Simen1 Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Mulig det. Men kun batteri har så mange begrensninger, ser vi etterhvert, at med den veien alene kommer man ihvertfall ikke fram. Mulig det, men med ren batteridrift kommer man i hvert fall 3-4 ganger lengre fram enn med hydrogen, med samme antall kWh som utgangspunkt. Hydrogen er en blindvei - en kort blindvei. 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Ombordladeren (AC) har ingenting med hurtiglading å gjøre. CCS eller Chademo kontakten går direkte inn på batteriet. Dette kontrolleres fullstendig av BMS-en i bilen som bestemmer strøm og spenning fra DC-laderen. De får mest sannsynlig heller ikke samme batteri. Total energimengde ser ut til å være lik, men både kjemi og form på batteriet forventes å bli ulik. Jeg tipper Kona får batteri fra LGC. Og Niro mest sannsynlig fra SKI. Dagens Soul har batteri fra SKI med en density på 200wh/kg. Det med ombordlader og hurtiglading har du selvsagt helt rett i. Det var en liten tankeleif hos meg der. Er jo egentlig klar over at ombordladeren kun påvirker ved saktelading. Om det er forskjellig batterikjemi, så kan det forklare forskjellen i hurtigladeeffekt, men det går vel litt i mot det de skriver i artikkelen om at den får den samme batteripakken. Har du link til den informasjonen om forskjellig batteripakke? Er nysgjerrig. Kia svarte meg for en stund tilbake på Facebook at bilen ville komme med hengerfeste. Det de ikke viste noe om var nyttelasten... Jeg krysser uansett fingrene for at det blir 1200kg, og at de klarer å levere raskt:) Spenstig av dem å si det så klart, når det offisielt ikke er bekreftet om den kommer med hengerfeste eller ei. Men stemmer det, så er det jo flott. Men er skeptisk frem til de sier offisielt, og ikke bare er ønsketenkning fra den forhandleren. Lenke til kommentar
HF- Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Hva i all verden skal man med hengerfeste på batteri-elektriske biler? Hy-bilene er rundt hjørnet. Forurenser like lite, får rimeligere drivstoffpris enn dagens diesel, og har ikke denne tyngde-begrensningen. hydrogenbilane er rett rundt hjørnet, akkurat som dei var for 15 år sida og vil vere om 15 år 2 Lenke til kommentar
Igloovonzoo Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Ombordladeren (AC) har ingenting med hurtiglading å gjøre. CCS eller Chademo kontakten går direkte inn på batteriet. Dette kontrolleres fullstendig av BMS-en i bilen som bestemmer strøm og spenning fra DC-laderen. De får mest sannsynlig heller ikke samme batteri. Total energimengde ser ut til å være lik, men både kjemi og form på batteriet forventes å bli ulik. Jeg tipper Kona får batteri fra LGC. Og Niro mest sannsynlig fra SKI. Dagens Soul har batteri fra SKI med en density på 200wh/kg. Det med ombordlader og hurtiglading har du selvsagt helt rett i. Det var en liten tankeleif hos meg der. Er jo egentlig klar over at ombordladeren kun påvirker ved saktelading. Om det er forskjellig batterikjemi, så kan det forklare forskjellen i hurtigladeeffekt, men det går vel litt i mot det de skriver i artikkelen om at den får den samme batteripakken. Har du link til den informasjonen om forskjellig batteripakke? Er nysgjerrig. Kia svarte meg for en stund tilbake på Facebook at bilen ville komme med hengerfeste. Det de ikke viste noe om var nyttelasten... Jeg krysser uansett fingrene for at det blir 1200kg, og at de klarer å levere raskt:) Spenstig av dem å si det så klart, når det offisielt ikke er bekreftet om den kommer med hengerfeste eller ei. Men stemmer det, så er det jo flott. Men er skeptisk frem til de sier offisielt, og ikke bare er ønsketenkning fra den forhandleren. 