dingenogdubben Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Lenge tilbake før vi eide huset. Kan vi nekte å betale dette? For 2016. Vi flyttet inn i 2017. Brøyting og strøm til gatelys. Jeg mener tidligere eier burde få den regningen ikke huset. Mange takk Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 I utgangspunktet ser jeg ikke noen grunn til å akseptere regningen. Ikke for en tjeneste som ikke er avtalt på forhånd. Det står ikke noe i hus-kjøpskontrakten om dette? Du kan jo be utbygger om begrunnelsen for at han sender regningen til deg (og hvem som har avtalt/bestilt arbeidet)? Det kan jo være en feil, så ta kontakt for forklar situasjonen. 2 Lenke til kommentar
dingenogdubben Skrevet 7. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2018 I utgangspunktet ser jeg ikke noen grunn til å akseptere regningen. Ikke for en tjeneste som ikke er avtalt på forhånd. Det står ikke noe i hus-kjøpskontrakten om dette? Du kan jo be utbygger om begrunnelsen for at han sender regningen til deg (og hvem som har avtalt/bestilt arbeidet)? Det kan jo være en feil, så ta kontakt for forklar situasjonen. Utbygger mener det er min jobb å ta kontakt med tidligere eier for å få penger av han haha. De mener vi må betale. Lenke til kommentar
toth Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Utbygger må vel sende regning til den de har hatt en avtale med - hvis du aldri har hatt avtale med utbygger eller påtatt deg noen videreførte forpliktelser som en del av kjøpet ser jeg ikke at dette er ditt problem. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Har du kjøpt via eiendomsmegler er det en fordel å prate med han. Normalt overtar man vel en eiendom uten heftelser (det bør stå i kontrakten). Så det er lagt i fra sikkert det er ditt problem. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Ofte er slike utgifter sikret med en pantobligasjon eller lignende tinglyst på boligeiendommen. Da har du valget mellom å betale eller få eiendommen tvangssolgt. I tillegg, hvis dette er organisert gjennom et veglag eller lignende, er det nåværende eier som bærer omkostningene, jf. veglova § 55. I mangel av slike forhold må man falle tilbake på avtale. En slik avtale er bindende for deg hvis du burde visst om den, eller hvis den er tinglyst. Er den ingen av delene kan du ikke kreves for beløpet. 4 Lenke til kommentar
dingenogdubben Skrevet 7. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2018 (endret) Det er opprettet et eget selskap mener jeg som bærer veiens navn. Hvordan kan jeg sjekke om dette er tinglyst? De virker veldig useriøse, tviler på alt er ok. Skal forsøke å kontakte megler. Eier er også ansvarlig tilbake i tid? Jeg skal grave frem kontrakten i morgen. Søvn først. Lang dag i morgen. Tuuuusen takk for hjelpen. Det er bare snakk om ett par tusen, får se om jeg gidd å bruke energi på dette. Endret 7. juni 2018 av dingenogdubben Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Betaler du den, så kommer det sikkert flere regninger. Lenke til kommentar
dingenogdubben Skrevet 8. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2018 Betaler du den, så kommer det sikkert flere regninger. Jeg kan fint betale for gatelys og brøyting fremover. Jeg bestrider bare at vi må betale for den tiden huset hadde en annen eier. Det syns jeg er rimelig. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 I første omgang ville jeg ikke ha brukt tid og energi på dette. Jeg hadde bedt "utbygger" om dokumentasjon på kravet. Dette kan du pakke inn i fine ord om at du setter pris på gatelys og brøyting og at du selvfølgelig skal betale for dette i fremtiden. Det er "utbygger" som har bevisbyrden her. Lenke til kommentar
dingenogdubben Skrevet 8. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2018 (endret) Utbygger svarer med en frekk tone på mail uansett. Vi fikk noe refusjon utbetalt fordi eier av en av de andre husene har klaget over flere år på feilinformajon angående modell på ventilasjonsanlegget. Alle husene fikk rundt 2000. Når jeg sa at tidligere eier burde betale brøyting for 2016 fikk jeg bare slengt i meg at «dere tok vel kontakt med tidligere eier og gav han de 2000» osv osv. De mener vel vi kan betale fordi vi har fått noen kroner som dekker summen egentlig. For min del er dette prinsipp. Skal jeg bare vente å la det gå til i i kasso også bestride kravet med at vi ikke eide huset i 2016? Er det godt nok? Jeg skal få gravd frem kontrakt på huskjøp osv ila helgen. Endret 8. juni 2018 av dingenogdubben Lenke til kommentar
Illus Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Bestrider du inkassokravet må du kontakte inkassoselskapet og si at du ikke vedkjenner deg kravet. Hvis innsigelsene dine ikke er åpenbart grunnløse, blir kravet sett på som omtvistet. Det kan da ikke bli drevet inn gjennom ordinær inkasso. Saken skal da bli oversendt forliksrådet for rettslig avgjørelse. Dersom du ikke er 100% sikker på at du har rett i denne saken så ville jeg ha undersøkt litt mer først: 1) Prøv å løs det direkte med "utbygger". Husk å ta vare på all dokumentasjon som telefonlogger, mails etc. 2) Finn ut om det foreligger en avtale ett eller annet sted. Kontakt megler, tidligere eier, tinglysninger etc. 3) Ager basert på funn i 2) Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Skal jeg bare vente å la det gå til i i kasso også bestride kravet med at vi ikke eide huset i 2016? Er det godt nok? Hvorfor vente til det går til inkasso før du bestrider det? Kan du ikke bare bestride det nå? Lenke til kommentar
dingenogdubben Skrevet 8. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2018 Jeg må nok møte på kontoret deres. Personen som svarer er litt frekk. Enklere face to face. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Hvis det er opprettet et vel for nabolaget, så skal jo regninger sendes dit og ikke til den enkelte bolig. Det er nettopp dette velet er lagd for. Lenke til kommentar
dingenogdubben Skrevet 8. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2018 Hvis det er opprettet et vel for nabolaget, så skal jo regninger sendes dit og ikke til den enkelte bolig. Det er nettopp dette velet er lagd for. Regningen er fra et selskap med samme navn som veien. Spesifisiert der stå det alle hus og huseiere, alle betaler lik del. For hus de ikke har solgt enda dekker de kostnadene. Lenke til kommentar
Illuminatum Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Jeg må nok møte på kontoret deres. Personen som svarer er litt frekk. Enklere face to face. Skriftlig er kanskje heller ikke så dumt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå