Gå til innhold

Begrepet NeoCon

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare begrepet NeoCon for meg? Det brukes på forumet her om Bush's velgerbase, som jeg har forstått er tildels betydelig anderledes enn koalisjonen av selvstendig næringsdrivende og arbeidere (kontra offentlig ansatte/frie yrker) som brakte Reagen, Thatcher og Willoch til makten, og som jeg kjenner som de ny-konservative.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
A "neocon" is more inclined than other conservatives toward vigorous government in the service of the goals of traditional morality and pro-business policies. Tends to favor a very strong foreign policy of America as well.

Vel og merke fra et amerikansk nettsted.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Som den ny-konservatismen mange med meg var tiltrukket av på 80-tallet, bare med en gjeng religiøse ekstremister, abortmotstandere og US-first geeks i tillegg...?

Religiøse ekstremister? Nei.

Abortmotstandere? Delvis.

US-first geeks? Selvsagt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Som den ny-konservatismen mange med meg var tiltrukket av på 80-tallet, bare med en gjeng religiøse ekstremister, abortmotstandere og US-first geeks i tillegg...?

NeoCons er religiøse ekstremister og abortmotstandere.

I hvem sin definisjon? Din? Hvorfor det?

Anser du Bush som en Neo-Con? Er han religiøs ekstremist? I så fall, er alle kristelige i Norge også religiøse ekstremister?

Er det å være Neo-Con det samme som å være abortmotstander?

Nei, ikke i alle tilfeller, og trenger heller ikke være slik.

Men fortsett med svart/hvitt prat om du vil.

Lenke til kommentar

Anser du Bush som en Neo-Con? Er han religiøs ekstremist? I så fall, er alle kristelige i Norge også religiøse ekstremister?

Oj....

Unnskyld, så ikke at dette var en definisjon, jeg mener bare at mange er det.

Lenke til kommentar

At det religiøse miljøet i USA er ekstremt, hersker det ingen tvil om. På spørsmål om hvorvidt president Bush er det, er det ihvertfall ingen dårlig påstand. Han er tungt religiløs, åpenbart. Hvis du leser litt om ham finner du raskt ut hans vaner for evangelielesning hver morgen, og sterke avhold til alkohol.

90% av USAs befolkning er reiligøse i ulike trosamfunn, og en ekstrem protestantisk klikk finner vi i det innerste av republikaner-partiet. Rumsfeld, Nixon, Reagan, Kissinger, Bush og pappa Bush er alle sterkt religiløse - og selvsagt abortmotstandere.

FrP er uten at de selv vet det, fordi det ikke er noe skikkelig, anstendig parti, men heller en populistisk plattform - at de er neokonservative markedsliberalister.

Endret av FreeBSD
Lenke til kommentar

sofokles @ 15/12/2003 : 16:19

De neokonservative er et radikalt intellektuelt miljø innen det republikanske partiet i USA.

Deres ideologi har historiske røtter tilbake til Trotskistene i USA på 30 tallet.

Du finner en god artikkel her Nationmaster - neoconservativism

Kjempeinteressant link, skal lese mer i morgen - mye interessant å få fatt på her på forumet! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg bøyer meg i støvet. For en eleganse, subtilt og lynsnart setter han inn støtet - tilskuerne gisper og hviner av fryd og skrekk - iiiååååhh.

Vil han spare sin slagne opponent og heller la ham leve et liv i skam ?

Keiseren vender tommelen ned.

Nådestøtet borer inn i hjertet med kirurgens presisjon

Publikum applauderer lenge og begeistret, reiser seg og går hjem før matieneens program er slutt - de har bevitnet den Største i kamp, hva kan vel toppe det ?

Endret av sofokles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...