Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremseklosser - tykkelse

Anbefalte innlegg

Har en bil som hadde utløpende serviceavtale for noen måneder siden, og den var da inne på siste service i januar. Fikk da ingen kommentarer, og ingenting ble byttet.

Da jeg så skiftet dekk etter ca 3000km (april), synes jeg at klossene foran så veldig tynne ut kontra bak.

I forbindelse med at jeg var innom forhandler med noe annet, ba jeg de gi meg en kommentar på klossene. Hvordan de da undersøkte klossene vet jeg ikke, men kommentaren jeg fikk var at de var "slitte" og de antydet at de burde byttes.

Da jeg så henviste til forrige service, og hvorfor de da ikke hadde gjort noe i og med at jeg hadde serviceavtale, fikk plutselig pipen en annen lyd. De tok da bilen inn på nytt, og tok av hjulet og sa plutselig at klossene holdt i massevis, og at det ikke ville være noe problem å kjøre 10.000km til. De anslo klossene til å ha 3-4mm belegg.

Håndteringen gjør meg skeptisk, og jeg lurer derfor om noen her inne har peiling på hva de minimum bør være - eller har kommentarer og innspill som kan hjelpe og / eller berolige meg. 

Jeg mener jo at når man har bilen inne på service, så bør man i alle fall kunne kjøre bilen til neste serviceintervall (1 år eller 15.000km) uten at det plutselig skal være kritisk for slitedeler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På bremseklosser er det ingen fasit på om dem holder 100km eller 10000km.

Dette er kun den ene og alene mannen som sitter bak rattet som kan avgjøre. Dette går på kjøremønster hvor mye du bruker bremsene.

Nå er det vel slitasjevarsler på klossene på bilen din som sier ifra når du skal bytte.

Når det gjelder å få byttet noe så må det nok være nokså utslitt,før dem bytter noe som helst på verkstedet.

Men dem burde kanskje bytte dem først du hadde den inne 3 mm er ikke mye 14.3 mm ny.

Endret av accer
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...