EirikLygre Skrevet 6. juni 2018 Del Skrevet 6. juni 2018 <br data-mce-bogus="1">Google Maps verst ut i personverntest: Disse to bør du bytte til [Ekstra] Lenke til kommentar
Gjest Slettet-OvFPdyiZ Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Dette blir vel mye som mat-testene som forsøpler Dagbladet? Det eneste som ikke vurderes er produktets funksjon? Når jeg ser terninger bli kastet over potetgull var det ikke næringsverdien jeg var interessert i, det var smak og kvalitet. Google har en kjent og etablert forretningsmodell som de tjener penger på. Forretningsmodellen er at de tar reklameoppdrag fra annonsør, og så retter de den reklamen mot gruppen som annonsør ønsker å nå. For at denne forretningsmodellen skal fungere er det viktig for Google at det er kun de som sitter på dataene. De selger tilgang til brukeren, ikke data om brukeren. Om de deler data med tredjepart risikerer de både tap av konkurranseevne (at andre som sitter på dataene kan selge tilgang til bruker) og en seriøs omdømmesmell (a la Facebook). Det må være ens eget valg om en vil levere de dataene som gjør tjenesten bedre å bruke (posisjonsdata brukes f.eks til å vise trafikktetthet/forsinkelser og reisetid ved navigasjon, i tillegg til å f.eks drive kort om f.eks rutetider eller severdigheter i nærheten i f.eks Google Now, funksjonalitet som ramler bort om du ikke deler posisjon). Akkurat i dette tilfellet anbefales jo to aktører som også har en tilsynelatende sterk bakgrunn. Here Wego er gode gamle Nokia Maps, nå eid av tysk bilbransje. Pengesterke eiere som har et klart mål med produktet sitt. Osmand er GPL-lisensiert, har en betaltversjon og en donasjonsbasert versjon. Hadde de vært tapsprosjekter backet av venture-kapitalister hadde nok tilliten vært tynnere. Jeg liker å vite hvordan tjenesten tjener pengene sine, for om de samler mye verdifulle data om meg og det eneste de kan gjøre for å betale regningene er å selge de til noen... Lenke til kommentar
serpaul Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Jeg synes dette blir litt meningsløst. Det artikkelen sier er at om man slår av alt som gjør at tjenesten fungerer, så blir den sikrere å bruke? Google Maps fungerer fordi den vet mye om meg. Det vil være det samme med en hvilken som helst tilsvarende tjeneste. Jo mer den vet om meg og alle andre som går, tar buss, tog eller drosje, og kjører egen bil, samt alle andre trafikkdata, jo bedre vil den fungere. 2 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 Dette blir vel mye som mat-testene som forsøpler Dagbladet? Det eneste som ikke vurderes er produktets funksjon? Når jeg ser terninger bli kastet over potetgull var det ikke næringsverdien jeg var interessert i, det var smak og kvalitet. Google har en kjent og etablert forretningsmodell som de tjener penger på. Forretningsmodellen er at de tar reklameoppdrag fra annonsør, og så retter de den reklamen mot gruppen som annonsør ønsker å nå. For at denne forretningsmodellen skal fungere er det viktig for Google at det er kun de som sitter på dataene. De selger tilgang til brukeren, ikke data om brukeren. Om de deler data med tredjepart risikerer de både tap av konkurranseevne (at andre som sitter på dataene kan selge tilgang til bruker) og en seriøs omdømmesmell (a la Facebook). Det må være ens eget valg om en vil levere de dataene som gjør tjenesten bedre å bruke (posisjonsdata brukes f.eks til å vise trafikktetthet/forsinkelser og reisetid ved navigasjon, i tillegg til å f.eks drive kort om f.eks rutetider eller severdigheter i nærheten i f.eks Google Now, funksjonalitet som ramler bort om du ikke deler posisjon). Akkurat i dette tilfellet anbefales jo to aktører som også har en tilsynelatende sterk bakgrunn. Here Wego er gode gamle Nokia Maps, nå eid av tysk bilbransje. Pengesterke eiere som har et klart mål med produktet sitt. Osmand er GPL-lisensiert, har en betaltversjon og en donasjonsbasert versjon. Hadde de vært tapsprosjekter backet av venture-kapitalister hadde nok tilliten vært tynnere. Jeg liker å vite hvordan tjenesten tjener pengene sine, for om de samler mye verdifulle data om meg og det eneste de kan gjøre for å betale regningene er å selge de til noen... Tror ikke jeg kunne vært mer enig, alt var bare helt spot on! Lenke til kommentar
EirikLygre Skrevet 9. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2018 Jeg synes dette blir litt meningsløst. Det artikkelen sier er at om man slår av alt som gjør at tjenesten fungerer, så blir den sikrere å bruke? Google Maps fungerer fordi den vet mye om meg. Det vil være det samme med en hvilken som helst tilsvarende tjeneste. Jo mer den vet om meg og alle andre som går, tar buss, tog eller drosje, og kjører egen bil, samt alle andre trafikkdata, jo bedre vil den fungere. Informasjon om trafikkforhold, rushtid osb. er basert på anonyme posisjonsdata som Google hentar inn frå alle. Det kan ein slå av, men det vil uansett vere anonymiserte data. Posisjonsloggen derimot lagrar kor du beveger deg og knytter det opp mot kontoen din. Dersom du er opptatt av å ha best mogleg kontroll over egne persondata, kan det vere lurt å slå av posisjonsloggen når du ikkje treng å ha den aktivert. Men det vil vere opp til kvar enkelt, og kor opptatt ein er av dette. Tenesta vil fungere heilt fint utan å aktivere posisjonsloggen. Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 Jeg synes dette blir litt meningsløst. Det artikkelen sier er at om man slår av alt som gjør at tjenesten fungerer, så blir den sikrere å bruke? Google Maps fungerer fordi den vet mye om meg. Det vil være det samme med en hvilken som helst tilsvarende tjeneste. Jo mer den vet om meg og alle andre som går, tar buss, tog eller drosje, og kjører egen bil, samt alle andre trafikkdata, jo bedre vil den fungere. Informasjon om trafikkforhold, rushtid osb. er basert på anonyme posisjonsdata som Google hentar inn frå alle. Det kan ein slå av, men det vil uansett vere anonymiserte data. Posisjonsloggen derimot lagrar kor du beveger deg og knytter det opp mot kontoen din. Dersom du er opptatt av å ha best mogleg kontroll over egne persondata, kan det vere lurt å slå av posisjonsloggen når du ikkje treng å ha den aktivert. Men det vil vere opp til kvar enkelt, og kor opptatt ein er av dette. Tenesta vil fungere heilt fint utan å aktivere posisjonsloggen. Posisjonsloggen er genial for reiseregninger og "forensic timeføring" 2 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 Man kan jo ikke slå av "alt", da er det ingen vits å bruke google maps. Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 Eg har skrudd av alt eg kan (til og med posisjonstenesta til mobilen blir skrudd av når eg ikkje treng den) og likavel so klarar Google Maps å finne fram til dei plassane eg skal til. So det er berre å skru av, folkens. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 (endret) Foretrekker offline maps. Bruker Sygic på Android. Sygic GPS Navigation is the World's Most Installed Offline GPS Navigation App powered by TomTom maps. Internet connection is necessary for Traffic functionality. Traffic info and rerouting based on traffic is included in the lifetime Premium + Traffic package. We take privacy very seriously. Being an EU-based company, we must comply with the EU general data protection regulation (the „GDPR“) when processing the personal data. https://www.sygic.com/company/privacy-policy Endret 11. juni 2018 av DJViking 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå