Gå til innhold

Pizzakniv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er over middels "hekta" på pizza, både lage og spise. Ser etter skikkelig gode pizzakniver. Noen som kan anbefale kiver men greit design men førsteklasse funksjon

/Blouberg

Tenker du pizzahjul?

Jeg sverger til det, og synes det fungerer bedre enn sakser.

Skal du ha pizzahjul, så gå for et som er litt stort. Fikk et pizzahjul (I en pakke fra Apotek1) i gave som var større enn det jeg hadde fra før, og synes det fungerte bedre enn mitt gamle.

Så nå er jeg overbevist om at størrelsen har litt å si :)

Lenke til kommentar

Klart størrelsen,på hjulet betyr noe. Et større hjul ruller gjerne bedre - og osten hekter seg ikke opp i stålet mellom håndtak og hjul. Jeg kjøpte mitt på Rema og er godt tilfreds!

Stort hjul er ein fordel på pizza på store steikeplater.

Men lager du heimelaga skuffepizza så er det betre med eit lite hjul for å kunne skjære heilt ut i kamtane der forma går oppover.

Lenke til kommentar

Mener du pizza-kniv- eller pizza-kutter-?

Gi meg din beste pizzabunnoppskrift, både ingredienser og fremgangsmåte ^^

Jeg er tilhenger av klassisk tynn bunn, bakt på Tipo 00, vann, olje, litt sukker og salt. Bruker fersk gjær, lite da jeg pleier å kaldheve ett døgn eller mer.

La den elte en god stund, forheve litt og del opp i passe porsjoner. Hev i kjøleskap over natta, ikke kna deigen når du skal trykke den ut.  Prøv å unngå kjevle (:.

Steker i pizzaovn, må innrømme at den er gassfyrt da jeg er en tanke lat.. Men digg å ha pizzaen klar på 3 min i ovnen

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er tilhenger av klassisk tynn bunn, bakt på Tipo 00, vann, olje, litt sukker og salt. Bruker fersk gjær, lite da jeg pleier å kaldheve ett døgn eller mer.

La den elte en god stund, forheve litt og del opp i passe porsjoner. Hev i kjøleskap over natta, ikke kna deigen når du skal trykke den ut.  Prøv å unngå kjevle (:.

Steker i pizzaovn, må innrømme at den er gassfyrt da jeg er en tanke lat.. Men digg å ha pizzaen klar på 3 min i ovnen

Ett lite tips, bytt ut sukker med litt honning. Blir helt nydelig spør du meg ;) Ett lite "triks" jeg fanget opp fra Wolfgang puck :) 

Ellers ville jeg vurdert biffkniv som nevnt av andre, men aller helst spiser jeg pizza NY style, tygg av tuppen og brett :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar

En biffkniv går til nød an, men eggen er ikke optimal for pizzakutting.

En god pizzakniv skal ha en mer fintannet knivsegg og i tillegg skal knivbladet være buet.

Jeg har to, kjøpt i Frankrike for 20 år siden, og jeg har sett etter tilsvarende pizzakniver flere ganger her hjemme og i andre land, men så langt kommet tomhendt hjem.

Det er noe à la dette jeg ser etter: https://www.knifecenter.com/item/CDPIZZAO/claude-dozorme-pizza-knife-orange-celluloid-handle

Jeg klarer meg godt uten "Laguiole-bien" på mine kniver, så jeg ser gjerne for meg en lavere pris enn $28.95.

Har man først prøvd en slik pizzakniv, så duger ikke noe annet ...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ett lite tips, bytt ut sukker med litt honning. Blir helt nydelig spør du meg ;) Ett lite "triks" jeg fanget opp fra Wolfgang puck :)

Ellers ville jeg vurdert biffkniv som nevnt av andre, men aller helst spiser jeg pizza NY style, tygg av tuppen og brett :)

Takk for tips, honning skal jeg prøve. Bruker du flytende honning?

Endret av Blouberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...