Gå til innhold

Mac og Logic Pro X

Anbefalte innlegg

Min MBP early 2011 har tatt kvelden. Den var oppgradert med ssd og ekstra ram. Ble i all hovedsak brukt til Logic Pro X.

Nå leter jeg etter en midlertidig erstatter. Ser primært på iMac fra 2011 og opp, men også MacMini. Ser der er en MacMini fra 2014 til 3000,- på Finn.

Dere som bruker Logic - hva tenker dere er minstekrav om jeg skal lete etter en rimelig maskin? Trenger litt juice, da jeg typisk spiller inn rundt 15 spor og bruker en del plugins.

Personlig tror jeg en 2011-2012 iMac ville vært greit- men i5, holder den da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min forståelse er at i5 (så lenge det er en 4-kjerners) er nok. Plugins trenger ofte mye RAM, audiospor ikke så mye. Så om du må velge så en litt eldre maskin og litt mere RAM heller enn en nyere maskin med for lite RAM. Gjerne SSD, en gammel fragmentert harddisk kan være en pine.

Nå bruker jeg knapt plugins, annet enn for å eksperimentere, så jeg er ikke den rettet til å svare. Selv kjører jeg en 2011 iMac med Logic. Den er en i7 oppgradert til 16GB RAM og med SSD. Skal antagelig bytte den ut med en sent 2012 i7 med 16 GB når jeg bare får råd til en nyere på kontoret. Så for mitt enkle bruk har nå det fungert..

Jeg har "nettopp" gått over til Logic X fra Logic 9, så har ingen store prosjekter ennå. (Kjøpte den for lenge siden, men kom aldri i gang.)

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Generieltsett vil jeg si Apple maskiner er ikke noe god kjøp nå annet en brukt.

https://buyersguide.macrumors.com/#Mac

Fordelen med apple programvare så vidt jeg vet låser den seg til din profil\konto i app store. Selv om du kjøper ny apple maskin blir ikke lisensen brukt opp så vidt jeg vet. Men du kan jo få vanskelighet å få solgt maskinen igjen.

Folk kjøper brukt hvis det er lønsomt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

vil bare legge til at, plugins bruker nesten ingen ram, så 16gm ram holder i bøtter, cpu speed er alpha/omega når det gjelder dette.

bruker du derimot semples, eller synther som loader thing blir ramen spist ganske fort

kjøp den raskeste macen du har rå til med ssd

Lenke til kommentar

Tom Waits (min fav. artist ved siden av Zappa ) - skiftet du til SSD selv? Det er vel en ganske vrien jobb, som jeg forstår.

Nei, jeg kjøpte den med SSD. Men jeg har vært inne i en iMac og skiftet disk, og det er ikke noen helt enkel jobb. Ville nok satset på å finne en med, om du ikke kjenner noe som er flinke med slikt. Det finnes videoer og oppskrifter på hvordan du gjør det, for eksempel denne: iFixit Hard Drive Replacement

Lenke til kommentar

Om den du ser på har mer enn minimum RAM så. 4GB er for lite. Minst 8. Du får selvsagt hva du betaler for, men hvis det er budsjettet så er det greit.

Ser ut til at det bli denne. Mener jeg kan bruke RAM som står i min gamle Macbook Pro early 2011, så da ender jeg opp med 24 GB RAM. Har/hadde 16 i MBP. 

Mnja, pr i dag er dette databudsjett. Så lenge jeg kan kjøre Logix Pro X uten å rive meg i håret, er det greit for meg. Får dekket fra Apple 4000,- for defekt hovedkort i min gamle MBP, så er jo strengt tatt Apples budsjett denne går av :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...