Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lydisolere over vannboren gulvvarme?

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt en bolig som er toppen av en horisonal delt tomannbolig. Lurer på om jeg det gir mening å legge noen lydisolerende plater på gulvet mitt så jeg hører mindre til de under og så de ikke blir så mye plaget av tramping (lysekronen i underetasjen svaier om man tramper godt). Hovedproblemet er vel at det ligger vannboren gulvvarme, og da vil jeg jo miste en del av effekten av det, men om jeg er ærlig så bryr jeg meg langt mer om lydisolasjon enn varme i gulvene.

Gulvet knirker også en del, så er dette noe som kanskje hjelper på det? Eventuelt når jeg først har gulvet åpent, gir det mening å forsøke å ta knirkingen i samme slengen? Ser for meg at det kan bli krevende å gjøre alt, da jeg har noe begrenset tid, men jeg har selvfølgelig lyst til å fikse det så bra som mulig før vi flytter inn. 

Boligen ble bygget i 2002, og har bare vært i boligen under visningen, men opplevde den som relativt dårlig lydisolert.

Endret av Zappy1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaiing i lysekrone og knirking kommer av bevegelse i gulvet, det blir ikke bedre av å fylle på med litt isolasjon.

Hadde du tenkt til å åpne gulvene? Da må jo vannbåren varme bort, og det er ganske omfattende. Hvis man legger isolasjon oppå må nok også varmeanlegget justeres for at det ikke skal bli for varmt i gulvet, og du kan få problemer med dørterskler mm.

Knirk kan komme av bevegelse mellom de øverste skiktene i gulvet ditt, og et "triks" er å skru dette fast i bjelkelag før man legger noe annet oppå. Problemet her er igjen vannrørene som du ikke vil skru hull i.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Svaiing i lysekrone og knirking kommer av bevegelse i gulvet, det blir ikke bedre av å fylle på med litt isolasjon.

Hadde du tenkt til å åpne gulvene? Da må jo vannbåren varme bort, og det er ganske omfattende. Hvis man legger isolasjon oppå må nok også varmeanlegget justeres for at det ikke skal bli for varmt i gulvet, og du kan få problemer med dørterskler mm.

Knirk kan komme av bevegelse mellom de øverste skiktene i gulvet ditt, og et "triks" er å skru dette fast i bjelkelag før man legger noe annet oppå. Problemet her er igjen vannrørene som du ikke vil skru hull i.

Takk for svar. Og ja etter videre omtanke, så virker det som det er mer hensiktsmessig å isolere taket i boligen under istedet. Den skal selges, så det er ikke umulig at selger eller eventuell kjøper er interessert i å gjøre dette ved at vi splitter kosten, etter som de vil få den største gevinsten. 

Boligen har tregulv, så da må jeg vel legge nytt gulv om jeg skal fikse knirkingen, men det er egentlig ikke det viktigste. Kanskje mulig å legge ned noe flytende lydisolering (bare noe jeg har hørt såvidt om. Som dette? http://aker-byggteknikk.no/vannbaren-gulvvarme/ ) på noen måte? Har forøvrig ikke fått tak på dokumentasjon på hvordan huset er bygget enda.

Jeg skal få noen til å ta en skikkelig vurdering av dette etterhvert, men greit å finne ut av hvilke muligheter jeg har underveis.

Endret av Zappy1
Lenke til kommentar

Det du snakker om er å legge på en støp oppå eksisterende tregulv. Skal du i tillegg støpe inn gulvvarme må du ha noen cm for å dekke dette. Selv med selvarmerende betong vil dette raskt være snakk om et par hundre kilo per kvm som det ikke er sikkert huset blir glad for. (Dagens vannbårne varme kan ha blitt lagt i isolasjonsplater som er laget for dette)

Som sagt så kommer det veldig an på hvor knirken kommer fra. 

Å lydisolere fra leiligheten under er nok et godt råd, de vil derimot miste litt takhøyde men det hadde jeg fint ofret for husfreden :) En oppbygging med lydbøyler+2 lag gips med fleksible fuger i kantene kan gjøre stor forskjell avhengig av hvordan det er i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...