Gå til innhold

SSD disk og UEFI oppsettet?

Anbefalte innlegg

Jeg har 3 stk Samsung 850 EVO 1TB SSd disker (en av dem mSATA typen).

Samsung sitt egen diagnoseverktøy, Magician finner at C: Boot SSD disk er aktivert i MED AHCI mode,. og den har tilkopling til SATA 6 Gb/sek. 

Jeg har et Asus X-79 DeLuxe HK. Denne SSD, C:\ boot disk, er koplet direkte til HK sitt SATA 6Tb kontaktsystem. I HK sin BIOS og SATA konfigurasjon -Compatibe Support Moculd (CSM) kan jeg velge forskjellige tillate BOOT  mode. Mulige boot moduser er IDE først, AHCI først, begge valgt men AHCI først, begge valgt, men IDE først.

Så, dersom jeg velger ren AHCI oppstart melder BIOS at den ikke finner bootbar dirve med system. Velger jeg begge deler, både IDE og AHCI, går booting på skinner.

Samsung tool Magician, anbefaler at alle SSD er aktiver med AHCI slik at SSD disken sine optimale funksjoner utnyttes maksimalt. Men siden jeg nå ikke kan boote med AHCI som eneste valg (må ha med IDE, eller bare IDE), da lurer jeg på om min SSD C boot drive er aktivert med AHCI?

Det skal nevnes at for Magician, har jeg måtte nedgradere fra Ver. 5.2 til 4.9, fordi dette tools programmet fant INGEN av mine SSD disker. Det gjør programmet nå.

Hvordan sjekke min SSD diske for AHCI oppsettet, mer enn hva Magician kan klare?

Takker for all informasjon som kan berike meg innen denne problematikken. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okay. OS er WIN10 64 ver 1803.

Det som er underlig, Magicn opplyser at boot disk har aktivert AHCI, men dersom jeg i BIOS velger boot fra bare AHCI disker feiler bootingen? Jeg har nemlig ett tilleggs problem, det som opprinnelioig er det bakenforliggende for ø. om AHCI aktivert boot disk, ved BSOD skrives ikke mem dump filen, til tross for at jeg har systemvalgr sidevekslingsfil for C: boot disk. Det opplyses at anbefalt er pagesite er 9080MB, mens denne er over 6500MB (HK har 64 GB RAM). Når booting feiler, mistenker jeg at boot disken likevel ikke har AHCI aktivert. 

Nå har jeg nylig tatt (WINDOWS 7) system avbildning av C disken og som er lagret på en surre-surre disk (1TB), jeg kan avsette en av de 3 1TB SSD diskene, for overføring  av systemet til denne SSD disken (cloning bli vel det?). Vil dette kunne fungere, dersom jeg før denne operasjon i BIOS setter boot som AHCI? Det nevnes drivere?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Okay. OS er WIN10 64 ver 1803.

Det som er underlig, Magicn opplyser at boot disk har aktivert AHCI, men dersom jeg i BIOS velger boot fra bare AHCI disker feiler bootingen? Jeg har nemlig ett tilleggs problem, det som opprinnelioig er det bakenforliggende for ø. om AHCI aktivert boot disk, ved BSOD skrives ikke mem dump filen, til tross for at jeg har systemvalgr sidevekslingsfil for C: boot disk. Det opplyses at anbefalt er pagesite er 9080MB, mens denne er over 6500MB (HK har 64 GB RAM). Når booting feiler, mistenker jeg at boot disken likevel ikke har AHCI aktivert. 

Nå har jeg nylig tatt (WINDOWS 7) system avbildning av C disken og som er lagret på en surre-surre disk (1TB), jeg kan avsette en av de 3 1TB SSD diskene, for overføring  av systemet til denne SSD disken (cloning bli vel det?). Vil dette kunne fungere, dersom jeg før denne operasjon i BIOS setter boot som AHCI? Det nevnes drivere?

Oppdatering.

Har nå gått min BIOS litt nærmere i sømmene. Under; Boot Device Control, finner jeg flere boot valg.

Dette er "blåkopien":

The following items appear only when you set the Launch CSM to £Enabledl

Boot Devices Control CUEFI and Legacy OpROMJ
Allows you to select the type of devices that you want to boot.

