Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

For høy trygd pga feil sivilstatus - hva er konsekvensen(e)?

Anbefalte innlegg

Halloen.

Det viser seg at jeg i godt og vel halvannet år har stått med feil sivilstatus i NAV sine systemer. Jeg giftet meg sent i 2016, men det har ikke vært registrert, tydeligvis. Min kone er utenlandsk borger og har aldri hatt inntekt i Norge. Lege med fullmakt informerte min saksbehandler om dette over tlf ettersom jeg på dette tidspunktet ikke var i stand til å ta meg av slike gjøremål. Lege har i sine private notater loggført at dette ble gjort rett rundt vigselsdatoen.

Det var jeg selv som ble usikker og ringte til NAV og spurte/ga beskjed for tre måneder siden, og nå for en uke siden fikk jeg brev hvor de ønsket kopi av hennes pass, adresse i utlandet og eventuell adresse i Norge, med mål om å registrere henne (og ekteskapet) og "rekvirere D-nummer eller personnummer".

Jeg lurer på hva som skjer nå og hva jeg bør gjøre. Har regnet meg frem til at jeg som ung ufør har fått brutto cirka 2000 kroner for mye i måneden i solide 18 måneder.

Jeg tenker det ikke lønner seg å erte på seg NAV ytterligere, så jeg sender selvsagt inn den ønskede informasjonen, men hva skjer så? Sånn i utgangspunktet antok jeg det ville være snakk om å betale tilbake det jeg har fått for mye, men NAV verken vet min vigselsdato eller forespurte noe av dette i skrivet. Kan det hende de lar det ligge, eller spør de kanskje etter mer informasjon senere? Vil de ha det tilbake er det jo fair nok, men spørsmålet går egentlig på om redusert utbetaling som gift teller fra den dagen det registreres i Norge, eller fra dagen det faktisk inngåes utenlands.

Anonymous poster hash: b7b91...6c1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NAV vil garantert rette opp i feilen som er gjort og beregne dette tilbake til datoen hvor feilen oppsto. Er du sikker på at du vil få mindre i trygd fordi du er gift? Er det ikke datoen for når dere ble samboere som gjelder?

Har du uflaks så legger dem til grunn at du har forsøkt å svindle dem. Da er det vel et tillegg på 30% på tilbakebetalingen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det utløsende etter folketrygdloven § 12-13 er 1) at man lever sammen med en ektefelle, eller 2) at man lever sammen med en samboer i et samboerforhold som har vart i minst 12 av de siste 18 måneder. Det essensielle her er altså at man er gift og i et samliv. Det får ikke betydning om ekteskapet ble inngått i utlandet.

Det følger av folketrygdloven § 22-12 femte ledd at en ytelse blir satt ned måneden etter at vilkårene for nedsettelse er oppfylt. For ektefeller vil dette være vigselsdatoen.

Hovedregelen er at feilutbetalt beløp skal kreves tilbakebetalt, hvis du forsto eller burde forstått at utbetalingen skyldtes en feil, eller at du har forårsaket feilutbetalingen ved å uaktsomt gi feilaktige eller mangelfulle opplysninger.

Det kan ilegges et rentetillegg på 10 % hvis du forsettlig eller grovt uaktsomt forårsaket feilutbetalingen.

Hvis du er lite å laste kan tilbakebetalingsbeløpet reduseres. Det er da et krav at NAV kan lastes for feilen, og at du ikke forsto at det var en feil.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hovedregelen er at feilutbetalt beløp skal kreves tilbakebetalt, hvis du forsto eller burde forstått at utbetalingen skyldtes en feil, eller at du har forårsaket feilutbetalingen ved å uaktsomt gi feilaktige eller mangelfulle opplysninger.

Jeg har gått gjennom hendelsesforløpet sånn cirka nøyaktig, og det viser seg at legen min ringte en kontakt i NAV for å dobbeltsjekke noe, mens det faktisk var faren min som ringte til NAV. Han fortalte meg at det var ordnet og at saksbehandler skulle registrere det, men i referatet inne på siden min på NAV står det kun at faren min ringte inn for å forhøre seg om regelverket rundt dette, og det avsluttes med "Informerer om at samboerskap må registreres i Din profil elektronisk." Aldri lest dette (eller noe annet der inne) før nå da dette brevet kom. Datoen registrert for samtalen er tre dager før jeg giftet meg.

Første måned etter vigselsdatoen var desember, hvor det er halv skatt. Utbetalingen var dermed høyere enn normalt, men måneden etter der igjen - januar 2017 - var utbetalingen rundt 1500 netto lavere enn måneden jeg giftet meg. Jeg antok at dette var reduksjonen. Nå ser jeg jo at det var fordi jeg ble skattet for høyt.

I januar 2018 gikk utbetalingen betydelig opp igjen (rundt 1600 netto). Jeg ringte til NAV for å sjekke dette, men det ble nok kommunisert noe uklart der. Hun jeg snakket med svarte at jeg stod registrert som gift, og bruttoutbetalingen var samme den som før, men her har jeg nok stammet meg gjennom spørsmålet og ikke fått alt tydelig nok frem.

Jeg ringte igjen rundt en måned senere. Da dobbeltsjekket jeg at jeg faktisk stod registrert som gift, men fikk da til svar at det gjorde jeg ikke. Dette var i mars. Jeg fikk beskjed om at jeg ville høre fra dem igjen. Siden hørte jeg ikke noe før jeg fikk det nevnte skrivet nå.

Det er sikkert mye her som er rotete og relativt ulekkert, men jeg kan vanskelig se at jeg bevisst skal ha gitt feilaktige eller mangelfulle opplysninger med noen slags intensjon om vinning? Det forestående bryllupet ble informert om tre dager før, jeg antok feilaktig at de 1500 mindre utbetalt første ordinære måned etter vigselsdato var den forventede reduksjonen og ved første mistanke om at noe var feil ringte jeg inn flere ganger med åpne kort for å sjekke. Nå har jeg også sendt inn all informasjon de har bedt om.

Jeg er åpenbart ingen ekspert på dette, men er det rimelig å anta at dette ikke blir sett på som et forsøk på svindel, og at jeg i verste fall kun må betale tilbake nøyaktig det jeg har fått for mye? Vi var for øvrig ikke samboere i 12 måneder til sammen før vigselsdatoen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Fått neste svar. Sendte inn alt de ba om av info (pass, adresse i utlandet og min adresse her [hvor hun nå oppholder seg]). Da jeg sjekket status én måned etter var status hos NAV "Avventer rekvisisjon av D-nummer", men noe etter da jeg ringte Skatteetaten fant de ingen spor etter henne. Vi dro dermed dit og både registrerte ekteskapet og ordnet D-nummer.

Siden har jeg altså fått neste skriv, hvor de "viser til tidligere opplysninger" om at hun "oppholder seg" hos meg, men at det i folkeregisteret ikke står at vi er gift. Sistnevnte har vi nå altså fikset på, men i brevet ønsker de opplyst når ekteskapet fant sted. De vil også vite når hun kom hit.

Jeg verken har eller har hatt intensjoner om å få mer utbetalt enn jeg har rett på, men jeg lurer likevel på hva som er rett "strategi" her; bør jeg bare holde det veldig enkelt og bare svare med vigselsdato og kopi av attest, eller allerede nå begynne på "forsvarstalen" lik den rett over her?

Har det noe å si om vi aldri offisielt har stått på samme adresse? Vi har alltid vært turister i hverandres respektive land og boliger.

Lenke til kommentar

Fått neste svar. Sendte inn alt de ba om av info (pass, adresse i utlandet og min adresse her [hvor hun nå oppholder seg]). Da jeg sjekket status én måned etter var status hos NAV "Avventer rekvisisjon av D-nummer", men noe etter da jeg ringte Skatteetaten fant de ingen spor etter henne. Vi dro dermed dit og både registrerte ekteskapet og ordnet D-nummer.

Siden har jeg altså fått neste skriv, hvor de "viser til tidligere opplysninger" om at hun "oppholder seg" hos meg, men at det i folkeregisteret ikke står at vi er gift. Sistnevnte har vi nå altså fikset på, men i brevet ønsker de opplyst når ekteskapet fant sted. De vil også vite når hun kom hit.

Jeg verken har eller har hatt intensjoner om å få mer utbetalt enn jeg har rett på, men jeg lurer likevel på hva som er rett "strategi" her; bør jeg bare holde det veldig enkelt og bare svare med vigselsdato og kopi av attest, eller allerede nå begynne på "forsvarstalen" lik den rett over her?

Har det noe å si om vi aldri offisielt har stått på samme adresse? Vi har alltid vært turister i hverandres respektive land og boliger.

Hvis jeg var saksbehandler hadde jeg ønsket meg å få kun det jeg bad om, men du kan jo godt skrive en kort "Jeg håper det er dette du trengte, si fra om du ønsker noe mer for å løse dette på rett måte" eller tilsvarende. 

Det viktigste er at det er tydelig at du forsøker å rydde opp, så er det lite sannsynlig at dette virker som noe svindelforsøk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg sendte inn brev hvor jeg ga eksakt vigselsdato, kopi av vigselsattesten og forklarte at ekteskapet ikke hadde vært registrert tidligere i folkeregisteret fordi myndighetene i det aktuelle landet hadde gitt ut mangelfull attest uten apostille. Dette har blitt gjort siden.

La også inn en kommentar om at min far hadde ringt inn og informert om ekteskapet da det ble inngått. Det står det også i NAV-loggen min på nettet.

Det er vel OK foreløpig? Kan jeg nå vente meg et pengekrav i umiddelbar retur, eller vil de be om forklaring før dette kommer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...