Redaksjonen. Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 I Ungarn.Elektrisk testfly styrtet – Flåten satt på bakken Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Oh boy, brace (no pun) yourself.. nå kommer det. Person A: Bevis på at ektrisk fly er bare tull og farlig. Person B: Dette er helt greit, fordi fossil fly kræsjer også. 9 Lenke til kommentar
kajable Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Hvorfor ikke montere enten det være seg bensin eller batterier i en pod/ droptank halvveis ute på undersiden av vingene på småfly. 3-5% ekstra luftmotstand som reduserer marsjfarten helt ubetydelig. Mye lettere å kjøle batterier, hvis noe skjer med batt pakka. Variabel åpning i front av poden, så har en all den kjøling en kan ønske seg. Oppstår en nødssituasjon kan en droppe batteriene i en fallskjerm stor nok til at den utgjør minimal risiko for de på bakken. Så kan en nødlande flyet 100-150 kg lettere, og med en landingsfart med betraktelig lavere kinetisk energi. 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Greide piloten å hoppe ut i tide? Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Hvorfor ikke montere enten det være seg bensin eller batterier i en pod/ droptank halvveis ute på undersiden av vingene på småfly. 3-5% ekstra luftmotstand som reduserer marsjfarten helt ubetydelig. Mye lettere å kjøle batterier, hvis noe skjer med batt pakka. Variabel åpning i front av poden, så har en all den kjøling en kan ønske seg. Oppstår en nødssituasjon kan en droppe batteriene i en fallskjerm stor nok til at den utgjør minimal risiko for de på bakken. Så kan en nødlande flyet 100-150 kg lettere, og med en landingsfart med betraktelig lavere kinetisk energi. Eventuelt bare fallskjerm på hele flyet... https://www.youtube.com/watch?v=SX3n2baYjys Det blir mer og mer vanlig. 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Er ikke sikkert fallskjerm hadde hjulpet her fordi flyet tok fyr før det styrtet. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Greide piloten å hoppe ut i tide? Han omkom i alle fall. Om han sat i flyet eller hadde hoppa ut står det ingenting om, men refleksen til ein pilot vil som regel vere å prøve å få kontroll over flyet. Unnataket er moderne jagarfly, som er dynamisk ustabile. Om ikkje datamaskinene får kontroll, er det ikkje anna å gjere enn å skyte seg ut. 4 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Brann i fly er utrivelig 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Hvorfor ikke montere enten det være seg bensin eller batterier i en pod/ droptank halvveis ute på undersiden av vingene på småfly. 3-5% ekstra luftmotstand som reduserer marsjfarten helt ubetydelig. Mye lettere å kjøle batterier, hvis noe skjer med batt pakka. Variabel åpning i front av poden, så har en all den kjøling en kan ønske seg. Oppstår en nødssituasjon kan en droppe batteriene i en fallskjerm stor nok til at den utgjør minimal risiko for de på bakken. Så kan en nødlande flyet 100-150 kg lettere, og med en landingsfart med betraktelig lavere kinetisk energi. Eventuelt bare fallskjerm på hele flyet...https://www.youtube.com/watch?v=SX3n2baYjys Det blir mer og mer vanlig. Eventuelt bare fallskjerm på alle passasjerene. Eller katapultsete! Eller... Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Eventuelt bare fallskjerm på alle passasjerene. Eller katapultsete! Eller... Ser ut til å bare være én passasjer, så fallskjerm på denne må da være det mest kostnadseffektive. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Eventuelt bare fallskjerm på alle passasjerene. Eller katapultsete! Eller... Ser ut til å bare være én passasjer, så fallskjerm på denne må da være det mest kostnadseffektive. Ville du hoppa ut av eit fly i fritt fall frå låg høgde, dersom du aldri har hoppa i fallskjerm før? Du har ca eit sekund til å bestemme deg, ta av beltet som kan berge livet ditt dersom flyet treff bakken, opne døra og komme deg ut mot vind i ca 200 km/t. (Fly med fallskjermhopparar tek gjerne av utan dør.) Fallskjerm for heile flyet har vorte ganske vanleg på nye småfly. Då treng piloten berre å kutte motoren og trekkje i eit handtak på det sekundet. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 (endret) Testfly styrtet – Flåten satt på bakken -> Vanlig prosedyre - ingen løfter et øyebryn Elektrisk testfly styrtet – Flåten satt på bakken -> Stor ståhei, TU-artikkel og debatt om elfly noen sinne vil bli trygt eller ei.. Endret 8. juni 2018 av Simen1 2 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Brann i fly er utrivelig Brann i (elektrisk) ubåt er ennå mer utrivelig… Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Greide piloten å hoppe ut i tide? Første setning i artikkelen. Nei. 1 Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Sikkert en Samsung mobiltelefon ombord. Lenke til kommentar
G Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 (endret) Eventuelt bare fallskjerm på alle passasjerene. Eller katapultsete! Eller... Sånn at alle kan omkomme av hypotermia når de lander i vannet? https://en.wikipedia.org/wiki/Hypothermia Sånn at redningstjenesten må lete ekstra vel og lenge over flere kvadratkilometer? Sånn at flyvertinne og mannskap aldri får evakuert flyet, fordi det garantert er noen som ikke tør hoppe ut. Dersom du kaster dem ut av flydøren, så vil flyselskapet bli saksøkt for traumatisk opplevelse, dersom noen i det hele tatt skulle komme til å overleve. Ikke minst må den skrekkslagne passasjer overleve for å fortelle om sin opplevelse. Endret 8. juni 2018 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 (endret) 200 km/t vind, kan kompenseres litt for ved å ha sånn lasteluke som militære fraktfly har (typisk Hercules som vi nordmenn er kjent med). Da unngår man å hoppe inn i jetmotoren. Men det kunne man unngått dersom de valgte bakre flyutgang likevel. Men regner da med at å hoppe ut lasteluke vil rive mindre de første tiendedelssekundene av hoppene. En må vel rigge fallskjermsutløser slik at det skjer automatisk, siden det er utrente folk som hopper av flyet. Endret 8. juni 2018 av G Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Hvorfor ikke montere enten det være seg bensin eller batterier i en pod/ droptank halvveis ute på undersiden av vingene på småfly. 3-5% ekstra luftmotstand som reduserer marsjfarten helt ubetydelig. Mye lettere å kjøle batterier, hvis noe skjer med batt pakka. Variabel åpning i front av poden, så har en all den kjøling en kan ønske seg. Oppstår en nødssituasjon kan en droppe batteriene i en fallskjerm stor nok til at den utgjør minimal risiko for de på bakken. Så kan en nødlande flyet 100-150 kg lettere, og med en landingsfart med betraktelig lavere kinetisk energi. Du har et godt poeng her, og det er "nødkjøling" av batteriene ved overoppheting, hvilket han gjøres ved å felle ut en liten luke som "skyfler inn" masse luft. Samme prinsippet brukes forøvrig på eldre (det vil si de aller fleste) Piper PA 28 for ekstra ventilering av kabinen (hendler ned mot fotbrønnen h og v side). Problemet er naturligvis dersom man allerede har en brann i batteriet... Tvangsforing av brendende batterier med luft etter blåsebelgprinsippet er vel det siste man ønsker når man speider etter nødlandingsted. Batterier etter "dropptankfilosofien" er heller ikke helt tingen, da de fleste vil se negativt på å få et brennende litiumionebatteri med eller uten utbrent fallskjerm ned gjennom taket.... Dette totalhavariet, som alle andre totalhavari, er tragisk, men naturligvis bør man kunne lære av dette og designe seg utav problemet, slik som man gjorde i flygingens barndom og det ble standard med "torpedovegg" mellom flymotor og cockpit på enmotors fly for å begrense omfanget av motorbrann. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Utrolig hva ordet elektrisk foran ordet testfly kan utløse av debatt. Et fly med én person om bord. En pilot som er klar over risikoene ved å kjøre et testfly og som er forberedt på å måtte kunne gjøre noen nødtiltak ut over det vanlige piloter opplever. Og nå debatteres det hvorvidt turist-bestemor ikke skjønner hvordan fallskjermer brukes... Hvorfor er ikke dette noe kjent problem i passasjerfly uten ordet elektrisk foran seg? Piske opp storm i et vannglass klarer man tydeligvis.. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Sånn at alle kan omkomme av hypotermia når de lander i vannet? https://en.wikipedia.org/wiki/Hypothermia Sånn at redningstjenesten må lete ekstra vel og lenge over flere kvadratkilometer? Sånn at flyvertinne og mannskap aldri får evakuert flyet, fordi det garantert er noen som ikke tør hoppe ut. Dersom du kaster dem ut av flydøren, så vil flyselskapet bli saksøkt for traumatisk opplevelse, dersom noen i det hele tatt skulle komme til å overleve. Ikke minst må den skrekkslagne passasjer overleve for å fortelle om sin opplevelse. Hehe... Jeg skjønner humor er vanskelig på nettet. Men ta det med ro, jeg var ikke seriøs. Simen1: du må jo forstå at all den tid dette er ny teknologi uten mye akkumulert erfaring så vil enhver ulykke bli førstesideoppslag. På samme måte som det blir det når et elektrisk fly klarer å fly jorden rundt. Dette går begge veier, så du trenger ikke spille så sjokkert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå