xXAamotZorXx Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Hei. Fant ikke noen lignende tråder ang dette, så prøver meg på ny tråd. For 2 dager siden ble jeg oppringt av mitt lokale politikammer, med en anklage om "uaktsom kjøring". Fikk beskjed fra politimannen at han lå bak meg når den antatte kjøringen skulle ha funnet sted, han var på tur til jobb. Han oppga reg.nr på en bil som står registrert i mitt navn, men den var ikke i bruk denne dagen. (kjørte en annen bil til jobb selv) Han nevnte snakk om beslag av førerkort, men jurist hadde sagt nei. Videre fikk jeg beskjed om at han ville legge inn en anmeldelse på meg for uaktsom kjøring, make sense`? Fikk beskjed om at han skulle ringe meg tilbake dagen etter for å avtale evt avhør Problemet er jo at han har jo ikke noe bevis på at det var JEG som kjørte bilen, bare reg.nr. Er jo litt skeptisk nå, siden sommerferien er rett rundt hjørnet, og har planlagt biltur med familien. Kan de komme å inndra lappen ved et senere tidspunkt enn da påstått hendelse skulle ha skjedd? Har ikke hørt noe siden tirsdag morgen. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Genrieltsett er ikke lapppen en folkerett, Så de kan ta fra deg lappen hvis de har god grunn, mistanke om ulovlig kjøring og de har god grunn å mistenke deg, eller du planlegger å gjøre nye ulovlig forhold f.eks stikke av eller bryte loven igjen. Så kan de sansynliggjøre begge deler har du dårlig sak. Er risiko å låne bilen til noen du ikke kjenner hvis de ikke har lappen eller kjører dårlig. Beste fall kan du bevise du ikke kjørte bilen. Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Hvis du blir innkalt til avhør har du full rett til å ikke uttale deg. Møt opp og evt finn ut hva de har av bevis. Om de kommer med noen vage hentydninger vil det tyde på at de ikke har så veldig mye å gå på, så si minst mulig og helst ingenting som kan bli tatt som en innrømmelse, men unngå løgn. Lenke til kommentar
skrekk Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Prank call? Noen "gode" kamerater som har det morsomt på din bekostning kanskje? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Problemet er jo at han har jo ikke noe bevis på at det var JEG som kjørte bilen, bare reg.nr. Det er jo derfor du skal inn til avhør. De vil høre din versjon av saken. Så kan det jo være at de sitter på bevis de ikke har nevnt for deg. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 (endret) Hvis du blir innkalt til avhør har du full rett til å ikke uttale deg. Møt opp og evt finn ut hva de har av bevis. Om de kommer med noen vage hentydninger vil det tyde på at de ikke har så veldig mye å gå på, så si minst mulig og helst ingenting som kan bli tatt som en innrømmelse, men unngå løgn. De vil naturligvis ikke fortelle om alle bevisene de sitter på før avhør (med mindre de uansett tenker på å henlegge saken eller lignende). Om de kommer med noen vage hentydninger kan det like gjerne tyde på at de faktisk har noe å gå på, og at de ønsker å få vedkommendes forklaring på dette uten at de må stille ledende spørsmål (ting som er besvart uten ledende spørsmål har på mange måter større bevisverdi enn svar som kommer på direkte/ledende spørsmål). Det er riktig at man har rett til å nekte å forklare seg for politiet som mistenkt, men dette kan da bli brukt mot en i retten. Vær så snill, ikke uttal deg om ting du ikke vet noe om. (Når det er sagt, kan det også være at det å la være å forklare seg gjør at saken blir henlagt, spesielt hvis den er av triviell art.) Endret 7. juni 2018 av hekomo 2 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 (...)Så de kan ta fra deg lappen hvis de har god grunn, (...) Trenger ikke engang god grunn, 50/50 sjanse for at noe ulovlig har skjedd er nok til å ta fra deg lappen mens de "etterforsker". Dette vet jeg alt om da jeg nå er inne i 6. måned uten lappen uten noe konkret fra politiet(får den igjen i slutten av måneden hvis ikke de kommer opp med noe i siste sekund). Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Har du kjørt gjennom bommer med den andre bilen? Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 Var borti noe lignende for mange år siden. Da hadde jeg riktig nok kjørt som en idiot og noen hadde ringt politiet. Politimannen gav en liten alvorsprat og avsluttet det hele med å si at neste gang jeg skulle dra ett slikt stunt, burde jeg finne meg en øde strekning Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 Jeg kjører "uaktsomt" hele tiden, og har blitt stoppet en gang på grunn av det, mistenkt for ruskjøring Mens jeg i realiteten bare kjører på norske veier og kjører rundt hull og andre ujevnheter i veien 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå