Ti er et beist, og i 1080p er det mange som vil treffe veggen med flaskehals i RAM og/eller CPU før skjermkortet. Til og med "proffe" benchmarkere. Om du ser hos TechPowerUps her. Så ser du at selv med 7700K@4,8GHz og 3000MHz RAM, så er GTX1080Ti i gjennomsnitt "bare" 19,5% raskere i 1080p.

 

(GTX1080 Founders edition yter 82% av 1080Ti kortet som de tester, mens 1080Ti Founders Edition yter 98% av kortet de tester. Altså FE mot FE så er 1080Ti 19,5% raskere.)

 

Ser vi derimot på 4K der CPU og RAM ikke lenger er noen flaskehals, så endrer det seg til henholdsvis 71% og 96% av ytelsen til EVGA kortet som testes. FE mot FE er altså Ti kortet 35,2% raskere i 4K.

Lenke til kommentar

Sirrestrikk sa:"Jeg spiller kun i 4k". Da tenkte jeg det var greit å gå ut fra ytelsen i 4K. 1080Ti er et beist, og i 1080p er det mange som vil treffe veggen med flaskehals i RAM og/eller CPU før skjermkortet. Til og med "proffe" benchmarkere. Om du ser hos TechPowerUps her. Så ser du at selv med 7700K@4,8GHz og 3000MHz RAM, så er GTX1080Ti i gjennomsnitt "bare" 19,5% raskere i 1080p.

 

(GTX1080 Founders edition yter 82% av 1080Ti kortet som de tester, mens 1080Ti Founders Edition yter 98% av kortet de tester. Altså FE mot FE så er 1080Ti 19,5% raskere.)

 

Ser vi derimot på 4K der CPU og RAM ikke lenger er noen flaskehals, så endrer det seg til henholdsvis 71% og 96% av ytelsen til EVGA kortet som testes. FE mot FE er altså Ti kortet 35,2% raskere i 4K.

Gjennomsnitt er ikke særlig nyttig å se på i oppløsninger under 3840x2160 for 1080 Ti, flere av spillene som testes er rett og slett ikke krevende nok i 3840x2160.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...