jajamensen Skrevet 6. juni 2018 Del Skrevet 6. juni 2018 Hei! Jeg har endelig fått gjennomslag på å ha platespiller i stuen Så jeg trenger hjelp til valg av riktig platespiller for meg! Jeg har null peiling på platespillere, og har noen spørsmål. Vi har en lydplanke som vi bruker til å spille av musikk, er det mulig å koble platespilleren til den via AUX, eller må platespilleren ha egne høyttalere? Har sett litt på https://www.platekompaniet.no/platespiller/rega/rega-planar-1---hvit/ men som sagt, så har jeg null peiling på merke eller kvalitet, så her må dere bistå med deres kunnskap Siden det er min første platespiller, så tenker jeg å ikke bruke mer enn 3-4 tusen! Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 6. juni 2018 Del Skrevet 6. juni 2018 Skal du bruke lydplanken med den platespilleren må du ha en RIAA forsterker i tillegg. Eller velge en platespiller med innebygd RIAA forsterker. 2 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 6. juni 2018 Del Skrevet 6. juni 2018 (endret) Denne spilleren trenger en RIAA-forsterker. Dette er standard på dedikerte phono-innganger på forsterkeren beregnet på platespillere (ikke til å forveksle med plugg-typen phono som er brukt til flere ting), men AUX pleier ikke å ha sånn funksjonalitet. Da trenger du i tillegg et forforsterkerledd som konverterer RIAA-signalet til phono AUX (her gjøres forsterkning av det svake platespillersignalet og EQ for å få lyden inn til forsterkeren som om det var fra f.eks en CD-spiller) Du kan bruke denne MM-kompatible RIAA forforsterkeren som mellomledd mot AUX-inngangen din. Husk at du trenger et ekstra sett med phonokabler også. Forsterkeren er følsom for statisk elektrisitet så ikke ta direkte på kontaktene og ta gjerne på vannkranen eller jordingspinnen i et 220-volt støpsel så du lader deg ut før du hådterer den. Husk å be om EU-powersupply når du bestiller. https://www.aliexpress.com/item/Music-hall-2017-NEW-Little-Bear-T9-Mini-Box-Phono-Amp-MM-Turntable-RIAA-Audio-HiFi/32813983440.html Du trenger kun egne høyttalere med platespillerforsterker så lenge du ikke har RIAA-forsterker som mellomledd som forklart. De høyttalerene med RIAA-forsterker fra Klipch som Platekompaniet bundler med platespillere høres alt annet enn bra ut. Sjekket dem ut på Soundgarden. De er ikke verdt kjøpet. Endret 15. juni 2018 av vidor Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 (endret) Platespillerne du lenker til har ikke innebygget RIAA-forsteker innebygget så du må skaffe det ekstra og ha mellom platespilleren og AUX-inngangen. edit: ARGON TT-2 USB er en hvit platespiller i cirka samme prissegment som har innebygger RIAA effektforsterker. Endret 7. juni 2018 av ilpostino Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå