Gå til innhold

Gamer PC fra Desember 2012, verdi?

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel gamer pc som jeg lurer på om er verdt noen kroner.

Specs er:

Cpu: i5 3570

Gpu: Radeon HD 7870

8gb ddr3 ram

+fyll deler av ingen verdi

Problemet til pcen er at de siste 8 månedene så har idle temperaturer ligget på 60-70 grader og ved spilling 90-105 grader. Det skjedde ikke noe hopp over natten, temperaturene har bare gradvis gått oppover med tiden. Alt på pcen har føltes ok, det eneste jeg spiller er CSGO, og har følt den siste måneden at noe er litt off når jeg spiller, åpnet HWiNFO og så at cpuen slår inn throttling(hvis jeg leser dataen riktig) ved spilling. Jeg spiller 1024x768 med høy fps, cpu under full load hele tiden. 

Med andre ord så er pcen for øyeblikket ubrukelig som gaming pc etter min mening og et salg som det ville nok vært svindel. Lurte på hvor effektivt et kjølepasta bytte ville vært for å senke temperaturene? Cpu'en kjører på stock cooler med kjølepasta fra 2012, noen som har erfaringer med fornying av kjølepasta på en så gammel chip?

Uansett, å selge denne som gaming pc er noe jeg aldri kommer til å gjøre, har derimot en far som alltid kjøper seg en ferdigbygget stasjonær pc til rundt 5 000 rundt hvert femte år. Vet han klager over hvor dritt windows 10 er regelmessig og pcen hans begynner vel å bli rundt 4 år gammel nå, og her har jeg en pc som fungerer utmerket som workstation + har windows 7. Har ikke specsa på pcen hans framom meg, men regner det må være snakk om noe som +200% cpu effective speed versus det han har nå.(et eller annet compaq 4+ år gammel)

Tenkte da om det hadde vært rimelig å foreslå en pris på rundt 1000kr som en workstation? Spørsmålet blir jo fort hvor lang levetid har denne pcen igjen? Er som sagt ingen tegn på at deler begynner å gå istykker, har aldri hatt bluescreen eller crash problemer, men cpu tempen må ned før jeg har hjerte til å ta penger for pc'en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje dumt spørsmål, men har du rengjort den? om du har 6 år med støv i CPU vifta så blir det fort varmt. 

Rengjorde vifta når jeg først oppdaget de høye temperaturene for 8 måneder siden. Tror idle tempen fallt fra 60-70 til 53-63ish, som jo også er høyt. Kan nok få ned temperaturene 5 grader eller noe ved å rengjøre vifta igjen, men kjølepasta bytte er nok minimum for å ha håp om å oppnå holdbare temperaturer.

Lenke til kommentar

Mange har slike PC-er i hjemmet. Jeg har 2-3 slike maskiner, en i kjelleren og en i garasjen, brukes til ebay, yt og spotify stort sett. Middels bruksverdi, nesten null salgsverdi.

Jeg vet det fins tullinger på finn som ville lagt ut en slik maskin til 4-5 tusen, bare for å se om de kan klare å lure en stakkars 13-åring eller noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Verdiløs.

Kan brukes til å surfe på nettet og småspill. Dette kan allerede telefoner i dag, så ingen gidder å ha en pc, som telefonen kan gjøre.

Ærlig sagt.

Om noen er ute etter en gammel haug for å spille spill fra pre 2012 er den helt ok til det. I tillegg kan man tjene en tusenlapp. Rimelig svimete kommentar..

Man slipper å kaste den, legger man den ut for 1000 kr kommer noen å henter den for deg.

Vet ikke hvor mye penger du har, men jeg tjener ganske godt og ville ikke kastet penger på den måten.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar

Om noen er ute etter en gammel haug for å spille spill fra pre 2012 er den helt ok til det. I tillegg kan man tjene en tusenlapp. Rimelig svimete kommentar..

Å selge en gammel PC som sliter med varme problemer er også svimete tankegang. 

Trådstarter : Gi bort PC'n til din far. Eventuellt kan du forlenge livet til PC'n ved å kjøpe en ny og bedre CPU kjøler, samt kjøpe et skjermkort på bruktmarkedet, f.eks et GTX 980 kort eller litt nyere hvis prisen er fornuftig :)

Lenke til kommentar

Å selge en gammel PC som sliter med varme problemer er også svimete tankegang.

Trådstarter : Gi bort PC'n til din far. Eventuellt kan du forlenge livet til PC'n ved å kjøpe en ny og bedre CPU kjøler, samt kjøpe et skjermkort på bruktmarkedet, f.eks et GTX 980 kort eller litt nyere hvis prisen er fornuftig :)

Det så jeg faktisk ikke, da er den ikke noe verdt nei. Gitt at alt var i orden, da ville jeg ha solgt den.

Lenke til kommentar

For meg personlig hvis det var til mitt bruk, så er den ikke verdt å sette en ny cpu vifte på, så kan ikke si meg helt uenig med Nizzen. Hvis man har kjølepasta liggende dog og det er mulig å få til holdbare temperaturer så har man en bedre pc ytelsesmessig enn alt du får kjøpt ferdigbygget idag til under 5500kr. Eller tar jeg feil her? 

Den mest verdifulle tingen ved pc'en er windows 7 lisensen etter min mening.

Noen som har vært borti noe lignende før? kan problemet være så enkelt som at kjølepastaen er helt gåen, eller tror dere det er håpløst uten kjølepasta+vifte bytte og selv da er det ingen garanti for passelige temperaturer?

Endret av cYasUndayfEderer
Lenke til kommentar

Kjølepasta koster svært lite, så om du prøver et bytte og så kjører en stresstest er det en billig affære. Som sagt, er den i orden får du en tusenlapp for den.

Sikkert bare å slenge maskinen inn i bilen og ta den med på nærmeste bensinstasjon for å blåse ut støvet av den.

Samles mye støv på sikkert 6-7 år gammel som denne maskinen er :p Hvis den aldri har vært åpnet kan jeg omtrent se det for meg.

Lenke til kommentar

Sikkert bare å slenge maskinen inn i bilen og ta den med på nærmeste bensinstasjon for å blåse ut støvet av den.

Samles mye støv på sikkert 6-7 år gammel som denne maskinen er :p Hvis den aldri har vært åpnet kan jeg omtrent se det for meg.

*Trykkluft på boks*, for mye vann i lufta i den på stasjonen. Og hold fast viftene, man kan rasere lageret på denne måten.

Litt billig kjærlighet er nok løsningen om man vil selge ja.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar

Ene kjerna var oppe i 95C max så jeg. Husker ikke når din CPU skal begynne å "throttle", dvs at CPU setter ned hastigheten for å senke temperaturen. Dette gjør at fps'n i CS:GO kan gå ned og at du får lag spikes. Anbefaler deg en ny CPU kjøler. Viktig at du renser CPU for gammel kjølepasta først med isopropanol eller liknende. Påfør også rett mengde med kjølepasta.

Dette er ting du bør lære, for slike problemer vil du kunne få med en ny PC også.

Lenke til kommentar

Ene kjerna var oppe i 95C max så jeg. Husker ikke når din CPU skal begynne å "throttle", dvs at CPU setter ned hastigheten for å senke temperaturen. Dette gjør at fps'n i CS:GO kan gå ned og at du får lag spikes. Anbefaler deg en ny CPU kjøler. Viktig at du renser CPU for gammel kjølepasta først med isopropanol eller liknende. Påfør også rett mengde med kjølepasta.

Dette er ting du bør lære, for slike problemer vil du kunne få med en ny PC også.

Nja, nå blir den utnyttet 95%  :) Kan være lett å se feil der. 

Dette er en brukbar maskin. Det er verdt å kjøpe kjøler til den, slik som til alle andre maskiner, for den har en uansett. Å ta av stock kjøleren for deretter å sette den på igjen med brukt pasta fra 2012 hadde jeg ikke gitt en kalori i tankegangen engang. 

Kjøpe 212 evo (218 kr inkl frakt) så har en også cpu pasta'en som en mangler og en godt brukanes maskin  :)

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...