Gå til innhold

Andre halvår 2018 og nye GPU´er?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal ikke påberope meg å ha full oversikt over noe som helst, men har fulgt litt med i det siste ettersom jeg har planer om å investere i nytt skjermkort selv, etter at mitt 1070-kort røyk og jeg fikk kreditert dette.

 

Følger ikke med på AMD, men status på Nvidia er vel at den nye serien skal være "rett rundt hjørnet" (11/20-serie). Slik jeg har forstått det så har dette vært status en god stund nå allerede og nye kort er igrunn litt overdue, men grunnet overlegen markedsandel og ytelse vs AMD, og fortsatt gode salg av 10* serien, har ikke Nvidia-sjefen Huang noe hastverk med å slippe nye kort, eller i det minste avsløre at de nye kortene er klare.

 

"Rett rundt hjørnet" ryktet ble litt drept for en ukes tid siden da Huang svarte på spørsmål om de nye kortene og sa det var "lenge" til. Spørsmålet er vel om dette vare en liten overdrivelse for å ikke drepe salget av 10-serien.

 

Ut ifra dette så i ihvertfall jeg resonnert meg frem til at det vil være hensiktsmessig både ytelses-messig og økonomisk, å vente på nye nvidia kort, og belager meg på en gaming-fri sommer  :tease:

 

NB: Dette er min forståelse av Nvidia-situasjonen i dag, etter å ha lest endel her på forumet og rundt omkring generelt. 

(Tar forbehold om at jeg kun har lest aktivt om dette i noen dager, så de mer kunnskapsrike her på forumet må gjerne arrestere meg på ting som er helt feil  :tease: )

Ta gjerne en titt i denne tråden her: Nvidia Volta & post-Volta - Arkitektur og produkter

Endret av sindredl
Lenke til kommentar

Skal ikke påberope meg å ha full oversikt over noe som helst, men har fulgt litt med i det siste ettersom jeg har planer om å investere i nytt skjermkort selv, etter at mitt 1070-kort røyk og jeg fikk kreditert dette.

 

Følger ikke med på AMD, men status på Nvidia er vel at den nye serien skal være "rett rundt hjørnet" (11/20-serie). Slik jeg har forstått det så har dette vært status en god stund nå allerede og nye kort er igrunn litt overdue, men grunnet overlegen markedsandel og ytelse vs AMD, og fortsatt gode salg av 10* serien, har ikke Nvidia-sjefen Huang noe hastverk med å slippe nye kort, eller i det minste avsløre at de nye kortene er klare.

 

"Rett rundt hjørnet" ryktet ble litt drept for en ukes tid siden da Huang svarte på spørsmål om de nye kortene og sa det var "lenge" til. Spørsmålet er vel om dette vare en liten overdrivelse for å ikke drepe salget av 10-serien.

 

Ut ifra dette så i ihvertfall jeg resonnert meg frem til at det vil være hensiktsmessig både ytelses-messig og økonomisk, å vente på nye nvidia kort, og belager meg på en gaming-fri sommer  :tease:

 

NB: Dette er min forståelse av Nvidia-situasjonen i dag, etter å ha lest endel her på forumet og rundt omkring generelt. 

(Tar forbehold om at jeg kun har lest aktivt om dette i noen dager, så de mer kunnskapsrike her på forumet må gjerne arrestere meg på ting som er helt feil  :tease: )

Ta gjerne en titt i denne tråden her: Nvidia Volta & post-Volta - Arkitektur og produkter

 

 

Dette med "rett rundt hjøret" og at det nå bel utsatt fikk jeg vel også med meg. Derfor jeg er litt i villrede på hva pokker man skal anskaffe nå. Ser jo heller ikke ut som bruktmarkedet på 1080 ti kort har gjort noen nevneverdig byks nedover heller....

Lenke til kommentar

Dette med "rett rundt hjøret" og at det nå bel utsatt fikk jeg vel også med meg. Derfor jeg er litt i villrede på hva pokker man skal anskaffe nå. Ser jo heller ikke ut som bruktmarkedet på 1080 ti kort har gjort noen nevneverdig byks nedover heller....

 

Hø? Det er jo en million 1080Ti på finn.no nå. Alle sammen skal kvitte seg med kortet mens det enda er verdt mer enn dagens 1070. Neste gen Nvidia kort er "garantert" her innen august er over. ;)

Lenke til kommentar

Hø? Det er jo en million 1080Ti på finn.no nå. Alle sammen skal kvitte seg med kortet mens det enda er verdt mer enn dagens 1070. Neste gen Nvidia kort er "garantert" her innen august er over. ;)

 

Greia er at nesten alle på finn.no skal ha 7-8000 kr for 1080Ti korta sine. Hvem gidder betale det når "GTX 1180" kommer snart med lik eller litt bedre ytelse til samme pris?

Lenke til kommentar

"Rett rundt hjørnet" ryktet ble litt drept for en ukes tid siden da Huang svarte på spørsmål om de nye kortene og sa det var "lenge" til. Spørsmålet er vel om dette vare en liten overdrivelse for å ikke drepe salget av 10-serien.

 

 

De har en viss interesse av å utsette det så lenge AMD ikke kan konkurrere på toppkort. Blir det september lansering istedenfor juni lansering så kan de (som vanlig) ha et 12-15 måneders vindu til neste kort igjen. Og dermed har de kjøpt seg 3mnd ekstra i tilfelle de skulle slite med å få klar en ny chip i tide i en av de neste syklusene. Vi kommer dit før eller siden tilsvarende som på CPU. 

Lenke til kommentar

Jeg har en følelse av at de korta som kommer i høst bare er en "Pascal refresh", og ikke er neste generasjon GPU fra nVidia. Fordi neste generasjon GPU sparer kanskje nVidia til neste år siden det er vel først da de får konkuranse fra AMD. Bare spekulerer her så klart :p

Lenke til kommentar

Vi får se. De har da ikke hastverk mtp. hvor mange kort de selger om dagen. 

 

Det stemmer, og de har dårlig konkuranse fra AMD. Men når et produkt blir for lenge på markedet, så vil mange folk tenke at tinga er gamle. Dette kan gjøre at nVidia selger mindre igjen. Du så sikkert hva AMD gjorde med sine kort. De bare rebranda dem... Nytt navn og vips de kan selge korta som om de er nye :p (noen tweaks var det jo da)

 

Så kan jo også grunnen til at nVidia utsetter bare være at GDDR6 minne er ikke å stort nok volum enda.

Lenke til kommentar

Er ikke mange som tenker på at 1080TI drar på årene, er ytelsen som er viktig. Enten det er en dag gammel eller 10år :)

 

Jeg tenker ikke at 1080Ti er gammelt, men kanskje mange unge gamere der ute gjør det  :wee:

Blir nok ikke noe nytt kort på meg i år, men neste år tenker jeg. Får se.

Lenke til kommentar

I så måte er det litt interessant å følge med på brukt markedet på finn.no. I skrivende stund gir følgende søk følgende treff

 

Nvidia 

geforce 1080 129 treff

geforce 1070 102 treff

geforce 1060 114 treff

geforce 1050 54 treff

 

Amd

Radeon 580 25 treff

Radeon 570 25 treff

Radeon 560 8 treff

Radeon 550 5 treff

 

Stor forskjell i AMD og og Nvidia kort om jeg da ikke har søkt helt feil... Hva sier dette oss om bruktprisene nå og framover? Ligger en del rigger ute også. Når det etterhvert kommer nye kort til 6000-8000 vil da folk kjøpe nytt eller vil det bli bonanza på bruktmarkedet fordi det gir mer bang for the buck?

Lenke til kommentar

Jeg kan kun snakke for meg selv, men jeg solgte mitt 1070 nå nylig for å oppgradere til 1080ti.

 

Det gjorde jeg ene og alene fordi 1070et dekket halve kostnaden for 1080ti, og hvis jeg hadde ventet på neste generasjon så ville mitt 1070 droppet ganske hardt i pris. 1080ti ytelsen er knall for meg med 1440p skjerm :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...