Redaksjonen. Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Neste Kia får trolig hengerfeste Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Det samme sa de om Hyundai Kona EV før det til slutt ble sagt at den ikke kommer med hengerfeste foreløpig... Man kan derfor gå ut fra at heller ikke denne får hengerfeste til å begynne med. Ellers så så denne ganske mye kjedeligere ut enn Kona, så da er det større bagasjerom og støtte for enda raskere lading (150 mot 100 på Kona) som taler til dennes fordel. Ikke nok til at jeg hopper over per dags dato, spesielt siden jeg nok må vente lengre på Kia enn Kona. Men ser selvsagt at det er mange som vil vurdere plassen som viktigere, så den selger nok bra når den kommer. Lenke til kommentar
Nonym Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 (endret) Det samme sa de om Hyundai Kona EV før det til slutt ble sagt at den ikke kommer med hengerfeste foreløpig... Man kan derfor gå ut fra at heller ikke denne får hengerfeste til å begynne med. Ellers så så denne ganske mye kjedeligere ut enn Kona, så da er det større bagasjerom og støtte for enda raskere lading (150 mot 100 på Kona) som taler til dennes fordel. Ikke nok til at jeg hopper over per dags dato, spesielt siden jeg nok må vente lengre på Kia enn Kona. Men ser selvsagt at det er mange som vil vurdere plassen som viktigere, så den selger nok bra når den kommer. Det er ingenting fra pressemeldingen som tilsier at Niro kan lade opp til 150kW, bare at den kan bruke ladere opp til 150kW. Litt rart de oppgir en ladefart fra 0-80 på 54 minutter med en 100kW-lader om den kan bruke en 150kW-lader? Det med hengerfeste tar jeg også med en klype salt. Endret 7. juni 2018 av Nonym 1 Lenke til kommentar
Emil Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Hva i all verden skjedde med interiøret? Visste vel det ikke skulle bli like knappeløst og stilrent som promobildet: https://agario7.com/2019-kia-niro-ev-preview/2019-kia-niro-ev-interior-images/ men det der var konservative greier med ruglete hardplast i midten av rattet og dashbordet forøvrig... ikke det mest sexy jeg har sett. Jeg som vurderer den bilen sterkt men vil jo gjerne ha en bil som ser bra ut når man legger så mye penger i den.. 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 (endret) Det er ingenting fra pressemeldingen som tilsier at Niro kan lade opp til 150kW, bare at den kan bruke ladere opp til 150kW. Litt rart de oppgir en ladefart fra 0-80 på 54 minutter med en 100kW-lader om den kan bruke en 150kW-lader? Det med hengerfeste tar jeg også med en klype salt. Fra artikkelen: Kia skriver for øvrig at Niro kan lade på 150 kilowatt hurtiglader, som vi tolker dithen at den vil kunne dra nytte av kommende hurtigladestasjoner som leverer slike effekter. EDIT: Teksten kom dobbelt opp Endret 7. juni 2018 av Snowleopard Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 (endret) Med foreløpig reservasjons liste på 2600 individer så vil ventetide bli??? Skulle gjerne også visst vekt og om den klarer maks last på 3t5...Og Norsk pris? Endret 7. juni 2018 av EremittPåTur Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Hva i all verden skal man med hengerfeste på batteri-elektriske biler? Hy-bilene er rundt hjørnet. Forurenser like lite, får rimeligere drivstoffpris enn dagens diesel, og har ikke denne tyngde-begrensningen. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Hva i all verden skal man med hengerfeste på batteri-elektriske biler? Hy-bilene er rundt hjørnet. Forurenser like lite, får rimeligere drivstoffpris enn dagens diesel, og har ikke denne tyngde-begrensningen. Akkurat det samme som med hvilken som helst annen bil, dra med seg mer last enn man klarer å få inni bilen eller på taket. 7 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Hva i all verden skal man med hengerfeste på batteri-elektriske biler? Hy-bilene er rundt hjørnet. Forurenser like lite, får rimeligere drivstoffpris enn dagens diesel, og har ikke denne tyngde-begrensningen. Man skal det samme med hengerfeste på batterielektriske biler som på alle andre biler. Hydrogen er en blindvei: Dead on Arrival. Bruker flere ganger mer strøm enn lagring med batteri. Like dyrt som fossilt drivstoff. Møkk, med andre ord. 4 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Man skal det samme med hengerfeste på batterielektriske biler som på alle andre biler. Hydrogen er en blindvei: Dead on Arrival. Bruker flere ganger mer strøm enn lagring med batteri. Like dyrt som fossilt drivstoff. Møkk, med andre ord. Mulig det. Men kun batteri har så mange begrensninger, ser vi etterhvert, at med den veien alene kommer man ihvertfall ikke fram. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Fra artikkelen: Kia skriver for øvrig at Niro kan lade på 150 kilowatt hurtiglader, som vi tolker dithen at den vil kunne dra nytte av kommende hurtigladestasjoner som leverer slike effekter. EDIT: Teksten kom dobbelt opp Jeg tolker det slik at denne bilen da får CCS siden de nye stasjonene på 150 kw er kun CCS. Ioniq har også CCS, antar både Kona og Niro får det da. Og type 2 på AC lading samme som Ioniq, 7 kw lader 32A 1-fas. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 ... Og type 2 på AC lading samme som Ioniq, 7 kw lader 32A 1-fas. Hva er greia med disse 32A-ombordladerne? At 16A er standard er greit nok men jeg synes det er rart at 'alle' tilbyr 32A 1-fas som 'rask hjemmelader' i stedet for en 3-fas lader? Er det ikke sånn lenger at de lokale nettselskapene misliker kraftige 1-fas laster? 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 I statene har de ikke 3 faser. De lader Teslaer med opptil 80 ampere, og Leaf lader med 32. Alle USA Leaf har 32 A lader. Er lettere å levere sånn, likt over hele verden. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Så 3-fas lader får man bare på de dyreste bilene(Tesla, Mercedes) og de som ikke leverer til USA(Renault).. 3 Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 At det er billigere enn bensin er jaggu meg et god grunn til hydrogen bil folkens. Løp og kjøp 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Jeg tolker det slik at denne bilen da får CCS siden de nye stasjonene på 150 kw er kun CCS. Ioniq har også CCS, antar både Kona og Niro får det da. Og type 2 på AC lading samme som Ioniq, 7 kw lader 32A 1-fas. Er litt merkelig det der med at Niro og Kona får samme motoren, samme batteriet, men så skal de altså ha forskjellig ombordlader. Enten så er det noe feil her, og at den kun får støtte for 100 kW, eller så kommer Kona med en software-begrenset lader i forhold til Niro. Eller så kommer de med samme ombordlader, men Hyundai velger å si at den kun gir 100 kW, og så kommer det som en liten overraskelse til kundene ved lansering. Det siste hadde vært helt konge. Lenke til kommentar
Ove Andre Nilsen Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Hva i all verden skal man med hengerfeste på batteri-elektriske biler? Hy-bilene er rundt hjørnet. Forurenser like lite, får rimeligere drivstoffpris enn dagens diesel, og har ikke denne tyngde-begrensningen. Og fra 100 kWh strøm får man ut 20 kWh strøm fra hydrogenen man fyller på bilen..... 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Og fra 100 kWh strøm får man ut 20 kWh strøm fra hydrogenen man fyller på bilen..... Og så får man med seg hengeren. ( Batteri-elektrisk får nok utnyttet mer av den fornybare solenergien enn med rasktfyllende Hydrogen, - men du ljuger nå.) 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Er litt merkelig det der med at Niro og Kona får samme motoren, samme batteriet, men så skal de altså ha forskjellig ombordlader. Enten så er det noe feil her, og at den kun får støtte for 100 kW, eller så kommer Kona med en software-begrenset lader i forhold til Niro. Eller så kommer de med samme ombordlader, men Hyundai velger å si at den kun gir 100 kW, og så kommer det som en liten overraskelse til kundene ved lansering. Det siste hadde vært helt konge. Ombordladeren (AC) har ingenting med hurtiglading å gjøre. CCS eller Chademo kontakten går direkte inn på batteriet. Dette kontrolleres fullstendig av BMS-en i bilen som bestemmer strøm og spenning fra DC-laderen. De får mest sannsynlig heller ikke samme batteri. Total energimengde ser ut til å være lik, men både kjemi og form på batteriet forventes å bli ulik. Jeg tipper Kona får batteri fra LGC. Og Niro mest sannsynlig fra SKI. Dagens Soul har batteri fra SKI med en density på 200wh/kg. 4 Lenke til kommentar
Igloovonzoo Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Kia svarte meg for en stund tilbake på Facebook at bilen ville komme med hengerfeste. Det de ikke viste noe om var nyttelasten... Jeg krysser uansett fingrene for at det blir 1200kg, og at de klarer å levere raskt:) 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå