knopflerbruce Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 Det finnes ikke "gratis frakt". Frakten er da innbakt i salgsprisen. Eller, er det slik at fraktselskapet leker julenisse? Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 (endret) Det finnes ikke "gratis frakt". Frakten er da innbakt i salgsprisen. Eller, er det slik at fraktselskapet leker julenisse?Nei, det er i-land som betaler for u-land. Det er en stor internasjonal avtal(husker ikke navnet) som regulerer det. Intensjonen var å hjelpe u-land med handel. Posten Norge er medlem i UPU (Verdenspostforeningen) med internasjonale avtale (Verdenspostkonvesjonen) som har til formål å gjøre det mulig for lavkostland og fattige land å sende post til et høykostland som Norge. Endret 23. juni 2019 av WiiBoy Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. juni 2019 Del Skrevet 23. juni 2019 (endret) Kjøper man noe i Sverige så kan kan få varen sendt til Norge for 20 kroner, men i Norge må en betale 70 kroner Viser bare hvor stor prisforskjellen er Uansett om jeg kjøper noe til 200 kroner, eller 3000 kroner, så koster det 600 kroner i frakt til Norge (+ moms) Varer som ikke selges i Norge Samme pakke til Sverige 14 Euro, til Norge 60 Euro Endret 23. juni 2019 av Dubious Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 24. juni 2019 Del Skrevet 24. juni 2019 Hva folk jobber med har ikke noe med saken å gjøre for jeg skal vedde på at det er mange som jobber i butikk som handler i utlandet OG, om du leser denne tråden så kan du se at de fleste vil betale moms, men at det er gebyret som er problemet MYE av det jeg har handlet på nett finnes ikke i Norge, og resten er overpriset Dyreste tingen jeg har kjøpt på Ebay kostet 600 kroner, samme dingsen, billigste i Norge kostet 7 000 Så du skal slippe å betale moms på alle varer som ikke finnes i Norge? Kan ikke du bare importere disse varene selv og selge på finn.no? Noe kan være overpriset sammenlignet med kinesiske priser men det vil ikke forandre seg om du betaler moms eller ikke. Er enig med at moms er helt okei å betale, det er gebyret som er irriterende. Jeg handlet fra Kina, USA og EU da TVINN var i bruk. Fungerte helt greit. Det er 20 år siden nå. Det har mye å si hvor folk jobber. Spesielt når folk blir oppsagt og detaljhandel går konkurs. Hva "vi" jobber med er ikke din sak. Jeg har ikke noe med hva du jobber med men ifølge innlegget ditt så er det mulig skatteetaten har interesse av hva du driver med.:-p Jeg kjøper billig fra Kina hele tiden og synes disse reglene blir positivt for Norge. Nå må idiotene på tinget innfører moms på elbiler så fort som mulig. Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 2. desember 2019 Del Skrevet 2. desember 2019 Comma Chameleon skrev (På 5.6.2018 den 20.40): Ugh. Hvorfor skal man støtte norske bedrifter som skal ha 200kr for noe som reelt sett koster 20? Hvorfor skal du ha 200,- i timen, og ikke han kineseren som sitter å pakker varen din i kina? Lenke til kommentar
G Skrevet 2. desember 2019 Del Skrevet 2. desember 2019 (endret) Gleder meg til friheten som april 2020 sannsynligvis bringer med seg. Gleder meg litt selv om jeg er Nrk-lisensfri i øyeblikket til januar 2020 også, så det faktisk går an å kjøpe seg TV uten å bli sporet og økonomisk straffet (ja vet det blir skatt nå i den nye ordningen).. Men, jeg skjønner ikke hvordan politikerne på Stortinget framover skal kunne gjøre lisensbeskatningen bærekraftig i lengden uten å måtte sette Nrk delvis på slankekur. Jeg tviler på at 100 % av befolkningen elsker å betale så mye for TV hver mnd. av lønningsposen sin. Endret 2. desember 2019 av G Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 3. desember 2019 Del Skrevet 3. desember 2019 Caddy skrev (3 timer siden): Hvorfor skal du ha 200,- i timen, og ikke han kineseren som sitter å pakker varen din i kina? Kan du forklare litt om årsaken til dine argumenter? Hvorfor skal det koste koste mange ganger mer en selve varen, bare for å være en mellomhånd? 3 Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 8. desember 2019 Del Skrevet 8. desember 2019 Kan man handle momsfritt på varer med verdi på under 350kr frem til april 2020, eller starter det 01.01.2020? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 9. desember 2019 Del Skrevet 9. desember 2019 det kommer an på kategori / varegruppe Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 10. desember 2019 Del Skrevet 10. desember 2019 (endret) Ifølge alt jeg har lest så forsvinner 350-kronersgrensen 1. april. Det vil si at frem til da så er pakker under 350 kr fritatt for mva. Det er et unntak såvidt jeg forstår, og det gjelder "varer som ikke omfattes av forenklet registreringsordning, herunder næringsmidler". https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2020/Dokumenter1/Budsjettdokumenter/Skatte--avgifts/Prop-1-LS-/Del-2-Forslagene-/12--Avvikling-av-350-kronersgrensen-/ Endret 10. desember 2019 av bo1e Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 10. desember 2019 Del Skrevet 10. desember 2019 bo1e skrev (9 timer siden): Ifølge alt jeg har lest så forsvinner 350-kronersgrensen 1. april. Det vil si at frem til da så er pakker under 350 kr fritatt for mva. Det er et unntak såvidt jeg forstår, og det gjelder "varer som ikke omfattes av forenklet registreringsordning, herunder næringsmidler". Det er min forståelse også, men viktig å huske på at varen må ankomme Norge før 1. april, så det nytter ikke bestille fra Kina i midten av mars og regne med at du slipper avgifter. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. desember 2019 Del Skrevet 11. desember 2019 Posten skal ta 299 kroner i gebyr fra 1. Januar på matvarer Så gebyretblir økt betraktelig 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. desember 2019 Del Skrevet 11. desember 2019 2 hours ago, Dubious said: Posten skal ta 299 kroner i gebyr fra 1. Januar på matvarer Så gebyretblir økt betraktelig Pluss sukkeravgift, sjokoladeavgift og whateveravgift til staten avhengig av hva det er snakk om. 1 Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 11. desember 2019 Del Skrevet 11. desember 2019 (endret) Var ikke oppmerksom på dette med det økte fortollingsgebyret på næringsmidler. Er det fordi det er en produktgruppe med en spesiell toll? Forstod at posten skulle jobbe med å få ned det vanlige behandlingsgebyret. Hvorfor har de behov får å sette opp dette gebyret? Er de bedt om det fra politisk hold for å stoppe svenskehandel via posten helt? For å gjøre forskjellen mellom de som har tilgang til grensen og de som ikke har det enda større? Endret 11. desember 2019 av bo1e 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. desember 2019 Del Skrevet 11. desember 2019 bo1e skrev (14 minutter siden): Var ikke oppmerksom på dette med det økte fortollingsgebyret på næringsmidler. Er det fordi det er en produktgruppe med en spesiell toll? Forstod at posten skulle jobbe med å få ned det vanlige behandlingsgebyret. Hvorfor har de behov får å sette opp dette gebyret? Er de bedt om det fra politisk hold for å stoppe svenskehandel via posten helt? For å gjøre forskjellen mellom de som har tilgang til grensen og de som ikke har det enda større? Fordi posten skal tjene mere og fordi butikkene i norge skal ha inntekt som er verdt å leve for. Men jeg ser det heller som en straff forbrukere fordi aliexpess og ebay antakelig aldri vil momsregistere seg. Er skeptisk om dx.com eller andre kinabutikker vil betale moms til den norske staten. Så det ender vel opp til kundene som må betale dyrt. Blir ikke varene hentet blir de solgt. Så posten taper ikke noe. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 11. desember 2019 Del Skrevet 11. desember 2019 (endret) Ingen av de du nevner selger næringsmidler i nevneverdig grad til nordmenn, som jeg trodde det økte gebyret skulle gjelde. Gebyret for den vanlige behandlingen er det sagt at skal ned. Det er den forskjellsbehandlingen jeg ikke forstår. Med mindre posten har snudd og skal skru opp gebyret for alt. Det har jeg ikke sett nevnt noe sted. Det er ikke kinabutikkene som skal betale mva til den norske staten, det er norske kunder. Det kinabutikkene ikke vil gjøre er å implementere løsninger for å gjøre innkrevingen. Hvor i alle dager har du det fra at posten har anledning til selge uavhentet post? Eller at det er noe som går an å gjøre med profitt? Endret 11. desember 2019 av bo1e Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. desember 2019 Del Skrevet 11. desember 2019 46 minutes ago, bo1e said: Er de bedt om det fra politisk hold for å stoppe svenskehandel via posten helt? For å gjøre forskjellen mellom de som har tilgang til grensen og de som ikke har det enda større? Ekstraavgiftene (som jeg spådde for lenge siden ville komme, og som det VIL bli flere av) blir lagt på for å stoppe eller redusere svenskehandelen ja. Disse avgiftene går rett i staskassa og ikke til posten. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. desember 2019 Del Skrevet 11. desember 2019 Koster vel 79 SEK gebyr i Sverige? Så det kan lønne seg å sende dit Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 11. desember 2019 Del Skrevet 11. desember 2019 Det fremstår som snodig om posten har rett til å selge uavhentet post, eller at de gidder det. Om ikke varer hentes, er det jo fordi de er verdiløse. Hvorfor skulle posten bruke masse penger på å selge 20kr-ting fra Kina? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå