Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

INTERVJU: Haakon Mathisen lager serie om internettkultur og e-sportens utvikling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1999 er noe sent, da hadde flere viktige begivenheter og epoker for lengst utspilt seg.

 

DOOM Sharewarware December 10 1993

 

"The Dial-up Wide-Area Network Game Operation, better known by the acronym DWANGO, was an early online gaming service based in the United States. Launched in 1994, it was originally known for its compatibility with Doom, for which it functioned as a matchmaking service for online multiplayer. The service also supported various other titles, including other id Software games such as Doom II and Heretic as well as titles from other companies like Duke Nukem 3D, Blood, and Shadow Warrior from 3D Realms."

 

1995 når Dwango og Microsoft var vertskap for en stor DOOM-turnering i Seattle.

 

February 24, 1996 -- qtest release

June 22, 1996 -- shareware release

July 22, 1996 -- full version release

December 17, 1996 -- QuakeWorld release

 

ClanRing turneringene.

 

The infamous 1997 Red Annihilation tournament, som resulterte i at Dennis Fong aka Thresh ble tidenes første esport-kjendis med anerkjennelse og omtale over hele verden.

 

"Fong is recognized by the Guinness Book of World Records as the first professional gamer."

 

"The era went to an end when most of Death Row switched to Quake 2 or became inactive. Death Row did return for an exhibition game against Clan 9 in Stockholm (Aug 1998). Clan 9 won 8 games to 2." Så vidt jeg vet første gang et helt esport-lag ble fløyet over til et annet kontinent for å konkurrere.

 

Ligaene NCL og NECL startet sommer og høst 1998.

 

Datatreff på tampen av 90-tallet og utover er på flere måter ei sørgelig historie. Preget av folk som ikke kan noe nevneverdig om datamaskiner eller bruken av disse, sover/dusjer/spiser under demokonkurransen, kommer til treffet med feil eller mangler på utstyret slik at crew og andre deltakere må bruke tid på å få de på nett eller reinstallert os/feilsøking på maskinvaren. Folk som ødela én eller flere dager av et datatreff ved å komme med virusinfiserte maskiner som fikk hele nettverket til å gå i sirup.

 

Man må tilbake til starten av 90-tallet for å komme til kjernen når det gjelder datatreff. På midten av 90-tallet ble det en oppblomstring i antall deltakere som var på datatreff av andre årsaker enn de som først var ment. Det er skjedd ei utvikling, men ikke alle aspekter er gode. Jeg synes ikke det er positivt med flere deltakere når det betyr at det prosentvis er færre seriøse deltakere og mindre lidenskap. For hvert år blir det stadig mer støy og man kommer stadig lenger bort fra utgangspunktet. Hvis man starter med folk som er gode til å programmere, lage grafikk og musikk i form av en demo, konkurrerer i å presse maskinvaren til det maksimale for noen år senere å ende opp med folk som kopierer filer, spiller og mingler, kan man ikke med oppriktighet si at det er ei positiv eller ønskelig utvikling for andre enn produsenter av maskinvare og lagringsmedium.

 

"The Party (or "TP", for short) was an annual demoscene event held from 1991 to 2002 in Denmark. It was one of the first events of its kind and set the trend for many other demoscene parties in Europe."

 

http://www.doom2.net/history/history.html

https://en.wikipedia.org/wiki/DWANGO

http://www.muppetclan.com/history/

http://wiki.quakeworld.nu/

http://wiki.quakeworld.nu/1996

http://wiki.quakeworld.nu/Clan_9

http://wiki.quakeworld.nu/Death_Row

http://wiki.quakeworld.nu/NCL

http://wiki.quakeworld.nu/NECL

https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Annihilation

https://en.wikipedia.org/wiki/Dennis_Fong

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Party_(demoparty)

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

1999 er noe sent, da hadde flere viktige begivenheter og epoker for lengst utspilt seg.

 

DOOM Sharewarware December 10 1993

 

"The Dial-up Wide-Area Network Game Operation, better known by the acronym DWANGO, was an early online gaming service based in the United States. Launched in 1994, it was originally known for its compatibility with Doom, for which it functioned as a matchmaking service for online multiplayer. The service also supported various other titles, including other id Software games such as Doom II and Heretic as well as titles from other companies like Duke Nukem 3D, Blood, and Shadow Warrior from 3D Realms."

 

1995 når Dwango og Microsoft var vertskap for en stor DOOM-turnering i Seattle.

 

February 24, 1996 -- qtest release

June 22, 1996 -- shareware release

July 22, 1996 -- full version release

December 17, 1996 -- QuakeWorld release

 

ClanRing turneringene.

 

The infamous 1997 Red Annihilation tournament, som resulterte i at Dennis Fong aka Thresh ble tidenes første esport-kjendis med anerkjennelse og omtale over hele verden.

 

"Fong is recognized by the Guinness Book of World Records as the first professional gamer."

 

"The era went to an end when most of Death Row switched to Quake 2 or became inactive. Death Row did return for an exhibition game against Clan 9 in Stockholm (Aug 1998). Clan 9 won 8 games to 2." Så vidt jeg vet første gang et helt esport-lag ble fløyet over til et annet kontinent for å konkurrere.

 

Ligaene NCL og NECL startet sommer og høst 1998.

 

Datatreff på tampen av 90-tallet og utover er på flere måter ei sørgelig historie. Preget av folk som ikke kan noe nevneverdig om datamaskiner eller bruken av disse, sover/dusjer/spiser under demokonkurransen, kommer til treffet med feil eller mangler på utstyret slik at crew og andre deltakere må bruke tid på å få de på nett eller reinstallert os/feilsøking på maskinvaren. Folk som ødela én eller flere dager av et datatreff ved å komme med virusinfiserte maskiner som fikk hele nettverket til å gå i sirup.

 

Man må tilbake til starten av 90-tallet for å komme til kjernen når det gjelder datatreff. På midten av 90-tallet ble det en oppblomstring i antall deltakere som var på datatreff av andre årsaker enn de som først var ment. Det er skjedd ei utvikling, men ikke alle aspekter er gode. Jeg synes ikke det er positivt med flere deltakere når det betyr at det prosentvis er færre seriøse deltakere og mindre lidenskap. For hvert år blir det stadig mer støy og man kommer stadig lenger bort fra utgangspunktet. Hvis man starter med folk som er gode til å programmere, lage grafikk og musikk i form av en demo, konkurrerer i å presse maskinvaren til det maksimale for noen år senere å ende opp med folk som kopierer filer, spiller og mingler, kan man ikke med oppriktighet si at det er ei positiv eller ønskelig utvikling for andre enn produsenter av maskinvare og lagringsmedium.

 

"The Party (or "TP", for short) was an annual demoscene event held from 1991 to 2002 in Denmark. It was one of the first events of its kind and set the trend for many other demoscene parties in Europe."

 

http://www.doom2.net/history/history.html

https://en.wikipedia.org/wiki/DWANGO

http://www.muppetclan.com/history/

http://wiki.quakeworld.nu/

http://wiki.quakeworld.nu/1996

http://wiki.quakeworld.nu/Clan_9

http://wiki.quakeworld.nu/Death_Row

http://wiki.quakeworld.nu/NCL

http://wiki.quakeworld.nu/NECL

https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Annihilation

https://en.wikipedia.org/wiki/Dennis_Fong

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Party_(demoparty)

 

Takk for bra tips! Som du sier er det definitivt viktig å få med utviklingen både gjennom 80- og 90-tallet. Selv begynte jeg på ungdomsskolen i 1999 og begynte å dra på LAN da. Det er min inngang til prosjektet. Jeg har jeg lyst til å forstå hva som ledet opp til den perioden rundt 2000-skiftet, da internett virkelig tok av, og å vise hva som har skjedd fram til i dag. Kan du fortelle litt mer om din bakgrunn? Var du f.eks. en del av demo-scena på 80/90-tallet?

Lenke til kommentar

Til og med The Gathering hadde skjedd noen ganger før 1999. Og det er et av de større eventene. Jeg har aldri selv deltatt på LAN. Men, dette er et av mange muligheter av spill som lot seg sette opp sammen med en liten gjeng kompiser, via lokalnett. Da er du tilbake til 1994 og litt framover. Tidligere enn det, så husker jeg at Netware tidlig inneholdt et lite nettverksspill:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Warcraft

 

 

Snipes spill i Netware-innstallasjonen, da snakker man 80-tallet. Opplevde dette spillet først omkring 1990 selv:

 

 

En litt bedre kilde til informasjon om Snipes:

https://www.networkworld.com/article/2297960/infrastructure-management/novell-and-the-computer-game-that-changed-networking.html

 

 

 

For a larger story, "Nine things you don’t know about Novell," I recently asked the Father of NetWare Drew Major about Snipes, a game written by the original NetWare developers. Snipes is a maze game written in 1982 in which you control a creature that destroys things called snipes, and their hives.

Here's the story of Snipes, as told by Major:

“When SuperSet (Kyle Powell, Dale Neibaur, Mark Hurst and I) bought our first IBM PC in February 1982, there were no good games and hardly any software available for it. The only games were some lame BASIC-language games such as Donkey, written by Bill Gates, where you were driving down the road and had to jump from lane to lane to avoid hitting donkeys.

 

We wrote Snipes so we could have a 'real’ non-BASIC game to play on the PC. It was based on a game called Rats, which was available on Convergent Technologies’ computers. Snipes was constrained by the limitations of the character-only monochrome IBM screens. It was written in PLM [Programming Language for Microcomputers], which was the only compiler available to us, as the C programming language hadn’t been ported to the PC yet.

We wrote Snipes in the spring of 1982 and sold the single-user version through ComputerLand for about a year. It was one of the first PC games, and got several good reviews. We sold several thousand copies.

At the same time we were networking the IBM PC. We first demo-ed the networked PCs (around the Sharenet file server) at the National Computer Conference, which was held in Houston in June of 1982. A couple of weeks before going, we realized that we had no way of showing customers that the computers were actually networked. The only commercial software we had at the time was WordStar, and it was a single-user version and would only minimally show off the network. So we got the idea to make a network version of our single-user Snipes game, because that would for sure show that we had a real network (as the other users would navigate into your screen).

So network Snipes was the first network program written for the PC (because we’d just built the first network) and it was written as a demo to prove that there was in fact a network running and that the network was fast (it had real-time action at 18 frames a second).

For a long time, like at least a year, it was the only network-aware application available for the PC. For a long time people used the Novell network primarily to run single-user applications around shared files and printers. Novell salespersons would typically end their sales presentations by having the users run the network version of Snipes.

SuperSet always retained ownership and copyright for Snipes and network Snipes, but allowed Novell to ship it with every copy of NetWare. We decided to include it in the first NetWare shipment (because there were no other network applications available) and Novell’s early customers just came to expect it. It was very popular with the Novell users, and I had numerous people tell me that come 5:00 pm the Snipes games would begin (characterized by the rapid pounding of the various shooting keys). I think Novell shipped it for about eight years (and dropped it when they shipped NetWare v3.0 in 1989).

Snipes was also used to test network adapters. Given the nature of how it synchronized the various computers, it would stress the system in unique ways that would expose problems with network adapter cards or driver software. For many years the last test that had to be passed for Novell to certify a network adapter/driver was the 'Does Snipes work' test.

About three years ago, someone showed me where there was a Linux version of Snipes available. There also is a version of Snipes for Windows.

So Snipes still lives! (I also still have the original source on my laptop; haven’t had the heart to clean things out.)”

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...