Configuration options: [
1. UEFI and Legacy OpROM]
2. [Legacy OpROM only]
3. [uEFI only]

Boot from Network Devices
[Legacy OpROM firstl
Allows you to select the type of network devices that you want to launch.

Configuration options:
[Legacy OpROM first]
[uEFI driver first] [ignore]
Boot from Storage Devices
[Legacy OpROM firstl

Allows you to select the type of storage devices that you want to launch.
Configuration options:
[both, Legacy OpROM first]
[both, UEFI first]
[Legacy OpROM first]
[uEFI driver first] [ignore]

Boot from PC/e/PCI Expansion Devices
[Legacy OpROM firstl
Allows you to select the type of PCie/PCI expansion devices that you want
to launch.
Configuration options: [Legacy OpROM first] [uEFI driver first]

Samung Magican har allerede detektert min C: Boot disk som konfiergurert med AHCI egenskaper, mens 2 andre identiske SSD disker ikke er (alle diskene er er MBR disk).

Jeg leser på nett at en UEFI boot disk fungerer bedre, enn Legacy OpROM, som vel er det som også går under navnet: IDE(?)

Jeg har i min Boot Device control seksjon valgt nr 1., som anvist litt lengre oppe her, men hadde et ønske om å starte med valget nr 3. Velger jeg nr 3 forteller BIOS til meg at jeg ikke har disk som støtter UEFI oppstart. Jeg må velge nr 1. Så da lurer jeg på benevnelsene UEFI og AHCI, og hvordan benevnelsene kommer inn i bildet når jeg ikke har mulighet til å velge UEFI oppstart?? 

For meg så virker det som min C Boot disk er en ren IDE konfigurert disk (Legacy OpROM).

Er jeg "på sporet her"?
Lenke til kommentar

En UEFI boot disk har en 100MB fat32 partisjon først på disken som heter EFI/ESP

Dette lages automatisk når man har bios i uefi only og gjør en windows installasjon fra et UEFI valgt mappet/ medium.

Det er komplisert å endre en legacy basert os installasjon til uefi. Det er ikke «nok» at en partisjon er endret fra mbr type til gpt.

Man må også ha os efi oppstartsfilene i en dedikert efi/esp partisjon på samme disk som må være spesielt aligned.

Det er mulig enkelte programmer klare å fikse dette . F.eks er MGR2GPT i stand til å krympe os partisjonen og oppretter efi boot partisjon på «rett plass»/sektorer.

Les om det her: https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000024558/memory-and-storage/intel-optane-memory.html

og her: https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/mbr-to-gpt

Creating an EFI system partition

For Windows to remain bootable after the conversion, an EFI system partition (ESP) must be in place. MBR2GPT creates the ESP using the following rules:

The existing MBR system partition is reused if it meets these requirements:

a. It is not also the OS or Windows Recovery Environment partition.

b. It is at least 100MB (or 260MB for 4K sector size disks) in size.

c. It is less than or equal to 1GB in size. This is a safety precaution to ensure it is not a data partition.

d. The conversion is not being performed from the full OS. In this case, the existing MBR system partition is in use and cannot be repurposed.

If the existing MBR system partition cannot be reused, a new ESP is created by shrinking the OS partition. This new partition has a size of 100MB (or 260MB for 4K sector size disks) and is formatted FAT32.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

syar2003, takk for ditt bidrag.

Jeg ser at MBR disk er for Legacy disker, det gamle IDE system, mens GPT-disker er for UEFI.

Jeg har 2 stk identiske EVO850 SSD i tillegg til C Boot EVO850. Windows 7 Backup&Restore har laget en system avbilding av denne C boot didsk (ennå MBR disk).

Vil det være en løsning å  bruke diskpart og endre den ene av de ledige SSDer og få denne i GPT, installere Win 10 på denne, for så å overføre image av Win10, som en restore?

Lenke til kommentar

Du kan fjerne filsystem og partisjon i det hele fra SSD (diskpart clean) og kjøre convert GPT uten å lage noen partisjoner.

Eller gjøre det under windows 10 installasjonen.

Det viktige deretter er å starte windows 10 installasjonen i uefi mode fra et uefi boot (usb) device.Stille inn bios.

De er vist i videoen her

MBR er ikke for IDE som i ide disker (man har hatt sata og sas disker i en evighet) Men blir ofte kalt ide eller compability ide mode i bios sammenheng.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...