13. Nov 2017 bekreftet Kia Bil Norge AS på face at det blir hengerfeste, men at de kunne si noe om tillatt vekt. Innlegget er slettet ser jeg, men jeg hadde tilfeldigvis tatt en screenshot ^^ Vi får nå se... uansett tror jeg at bilen kommer til å selge godt her. Jeg vurderer ihvertfall å bytte ut Soul’n vår. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 13. Nov 2017 bekreftet Kia Bil Norge AS på face at det blir hengerfeste, men at de kunne si noe om tillatt vekt. Innlegget er slettet ser jeg, men jeg hadde tilfeldigvis tatt en screenshot ^^ Vi får nå se... uansett tror jeg at bilen kommer til å selge godt her. Jeg vurderer ihvertfall å bytte ut Soul’n vår. Det faktum at de slettet det innlegget, kan tyde på at svaret kom noe forhastet. 1 Lenke til kommentar
Nordlyst Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Inntil 80% på 54 minutter er en gjennomsnitlig effekt på 64 kWh * 0,8 / 0,9 h = 56,88 kW. Trolig er den oppe i 100 kW i løpet av syklusen, ettersom forutsetningen er at laderen kan levere dette. Med andre ord er bilen langt fra i stand til å utnytte de nye 150 kW laderen til fulle. I snitt vil trolig effekten være høyere jo tidligere man avbryter ladingen, men selvfølgelig aldri høyere enn 100 kW. Så om man bare stopper litt oftere kan man nok fylle på ca 20 mil på 20 minutter. Ioniq vil muligens vise seg å være vel så rask til å lade på de nye laderene, særlig om man snakker om rekkevidde per minutt i stedet for kW, ettersom den kjører lenger på hver kWh du fyller på den, aldri faller nevneverdig under 50 kW, og kommer opp i 70 kW på lader som kan levere det. Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Er det ikke sånn lenger at de lokale nettselskapene misliker kraftige 1-fas laster? Både og. Hvis du og dine to naboer hver bruker L1/L2/L3 + N til ladingen får vi en fin lastfordeling over tre faser. Da er det ikke noe problem. Problemet oppstår hvis det tilfeldigvis er mange som har ladingen på en fase og N (evt. tofase ved IT og TT). Lenke til kommentar
kremt Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Det med ombordlader og hurtiglading har du selvsagt helt rett i. Det var en liten tankeleif hos meg der. Er jo egentlig klar over at ombordladeren kun påvirker ved saktelading. Om det er forskjellig batterikjemi, så kan det forklare forskjellen i hurtigladeeffekt, men det går vel litt i mot det de skriver i artikkelen om at den får den samme batteripakken. Har du link til den informasjonen om forskjellig batteripakke? Er nysgjerrig. Spenstig av dem å si det så klart, når det offisielt ikke er bekreftet om den kommer med hengerfeste eller ei. Men stemmer det, så er det jo flott. Men er skeptisk frem til de sier offisielt, og ikke bare er ønsketenkning fra den forhandleren. Litt ned på siden her: https://www.kianewscenter.com/news/kia-reveals-all-electric-niro-ev-at-busan-motor-show/s/53eb65ef-3296-4371-b714-eb59e0602f4e Det står blant annet at kjemien er lithium-ion polymer, samme som Ioniq. Batteriplassering også lik delvis under bagasjerom og delvis over bakakselen. Som man ser er også akselavstanden lik som Ioniq, så mye tyder på samme plattform. The battery pack is located low down in the body, beneath the trunk floor Lenke til kommentar
Bjørn Eng Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Mulig det. Men kun batteri har så mange begrensninger, ser vi etterhvert, at med den veien alene kommer man ihvertfall ikke fram.Mulig det, men med ren batteridrift kommer man i hvert fall 3-4 ganger lengre fram enn med hydrogen, med samme antall kWh som utgangspunkt. Hydrogen er en blindvei - en kort blindvei. Det må være derfor Tesla har solgt noen hundre av sine Semier, mens Nikola har solgt over 10 000 til en verdi av ikke mindre enn 9 milliarder dollar :-) Jammen sa jeg blindvei :-) 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Tesla har tatt bestillinger siden 17. november 2017. I midten av januar hadde de fått inn 450 bestilinger på semien. Per 3. mai hadde det økt til 2000 bestillinger. Nikola One hevdet i juni 2016 at de har tatt i mot 7000 bestillinger, men de har ennå ikke vist fram en fungerende prototype, selv om de lovet å ha en å vise fram i desember 2016. Nå har de begynt å betale tilbake reservasjonene. De har også snakket stadig mindre om hydrogen som rekkeviddeforlenger for den 320 kWh eltrekkvogna, og samtidig innført CNG-turbin som alternativ rekkeviddeforlenger. For meg høres det ut som et luftslott som alltid vil være "rett rundt hjørnet". 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Litt ned på siden her: https://www.kianewscenter.com/news/kia-reveals-all-electric-niro-ev-at-busan-motor-show/s/53eb65ef-3296-4371-b714-eb59e0602f4e Det står blant annet at kjemien er lithium-ion polymer, samme som Ioniq. Batteriplassering også lik delvis under bagasjerom og delvis over bakakselen. Som man ser er også akselavstanden lik som Ioniq, så mye tyder på samme plattform. Takker for info. Ser det står Lithium Polymer battery, men om du sjekker Kona.no og ser på spesifikasjonene der, så står det også der Lithium-Ion Polymerbatteri, så tror nok det er akkurat samme batteriet. Selvsagt mulig at modulene stables litt forskjellig for å tilpasse til forskjellige biler, men det er vel også en viss sannsynlighet for at de bruker en felles plattform, som selvsagt kan være litt fleksibel. Slikt gjøres jo av de fleste bilprodusentene. https://kona.no/spesifikasjoner/ Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. juni 2018 Del Skrevet 9. juni 2018 Ja det var litt interessant. Det meste som har kommet frem hittil tyder på at Kona får skateboard batteri under gulvet. Se her: https://youtu.be/WJZgLCikgLc?t=331 Lenke til kommentar
Eivind Helle Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 Hva i all verden skal man med hengerfeste på batteri-elektriske biler? Hy-bilene er rundt hjørnet. Forurenser like lite, får rimeligere drivstoffpris enn dagens diesel, og har ikke denne tyngde-begrensningen. Hvordan har du kommet frem til at det finnes begrensninger på batteri-elektriske biler som ikke gjelder for hydrogen biler? Forskjellen er jo bare at hydrogenbiler har et langt mer komplisert system for lagring av energi. I forhold til vekt er det ikke så stor forskjell på hydrogen og batteri. En Toyota Mirai veier 200 kg mer enn for eksempel en BMW 5 serie med bensinmotor eller en Ampera-e med 60kWh batteri. En Tesla model X, som jo faktisk kan trekke tung henger, er vel og merke en god del tyngre. Men den har til gjengjeld betydelig større innvendig plass. 1 Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 10. juni 2018 Del Skrevet 10. juni 2018 Jeg ønsker meg elektrisk påhengsmotor (~25 hk), elektrisk tohjulstraktor med jordfres og plogskjær, elektrisk snefreser for stor oppkjørsel og elektrisk sittegressklipper (med hengerfeste). Tror elektrisk sittegressklipper er den eneste av disse som kan oppdrives i dag. (1 leverandør). Hvis alle stempelmotorer snart skal vekk så burde noen komme med gode elektriske alternativ. Ikke bare til biler. Men til alt som i dag drives av fossilt drivstoff. 3 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 Jeg ønsker meg elektrisk påhengsmotor (~25 hk), elektrisk tohjulstraktor med jordfres og plogskjær, elektrisk snefreser for stor oppkjørsel og elektrisk sittegressklipper (med hengerfeste). Tror elektrisk sittegressklipper er den eneste av disse som kan oppdrives i dag. (1 leverandør). Hvis alle stempelmotorer snart skal vekk så burde noen komme med gode elektriske alternativ. Ikke bare til biler. Men til alt som i dag drives av fossilt drivstoff. Elektrisk påhengsmotorer (utover trollingmotorene) finnes, minst 1 produsent. Batterielektrisk (robot)gressklipper er standard idag - hvorfor du gjerne vil ha en sitteplass på den skjønner jeg ikke. Har nylig kjøpt meg batterielektrisk bajonettsag - motorsaga har nå atskillig lengre hvileperioder. Har også kjøpt batteri-plentrimmer selv om jeg har en 2T-plentrimmer. Er så lut lei all fikling med startprosedyren av små totaktmotorer med choke og priming og bensinblanding og søl - og støy og nystart ... Hva jeg savner er hagetrillebår med støttemotor for å komme opp bakkene. 1 Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 Jeg ønsker meg elektrisk påhengsmotor (~25 hk), elektrisk tohjulstraktor med jordfres og plogskjær, elektrisk snefreser for stor oppkjørsel og elektrisk sittegressklipper (med hengerfeste). Tror elektrisk sittegressklipper er den eneste av disse som kan oppdrives i dag. (1 leverandør). Hvis alle stempelmotorer snart skal vekk så burde noen komme med gode elektriske alternativ. Ikke bare til biler. Men til alt som i dag drives av fossilt drivstoff. Elektrisk påhengsmotorer (utover trollingmotorene) finnes, minst 1 produsent. Spennende. Den største elektriske påhengeren jeg finner er en 8 hester fra Torqeedo (Cruise 4.0 R). Motor koster 40 000.- og batteri ca 40 000.- (kan sikkert finnes billigere batteri?) Hvem er det som leverer elektrisk 25 hester? (Helst til en pris som er innenfor en normal småbåtførers budsjett). Lenke til kommentar
trikola Skrevet 12. juni 2018 Del Skrevet 12. juni 2018 (endret) https://www.torqeedo.com/en/products/outboards/deep-blue/deep-blue-40-r/M-3203-00.html Outboard system with remote steering and remote throttle that is 40-hp equivalent Ser at du nevnte prisen Endret 12. juni 2018 av trikola Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 12. juni 2018 Del Skrevet 12. juni 2018 ... ... Hold dere til tema, eller finn en annen tråd.. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 12. juni 2018 Del Skrevet 12. juni 2018 Hold dere til tema, eller finn en annen tråd.. Lenke til kommentar
Bjørn Eng Skrevet 12. juni 2018 Del Skrevet 12. juni 2018 Tesla har tatt bestillinger siden 17. november 2017. I midten av januar hadde de fått inn 450 bestilinger på semien. Per 3. mai hadde det økt til 2000 bestillinger. Nikola One hevdet i juni 2016 at de har tatt i mot 7000 bestillinger, men de har ennå ikke vist fram en fungerende prototype, selv om de lovet å ha en å vise fram i desember 2016. Nå har de begynt å betale tilbake reservasjonene. De har også snakket stadig mindre om hydrogen som rekkeviddeforlenger for den 320 kWh eltrekkvogna, og samtidig innført CNG-turbin som alternativ rekkeviddeforlenger. For meg høres det ut som et luftslott som alltid vil være "rett rundt hjørnet". Unnskyld at jeg er litt krass, men du er jo helt på bærtur. Du har rett og slett ikke peiling på hva du skriver om: https://arstechnica.com/cars/2018/05/anheuser-busch-just-bought-800-fuel-cell-nikola-trucks/ Nikola will build 28 hydrogen fueling stations along Anheuser-Busch's busiest routes as part of the terms of the agreement. Og dette er bare den første flåten som annonseres. (Anheuser bestilte også 40 stk Semier fra Tesla. Hvorfor den fordelingen tror du ?) Den neste er antagelig US Express som har hintet om minst 1000 stk. Og fremdeles er det over 8000 bestillinger inne. Det er en omsetning på ca 100 000 000 000 kroner det, bare på bestillinger som ligger inne nå, 2 år før den første serieproduserte trucken er klar for markedet. Luftslott meg et visst sted :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå