Gjest Marius B. Jørgenrud Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Det samme skjer globalt. Bransjen mener likevel at de går glipp av enorme beløp hvert år.Færre piratkopierer programvare i Norge Lenke til kommentar
mandela Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Ikke så veldig rart når Chrome (presset på folk av Google via utallige kanaler) er stort sett det eneste programmet mange har behov for på PC og mobilapper gjerne er reklamebaserte eller koster en brøkdel av hva programmer til Windows koster/kostet. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 (endret) Det er en god stund siden forrige gang vi omtalte statistikk fra bransjeorganet Business Software Alliance (BSA), som støttes av store leverandører som Microsoft, Adobe og Symantec i kampen mot ulovlig kopiering av programvare til pc-er. Men hva å tenke mot f.eks windows 10 har ikke samme sperrene som XP og windows vista\7? Man trenger ikke å piratkopiere windows 10, er bare å droppe å legge inn windows 10 nøkkel å leve med å få feilmelding windows 10 ikke aktivert, men man får ikke noe dårligere windows versjon kanskje skjedene oppdateringer. Selvfølgelig kan være risikoen for å bli tatt er størrre og folk frykter virus\spyware. Derfor er ikke vitsen å riskere det. Men tror det blir feil å si flere kjøper programvare nå en før. Tror ikke Chrome\linux har særlig betydning her kanskje litt men ikke mye. Kanskje apple har litt å si? Tror heller det. Det samme skjer globalt. Bransjen mener likevel at de går glipp av enorme beløp hvert år. Kan du utdype det? At f.eks det er mere vanlig nå en før å sende CD\DVD til venner? Eller bruke VPN for å skjule sine spor? Endret 7. juni 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
YYMD3KF6 Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Andel ulisensiert installert programvare i Norge målt i prosent ca 20%. Hvor mange av desse 20% er Winrar? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Tror winrar og adobe\office er vel de som piratkopieres mest. Men det er ofte dyrt og mange trenger ikke de så ofte. Enkelte vil bare teste det. Kan forstå folk ikke gidder å betale for småting. Lenke til kommentar
aleksanderffs Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Trenger ikke piratkoipere "småting" når det finnes programmer som er gratis som løser oppgaven for deg. Antar f.eks. 7zip til Windows vil løse oppgaven like godt som Winrar. De som bruker Adobe Photoshop til sitt potensiale kan betale for det. Resten kan benytte GIMP eller annen open source software. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Mener winrar\ultimate zip støtter større filstørrelser med komperimering og bedre støtter for multicore cpu. Men godt mulig det finnes noe annen løsning. Gimp kan være lite brukervennlig. Openoffice også for noen. Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 (endret) Men det går jo nedover. Kanskje grunnen til at færre piratkopierer er nettopp tilgangen til program som gimp og openoffice? Sett bort fra at spotify og netflix sikkert står for 99% av nedgangen da. Endret 8. juni 2018 av Kirikovski 2 Lenke til kommentar
aleksanderffs Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Mener winrar\ultimate zip støtter større filstørrelser med komperimering og bedre støtter for multicore cpu. Men godt mulig det finnes noe annen løsning. Gimp kan være lite brukervennlig. Openoffice også for noen. Ser det poenget ditt. (aner ikke om du har rett angående winrar) Men de aller fleste med piratkopiert software bruker det nok ikke av disse grunnene. Er nok mer fordi det er kjente merkenavn. Og trenger du tilgang til slike features så er det jo en fair ting å betale for. Nå bruker jeg bare open source software, men jeg kan se at innen bilderedigering er det ikke kjempegode alternativer. Men de aller færrest av oss er grafikere. Og grafikere får vel disse verktøyene fra jobben vil jeg anta. Eller om de er freelance, så investerer de i dette selv. Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 Jeg husker 10+ år siden før jeg oppdaget Steam. Du milde makaroni. Det var glansdager for kopiering. Jeg tror WinMX, som jeg brukte, var rødglødende. I Winamp hadde jeg en playliste som var tre år lang i spilletid, kontinuerlig kjørende, uten å høre samme sang om igjen. ? Good Times. 2 Lenke til kommentar
MultiGamerClub Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 Husker dagene man piratkopierte Adobe, Photoshop, Windows etc.. Når finner man youtube videoer med fullt funksjonære programmer på åpne nettsider som faktisk fungerer uten noen pirat kopiering via torrents etc.. Lenke til kommentar
chrisbt Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 Sett bort fra at spotify og netflix sikkert står for 99% av nedgangen da. Med det mener du at 99% av programvarepiratene har sluttet helt med spill og programvare og bare sitter passive og lytter til musikk eller ser netflix? Eller, du så ikke at saken omhandlet programvare? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. juni 2019 Del Skrevet 14. juni 2019 Godt utvalg av frie alternativer tror jeg er en veldig viktig årsak. Jeg kjøper like lite programvare som jeg gjorde for 10-15 år siden, bare nå i stedet så bruker jeg frie eller gratis alternativer til programvare jeg den gang piratkopierte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå