Gå til innhold

EU setter tak på prisene for telefonbruk mellom land

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

EU har besluttet å innføre et tak på prisene for telefonsamtaler og tekstmeldinger mellom land.

Etter langvarige samtaler mellom EU-kommisjonen, EU-parlamentet og det bulgarske formannskapet ble det enighet om det nye regelverket onsdag. Endringen må også godkjennes av regjeringene i medlemslandene.

Når regelverket trer i kraft, vil ringing mellom EU-land maks koste 19 eurocent per minutt, uansett om du bruker mobil eller fasttelefon. Pristaket tilsvarer 1 krone og 80 øre. En tekstmelding skal ikke koste mer enn 6 eurocent.

Nye EU-regler om telekommunikasjon blir vanligvis innført også i Norge som følge av EØS-avtalen. Regelendringen som fjernet de ekstra kostnadene for mobilbruk i et annet europeisk land, ble innført både i EU og Norge i fjor.

Tynn artikkel? Hva å si litt mere største problemet mitt i utlandet er man ikke får kjøpt datapakke f.eks 1 GB i utlandet hvis man har kontantkort. Kunne ønske det kunne kjøpes til 10 euro (95 kr) eller noe slikt. Istenfor med telia må ut med 20 øre per megabyte som blir 200 kr for 1 GB. Datapakker funger ikke i EU med kontantkort.

Problemet ofte er mobilnettet raskere en hotellnett er man heldig får man 50-100 mbit hastighet på 4g.

Men koster det så mye er de ikke lønsomt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

EU har besluttet å innføre et tak på prisene for telefonsamtaler og tekstmeldinger mellom land.

Etter langvarige samtaler mellom EU-kommisjonen, EU-parlamentet og det bulgarske formannskapet ble det enighet om det nye regelverket onsdag. Endringen må også godkjennes av regjeringene i medlemslandene.

Når regelverket trer i kraft, vil ringing mellom EU-land maks koste 19 eurocent per minutt, uansett om du bruker mobil eller fasttelefon. Pristaket tilsvarer 1 krone og 80 øre. En tekstmelding skal ikke koste mer enn 6 eurocent.

Nye EU-regler om telekommunikasjon blir vanligvis innført også i Norge som følge av EØS-avtalen. Regelendringen som fjernet de ekstra kostnadene for mobilbruk i et annet europeisk land, ble innført både i EU og Norge i fjor.

Tynn artikkel? Hva å si litt mere største problemet mitt i utlandet er man ikke får kjøpt datapakke f.eks 1 GB i utlandet hvis man har kontantkort. Kunne ønske det kunne kjøpes til 10 euro (95 kr) eller noe slikt. Istenfor med telia må ut med 20 øre per megabyte som blir 200 kr for 1 GB. Datapakker funger ikke i EU med kontantkort.

Problemet ofte er mobilnettet raskere en hotellnett er man heldig får man 50-100 mbit hastighet på 4g.

Artikkelen handler om et vedtak i EU. Hvorfor i all verden skal de skrive om dine problemer med kontantkort?

• Liker 6
Lenke til kommentar

Hvem i all verden bruker kontantkort etter at de har fylt 18? Og hvem i all verden har råd til det, kontantkort er jo dritdyrt…

Dessverre er det gjerne de med dårlig råd som bruker kontantkort. De kommer ikke gjennom en kredittsjekk for et vanlig fastabonnement, og tvinges dermed til å velge en dyrere og dårligere tjeneste.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til å velge kontantkort. Både OneCall og Talkmore tilbyr abonnement uten kredittsjekk. Mulig det er flere også.

Det kan jo være andre grunner til at man ønsker kontantkort, som f.eks. at man faktisk ikke bruker telefonen nok til at det er noe vits i å betale 99kr/mnd. Man kan fortsatt ønske seg billig mobildata i utlandet de 2 ukene man er på ferie.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Artikkelen handler om et vedtak i EU. Hvorfor i all verden skal de skrive om dine problemer med kontantkort?

Fordi man burde se konkuranse vilkårene også, jeg mener det er relevant, EU avtalen er ikke så god som man skal ha det til, riktignok har ting blitt billigere men fikk bekreftet i dag telia har dårlig betingelser også på kontantkort.

Ofte hvis man skal ha mobil bredbånd er danmark best som tilbyr 150 GB pakke til under 300 kr.

Som norske kunder må se lagt etter selv om de besøke danmark i 1 måned. Så må dere idioter bare si ingen har behov for dette derfor skal alle nordmenn betale 200 kr for 1 GB data i danmark.

Har verken dårlig råd eller under 18 år, men har bare ikke behov å kjøpe tjeneste jeg ikke trenger. Hvorfor betale 150 kr måned hvis jeg ringer veldig lite er kun ferie jeg bruker mobilen. Hvorfor betale dyrt for ting som koster så lite? Bare fordi man ikke er dansk kunde så skal man få dårligere tilbud?

Hadde alle hoteller tilbud fiber minst 50 mbit på hotelrommet til fornuttig pris under 100 kr for en uke hadde jeg kunnet vurdert det. Men generieltsett er trådløs mangelfult på hotell. man er heldig å få 50 mbit på deling.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Fordi man burde se konkuranse vilkårene også, jeg mener det er relevant, EU avtalen er ikke så god som man skal ha det til, riktignok har ting blitt billigere men fikk bekreftet i dag telia har dårlig betingelser også på kontantkort.

Hva er problemet? Du står fritt til å ikke bruke nevnte kontantkort om du mener det er for dyrt. Dette er som vanlig vås fra din side.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er problemet? Du står fritt til å ikke bruke nevnte kontantkort om du mener det er for dyrt. Dette er som vanlig vås fra din side.

Snakk om hvem som snakker, så du mener jeg må godta at det er forskjellsbehandling?

Ansatte hos telia\telenor skal ha mobilbredbånd gratis men alle andre må betale dyrt?

Syns det er dårlig argument. Hvis du syns det er greit bredbånd\telelevrandørene gir tilbud på det dyreste alternativet og skylder på grådige kunder som vil ha ting billig og mye så ender de med å få ingenting av meg i så fall. Vi får heller spare penger. Så får useriøse ansatte skryte de får 250 GB fri datapakke sponset av arbeidsgiveren, hvor lenge det varer spørs vel.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kan noen si om icenet har bedre betingelser?

For syns mobilmarkedet ender med dårligere betingelser, telenor er helt elendig bortsett fra dekning de gir dårligst tilbud.

Telia er vel litt bedre icenet er mindre kjent så er ikke særlig god konkuranse heller.

Lenke til kommentar

Kan noen si om icenet har bedre betingelser?

For syns mobilmarkedet ender med dårligere betingelser, telenor er helt elendig bortsett fra dekning de gir dårligst tilbud.

Telia er vel litt bedre icenet er mindre kjent så er ikke særlig god konkuranse heller.

Ice modemet mitt virker ikke utenfor landets grenser

Lenke til kommentar

Snakk om hvem som snakker, så du mener jeg må godta at det er forskjellsbehandling?

Ansatte hos telia\telenor skal ha mobilbredbånd gratis men alle andre må betale dyrt?

Hva arbeidsgiver gir av frynsegoder til ansatte har da virkelig lite eller ingenting med konkuranse å gjøre? Dette er enda mer vas fra din side.

Forøvrig har jeg også et lignende frynsegode, uten å jobbe for et telekomfirma.

Syns det er dårlig argument. Hvis du syns det er greit bredbånd\telelevrandørene gir tilbud på det dyreste alternativet og skylder på grådige kunder som vil ha ting billig og mye så ender de med å få ingenting av meg i så fall.

Du står jo selvsagt fullstendig fritt til å si opp abbonementet ditt. Jeg fatter ikke hva du klager over her.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ofte hvis man skal ha mobil bredbånd er danmark best som tilbyr 150 GB pakke til under 300 kr.

Som norske kunder må se lagt etter selv om de besøke danmark i 1 måned. Så må dere idioter bare si ingen har behov for dette derfor skal alle nordmenn betale 200 kr for 1 GB data i danmark.

Har verken dårlig råd eller under 18 år, men har bare ikke behov å kjøpe tjeneste jeg ikke trenger. Hvorfor betale 150 kr måned hvis jeg ringer veldig lite er kun ferie jeg bruker mobilen. Hvorfor betale dyrt for ting som koster så lite? Bare fordi man ikke er dansk kunde så skal man få dårligere tilbud?

Hadde alle hoteller tilbud fiber minst 50 mbit på hotelrommet til fornuttig pris under 100 kr for en uke hadde jeg kunnet vurdert det. Men generieltsett er trådløs mangelfult på hotell. man er heldig å få 50 mbit på deling.

Artikkelen fra NTB var uansett bare for å informere om et vedtak i EU. Noen må gjerne lage en artikkel om andre problemstillinger, men det er som regel best å holde forskjellige problemstillinger adskilt og ikke blande alt inn i en smørje.

Lenke til kommentar

Gir det særlig mening å ha 6 eurocent på tekstmelding, dersom dataroaming likevel er gratis?

Dette er vel ikkje relatert til roaming? Desse grensene er for samtalar og tekstmelding over grensene, for eksempel om du skal senda ein tekstmelding til ein telefon med fransk abonnement.

Lenke til kommentar

Utenlandsk kontatkort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...