Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Jesus oppofrelser

Anbefalte innlegg

Det sies at Jesus ga sitt liv på korset, for å frigjøre mennesket fra arvesynden. Det kunne Jesus gjøre, siden han var et fullkomment og feilfritt menneske.

Dette blir sett på som noe helt fantastisk blant kristne. Men hvordan kan det være det? Det jeg ser, er en gud som blir menneske, og så blir gud igjen. Hva slags oppofrelse er det? All den tid jorden er dårlig plass, og himmelen er fantastisk plass, så tapte ikke Jesus noe som helst. Ikke Gud heller, alt ble som før. Ja, han måtte slite på jorden i 30 (?) år, men hva er 30 år sammenlignet med evigheten?

Og hvorfor måtte Gud kjøre dette stuntet for å oppheve arvesynden? Var det ikke han som skapte den i utgangspunktet? Det forklares kanskje med at det måtte et menneske til for å oppheve den, et fullkomment menneske, men hvordan kan de påstå at jesus var et menneske, når han vet om alle disse greiene og planen han har med gud/far, og han vet at han kommer tilbake til gud etter korsfestelsen, det er bare snakk om 1-2 døgn med tortur. Ja Jesus har med seg all kunnskapen direkte fra himmelen, og da stiller han vel ikke med de samme forutsetningene som mennesker, og dermed bør ikke jesus sin innsats telle i forbindelse med arvesynden, det er bare juks.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...og han vet at han kommer tilbake til gud etter korsfestelsen, det er bare snakk om 1-2 døgn med tortur. Ja Jesus har med seg all kunnskapen direkte fra himmelen, og da stiller han vel ikke med de samme forutsetningene som mennesker, og dermed bør ikke jesus sin innsats telle i forbindelse med arvesynden, det er bare juks.

Du burde lese "Tre versjoner av Judas" av Jorge Luis Borges. Den er (som de fleste av Borges' historier) kort (bare 3-4 sider hvis jeg husker rett) og helt fantastisk god.

Dessuten forklarer den på en fantastisk men samtidig helt logisk måte spørsmålet om Jesu tilynelatende offer. :)

Endret av theNiceOne
Lenke til kommentar

Du burde lese "Tre versjoner av Judas" av Jorge Luis Borges. Den er (som de fleste av Borges' historier) kort (bare 3-4 sider hvis jeg husker rett) og helt fantastisk god.

Dessuten forklarer den på en fantastisk men samtidig helt logisk måte spørsmålet om Jesu tilynelatende offer. :)

Hvor får jeg lest den? Må jeg kjøpe?

Lenke til kommentar

Vanskelig tekst.

Men det gir mening. Det var Judas som frelset mennesket fra arvesynden, og Gud var Judas, som havnet i Helvete. Det er en oppofrelse. Så da er det bare sønnen (Jesus) og Den Hellige Ånd igjen i Himmelen. Men da blir det ingen "hellige tre-enighet"? Uten Gud? Og hvorfor angret Judas/Gud, var det bare et spill for galleriet?

For å være ærlig syns jeg de prøver febrilsk å finne mening i noe som ikke henger på greip! Det beste er å ikke tenke så logisk på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...