Gå til innhold

Siste brikke på plass: Nå skal alle norske tog bygges om


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Jeg tror ikke det vil ta så mange år før vi kan kjøre togene autonomt. Det betyr ikke at føreren skal ut, men at togene selv kan beregne hastighet og andre driftsparametre slik at de holder rutetiden. "

 

Hva er da poenget med togføreren? Det går vel ikke så mange årene etter det før togene blir førerløse hvis ikke fagforeningene stikker kjepper i (tog)hjulene.

Lenke til kommentar

"Jeg tror ikke det vil ta så mange år før vi kan kjøre togene autonomt. Det betyr ikke at føreren skal ut, men at togene selv kan beregne hastighet og andre driftsparametre slik at de holder rutetiden. "

 

Hva er da poenget med togføreren? Det går vel ikke så mange årene etter det før togene blir førerløse hvis ikke fagforeningene stikker kjepper i (tog)hjulene.

 

En lokfører gjør langt mer enn å kjøre toget. Vi er også mekaniker light, og kan drive med feilretting, vi godkjenner toget for drift hver dag. Dessuten vil autonome tog svært ofte trenge å bli styrt manuelt på grunn av utfall av systemer, og da må det nødvendigvis være en fører tilstede.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

 

"Jeg tror ikke det vil ta så mange år før vi kan kjøre togene autonomt. Det betyr ikke at føreren skal ut, men at togene selv kan beregne hastighet og andre driftsparametre slik at de holder rutetiden. "

 

Hva er da poenget med togføreren? Det går vel ikke så mange årene etter det før togene blir førerløse hvis ikke fagforeningene stikker kjepper i (tog)hjulene.

 

En lokfører gjør langt mer enn å kjøre toget. Vi er også mekaniker light, og kan drive med feilretting, vi godkjenner toget for drift hver dag. Dessuten vil autonome tog svært ofte trenge å bli styrt manuelt på grunn av utfall av systemer, og da må det nødvendigvis være en fører tilstede.

I tillegg så ivaretar føreren sikkerheten ute på linja. Flere ganger daglig må fører ta grep for å hindre ulykker. Det finnes f.eks. ikke tall på hvor mange selvmordskandidater som har blitt reddet av en fører som leste situasjonen før den skjedde. Med mindre hele jernbanen bygges inn med piggtrådgjerde og sikres for alle mulige naturelementer så vil det være behov for Lokførere.

Men at selve kjøringen blir enklere er det vel liten tvil om.

Antar også at folk flest er fornøyde når lokfører ordner enkle mekaniske proplemer der og da i stedet for å vente på berging.

Vi er 1. linje når ting går galt. Og har også kompetanse til å løse enkelte ting med infrastrukturen som fastfryste sporveksler og bomanlegg.

Det er en grunn til at det er et relativt høyt kompetansekrav for å få plass på jernbaneskolen sin førerutdanning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...