Gå til innhold

Vanskeligheter rundt Finn kjøp

Anbefalte innlegg

Kjøpte i forrige uke en brukt stasjonær pc på finn. Det var et veldig godt tilbud ved finn standarder, men ikke noe mer enn et godt tilbud hvis man har litt datakunnskaper og forstår at 99% av ting som ligger ut er latterlig priset.

Forhørte meg med selger, jeg var interessert og prisen var rett så bestemte meg for å slå til. Vi er lokalisert på forskjellige deler av landet så pakken måtte sendes med posten og jeg var enig i at det var rettferdig å delvis forhåndsbetale for å dele risiko, så avtalen ble at jeg vippset i overkant av et par tusen kroner som forhåndsbetaling. Selger er verifisert på finn i 7 år og ved googling av navn kom ingenting merkelig opp. Har handlet en del på finn og med enkle forhåndsregler som dette har jeg til nå aldri blitt scammet. Min regel er å aldri forhåndsbetale mer enn jeg synes er ok å tape og fra første gang jeg blir svindlet å aldri forhåndsbetale igjen. Nok om det.

Selger etter overførsel av penger viser seg å være vimsebukk nr 1 selvfølgelig.

• Dag 1 spør selger om han kan utsette posting til dag 2 pga må jobbe overtid, jeg sier selvfølgelig null problem.
  • Dag 2 på kvelden har jeg ikke hørt noe så jeg sender en melding og sier jeg håper han får postet iløpet av kvelden evt imorgen ved nødstilfelle. Får raskt svar om at det skal ordnes
  • Dag 3 på kvelden sender jeg melding med spørsmål om pakken er postet. Ingen svar tilbake
  • Dag 4 på kvelden får jeg svar tilbake uten at det har vært noe mer kommunikasjon mellom oss, selger forteller at pakken har blitt sendt og at han skal sende sporingsnr når han kommer "hjem". Jeg svarer positivt og tenker ikke over å spørre om når dette skulle være

På dette tidspunktet er jeg allerede meget skeptisk. Enhver person med folkeskikk ville sendt sporingsnr umiddelbart pakken ble postet etter at noen har vært hyggelig og gitt de 2 ekstra dager på å få sendt pakken, som de har brukt 48 ekstra timer på å sende uten å oppgi noen grunn for forsinkelsen

• Dag 5 på kvelden jeg påminner om at sporingsnr fortsatt ikke er sendt, får ingen svar tilbake.
  • Dag 6 på morgenen. Opplyser om at hvis sporingsnr ikke mottas iløpet av dagen ønsker jeg å heve kjøpet. Opplyser om at jeg logget inn på posten og ingen pakker er registrert på vei til mitt mobilnr og jeg antar at pakken aldri har blitt sendt.
  • Dag 6 på formiddag kommer svaret om at sporingsnummeret skal komme, meldingen sier selger er på jobb men siden jeg er så utålmodig(lol) så skal selger få sin mor til å sende bilde av sporingsnr.
  • Dag 6 på kvelden kommer mms med sporingsnr, søker det opp og pakken er sendt minutter før meldingen ble sendt samme kveld. 

Dag 6 var altså igår. Jeg sitter her med litt varierende tanker, på en side nekter jeg å tro at selger er en ærlig fyr så har null tro på at denne pakken inneholder noe av verdi før jeg ser det med egne øyne. På en annen side hvorfor skal fyren kaste bort begge våres tid og hans penger på å sende meg noe skvip. Trackingen oppgir hverken mål eller vekt, vet ikke om det er unormalt for store pakker eller ikke?MeNee2u.png

Er det noen svindelmetode jeg bør passe meg for her? Hvis selger ønsket å svindle meg så har han jo allerede lykkes, og selger burde skjønne at jeg på dette tidspunktet er så skeptisk at jeg kommer til å åpne den pakken på postkontoret med vitner uansett. 

Hvis den pakken kommer uten mangler blir jeg sjokkert, hva gjør jeg egentlig hvis sendingen har en verdi mellom forhåndsbetaling og fullpris og vi ikke klarer å bli enige om hva jeg skal betale. Kan jeg da kreve pengene jeg har betalt tilbake + frakten tilbake før jeg sender dritten tilbake til han?

Endret av Carew
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn.no, hvis dere leser dette - FÅ TILBAKE TRYGG BETALING!

TS: Det er normalt at mål/vekt ikke kommer på før pakken har vært innom sorteringssentral. Ikke ta sorgene på forskudd, hvis han ville svindle deg for forskuddet er det vel ingen vits å sende en fake pakke da han allerede har pengene?

Hvis varen har mangler kan du vel tilbakeholde sluttoppgjør inntil dere har avtalt en løsning - han har vært treg med deg, så om du bruker en dag på å teste PC'n før du betaler vil jeg si det er innafor.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kan oppdatere med at pakken som er sendt nesten definitivt er en pc. Dimensjoner er riktig og vekt er riktig. Kanskje i overkant tung pakke, Vekten er 16kg og på komplett er kabinettets vekt 7kg. Er vel umulig å si så kan ikke lese noe særlig ut ifra det.

Blir interessant å se hva den inneholder. Kan si at annonsen inneholdt ingen personlige bilder, som er et lite rødt flagg, men om noen med datakunnskaper nok til å lage en bra annonse(vet selger har det) virkelig ville så kunne de funnet gode bilder på under en halvtime uansett. Dog hvis jeg hadde sett noen personlige bilder så hadde jeg nok vært mer optimistisk på at pakken inneholder det som er oppgitt her jeg sitter nå-

Pakken burde kunne hentes imorgen ettermiddag, kjenner jeg smågleder meg litt. Kanskje har jeg lest for mye Sherlock Holmes og dikter opp kriminelle profiler i hodet mitt, mens jeg bare har med en normal vimsebukk å gjøre. Var kjedelig å sitte å vente på svar, men dette begynner nå å bli litt moro.

Å åpne pakken på postkontoret burde være obligatorisk her, sant?  Når det er sagt så har selger bare kommet seg unna med underkant av 3000kr hvis dette skulle vise seg å være en svindel. Selger har ikke flere annonser ute på finn, selger satte annonsen til solgt umiddelbart etter at vi kom til enighet og hvis målet var å sende noe skvip og hevde at han selv er parten som ble lurt, så ville han vel ha gjort dette med en dyrere PC?(Annonse pris var under 9 000kr). Hvis dette skulle være en svindel, så må det være et veldig isolert tilfelle(7år verifisert konto) for relativt lite penger.  

Endret av Carew
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Hørtes litt spesielt ut. Kan jo være at det er noe galt med Pcen også. Jeg ville tatt en liten inspeksjon på postkontoret når jeg hentet pakken. Ser det greit ut ville jeg kjørt full diagnostikk på pcen når du har den hjemme. Er alt fortsatt bra kan du jo svare litt med samme mynt å være "treg" med resten av betalingen.

Håper du har fått kvittering på kjøpet av pcen når den var ny. Om ikke så krev dette.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Jeg tipper dette bare er en vims som det har gått litt i krøll for. Det finnes en del slike på finn?

Selv så handler jeg alltid i person på finn. Stoppet med alt som krevde forsendelser når dem kuttet ut finns betalingsløsning.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Det som står i artikkelen på dinside er korrekt og er virkelig grunnene til at trygg betaling ble avviklet. Ser ikke hva som er ullent der? Men finn jobber med å finne en ny betalingsløsning, det sier de også på hjelpesidene sine https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/115005837465-Har-ikke-FINN-en-betalingstjeneste-

Ullen forklaring, og hverken forvarsel eller noen gyldige grunner som helst for å avskaffe en fungerende, rimelig og betryggende escrow betalingsløsningfør en ny er på plass. Noe som fort kan ta år og dag.

Den linken der underbygger nettopp det jeg sier. Linken fører til følgende piss

"Har ikke FINN en betalingstjeneste?

Vi ser på ulike løsninger og snakker med andre leverandører. Inntil dette er på plass vil det ikke være noen betalingstjeneste tilgjengelig på FINN.
(Var denne artikkelen nyttig?
18 av 46 syntes dette var nyttig)"
>>sitat slutt<<

Så brukerne er ikke fornøyd. 

Trådstarter og mange, mange flere kjøpere og selgere kunne vært spart for stress-situasjoner som skyldes denne forhastede beslutningen. Jeg er sikker på at det også har ført til en stor nedgang i privat utenbys handel på torget, og at folk heller velger å kjøpe nytt. Vær så god, MDG.

Så hva kan da det egentlige motivet være?

Anyways, FINN: IIABDFI 
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ullen forklaring, og hverken forvarsel eller noen gyldige grunner som helst for å avskaffe en fungerende, rimelig og betryggende escrow betalingsløsning, før en ny er på plass. Noe som fort kan ta år og dag.

Så når finn sier at det var få brukere, folk synes løsningen var dårlig og at finn/schibsted kom fram til at det var alt for dyrt å lage en ordentlig løsning så er det dårlig forklaring? Jeg synes det er ganske store innrømmelser. Jeg skjønner at du er misfornøyd med at trygg betaling er borte, men forklaringen til finn forstår jeg fortsatt.

Den linken der underbygger nettopp det jeg sier. Linken fører til følgende piss:

"Har ikke FINN en betalingstjeneste?

Vi ser på ulike løsninger og snakker med andre leverandører. Inntil dette er på plass vil det ikke være noen betalingstjeneste tilgjengelig på FINN.

(Var denne artikkelen nyttig?

18 av 46 syntes dette var nyttig)"

>>sitat slutt<<

Så brukerne er ikke fornøyd.

Er det piss fordi du ikke liker at de har lagt ned trygg betaling? Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du reagerer så sterkt på det de sier.

At brukerene ikke er fornøyd vet du lite om. At 46 personer på leting etter trygg betaling har svart ja/nei på om en hjelpeside var nyttig betyr ikke akkurat mye.

Trådstarter og mange, mange flere kjøpere og selgere kunne vært spart for stress-situasjoner som skyldes denne forhastede beslutningen. Jeg er sikker på at det også har ført til en stor nedgang i privat utenbys handel på torget, og at folk heller velger å kjøpe nytt. Vær så god, MDG.

Så hva kan da det egentlige motivet være?

Anyways, FINN: IIABDFI

Mange kunne vært spart for stess ja, men veldig få brukte trygg betaling. Dermed var det ikke mange som ble spart for stress. Noen merkbar nedgang i noe segment av torget-handel tror jeg derfor ikke har skjedd.

Hvis jeg skal gjette på motiver for hvorfor den ble lagt ned akkurat nå, så ville jeg tippe GDPR. GDPR kan medføre ganske mye arbeid, og da er det bedre å fase ut komponenter før fristen heller enn å legge inn masse arbeid på noe som skal bort.

Men dette er bare spekulasjoner fra min side.

Jeg forstår at du savner trygg betaling. Selv har jeg aldri brukt det, men synes ideen er god. Problemet til trygg betaling var at de fleste av finn sine brukere var som meg, de brukte det ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...