AnonymDiskusjon Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 Jeg er gravid i 6 mnd, fikk høre fra samboer for 2,5 uker siden at han hadde mista følelsene for meg. For 1,5 uke siden fant jeg ut han har vært utro i 3 mnd.. I slutten av februar kjøpte vi oss et hus som vi skulle pusse opp. Vi har revet ut alt innvendig fordi alt skal bygges opp igjen. I overetasjen har vi fått opp igjen ny rominndeling, tak, vegger, spotter, det elektriske.. Vinduene skulle komme i slutten av juni.. i kjelleren er det bare betongvegger og gulv. Vinduene er tatt ut. Så slik huset er nå, er det ikke selgbart. Da taper vi jo penger på det. Vi har et lån på 2,2 millioner (kjøpte huset for 800.000 kr) (vi bor på bygda, derfor så billig). Vi har begge skrevet kjøpekontrakt og begges underskrifter står på, så vi eier huset 50/50. Vi rakk aldri skrive samboerkontrakt en gang... herregud det er jo ikke lenge siden vi kjøpte huset! Vi overtok det 6.april.. Vi var jo begge så ivrige på å komme i gang med planleggingen og satt og fant ut hvordan vi ville ha det. Og helt ut av det blå så gjør han dette. Han har jo begynt med utroskapen bare noen uker etter vi kjøpte huset. Jeg skjønner ingenting, og sitter igjen som et stort spørsmålstegn. Det er en baby på vei og nå sitter vi her i dette rotet. Han vil ikke være sammen med meg lenger. Han vil ha huset, for han sier jeg ikke har råd til å betale på det alene, og hvis jeg vil ha huset, så må jeg få noen til å pusse det opp for meg. Til nå har det vært han og faren hans som har drevet med oppussingen. Jeg har ingen i familien som kan hjelpe meg eventuelt pusse opp huset. Pappa var snekker, men han fikk slag for 4 år siden og sitter nå i rullestol.. Så han får ikke hjelpt meg. Å leie inn snekkere osv er jo dyrt, og da forsvinner det mer penger til oppussingen.. Meningen var at vi skulle gjøre mesteparten selv for å spare penger og bruke mest mulig på oppussing.Det er mamma og pappa som står som kausjonister. Vi måtte ha kausjonister for å få lån. Min eks samboer sier at det bare er å sette det over på moren og faren hans, så er det løst. At de blir stående som kausjonister. Så må vel jeg fjernes fra lånet osv.. Er det virkelig så enkelt? Kan noen hjelpe meg litt her? Forklare litt hva som kommer til å skje? Syns dette er så vanskelig å sette seg ordentlig inn i. eks samboer mener han har råd til betale på hele lånet selv, så for han er det ikke noe problem. Å skulle betale på et lån på 2,2 mill helt alene er jo en del, men han mener de i banken sa det går bra så lenge moren og faren står som kausjonister. Er det virkelig så enkelt? I tillegg kommer det jo regninger på kommunale avgifter, strøm osv.. + at han nå må betale barnebidrag og han skal vel betale på ungen han og,ikke bare jeg! Jeg kjenner jeg er skikkelig bitter for at han skal beholde huset. Det er liksom vårt hus, der vi skulle bli en familie og sønnen vår skulle vokse opp. Jeg er så trist og lei meg Gråter og gråter fordi fremtiden og drømmene mine om familielivet vårt sammen er knust i tusen biter. Det er jo jeg som burde ha et hus som skal ha barnet vårt hos meg mesteparten av tiden.. Ikke bo i en liten trang leilighet. Men økonomien tillater det ikke. Når det ble slik vil jeg ikke at noen skal beholde huset... Jeg skjønner ikke at han kunne gjøre dette mot meg og baby! Føler meg lurt og bedratt.. Sviket er så ufattelig stort.Hun som ordnet med lånet osv i banken må jo tro vi er skikkelig umodne som har tatt på oss et så stort ansvar som huslån og huskjøp, for å så komme tilbake 3 mnd etterpå med dette rotet..Hvordan ville dere løst dette med huset og lånet? Han driver og skal få til et møte med banken, men hun som ordnet dette lånet er jo aldri der.. Så er jeg redd for at han skal dra dit alene.. Men han kan vel ikke gjøre noe uten meg? De må vel ha med meg på møtet også siden jeg er medeier?? eks samboer mente det ikke var nødvendig. Anonymous poster hash: 735e0...544 Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 Unnskyld avsporingen i Juss kategorien, Men fy faen for en umoden idiot du har funnet deg !!! Du kommer igjennom dette, og du kommer til å få det veldig bra til slutt. Det ordner seg for snille kvinner 3 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 Hadde vært best om hele samboerhistorien var skrevet for seg, og kjedelig fakta om hvem hva hvor lån og hus. Nå er det forholdsvis uoversiktlig.Men hvis det er så enkelt at hele lånet kan flyttes over på hans foreldre og kan håndtere dette 100% selv, da er du jo ute av dritten for godt. Klarer ikke se noen fordeler med at du skal ha noe som helst med dette å gjøre framover. 3 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 (endret) Hva slags inntekt har du? Hvis jeg var deg, ville jeg slåss til the bitter end for å beholde huset. Det er du som trenger en trygg fremtid, en trygg "base" å bringe frem barnet i. Mannen som forrådte deg kan finne seg en leilighet å leie, han har hjelp av sin far, du har ikke den støtten. Hvis han ikke unner deg dét, og er villig til å hjelpe deg noen måneder med å bygge og tilrettelegge for barnet han har valgt å sette til verden, så viser det bare at han overhodet ikke fortjener huset til enhver pris. Jeg regner med at du har brukt en del energi på å visjonère idèer ved huset også. Det er ikke riktig at dette skal gå til spille bare på grunn av hans egostiske tankegang. Det er en psykologisk prosess oppi det her også, ikke bare økonomisk. Her vil jeg oppfordre til å ta opp kampen og aldri gi deg før huset er ditt, skriftlig. Men jeg er spent på hva slags inntekt du har. Jeg er 99% sikker på at han skal betale barnebidrag. Anbefaler å vente med å svare mer til brukeren "Krikkert" svarer, han er utdannet advokat og gir svært kompetente og solide svar. Endret 5. juni 2018 av Taurean 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2018 Hva slags inntekt har du? Hvis jeg var deg, ville jeg slåss til the bitter end for å beholde huset. Det er du som trenger en trygg fremtid, en trygg "base" å bringe frem barnet i. Mannen som forrådte deg kan finne seg en leilighet å leie, han har hjelp av sin far, du har ikke den støtten. Hvis han ikke unner deg dét, og er villig til å hjelpe deg noen måneder med å bygge og tilrettelegge for barnet han har valgt å sette til verden, så viser det bare at han overhodet ikke fortjener huset til enhver pris. Jeg regner med at du har brukt en del energi på å visjonère idèer ved huset også. Det er ikke riktig at dette skal gå til spille bare på grunn av hans egostiske tankegang. Det er en psykologisk prosess oppi det her også, ikke bare økonomisk. Her vil jeg oppfordre til å ta opp kampen og aldri gi deg før huset er ditt, skriftlig. Men jeg er spent på hva slags inntekt du har. Jeg er 99% sikker på at han skal betale barnebidrag. Anbefaler å vente med å svare mer til brukeren "Krikkert" svarer, han er utdannet advokat og gir svært kompetente og solide svar. Jobber som fagarbeider 100 % stilling frem til august. Har bare vikariat Så ingen jobb å komme tilbake til etter permisjonen, så sant jeg ikke får ny jobb innen permisjonen er over. Anonymous poster hash: 735e0...544 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 Det er mamma og pappa som står som kausjonister. Så må vel jeg fjernes fra lånet osv.. Er det virkelig så enkelt? ...+ at han nå må betale barnebidrag og han skal vel betale på ungen han og, ikke bare jeg! Hun som ordnet med lånet osv i banken må jo tro vi er skikkelig umodne som har tatt på oss et så stort ansvar som huslån og huskjøp, for å så komme tilbake 3 mnd etterpå med dette rotet.. Men han kan vel ikke gjøre noe uten meg? De må vel ha med meg på møtet også siden jeg er medeier?? eks samboer mente det ikke var nødvendig. Grovt skissert er veien videre: Han må kjøpe din del av huset av deg og dine foreldre. Han må således ta opp et lån for dette, sannsynlig med sine egne foreldre som kausjonister. Du bør ikke godta at du sitter igjen med gjeld, men i det minste går lik null når alle gebyrer er betalt. Underholdsbidrag blir først aktuelt hvis den ene av dere ha mer omsorg enn den andre. Noe som for så vidt er aktuelt den første tiden etter fødsel. Når barnet er tilstrekkelig gammel for delt omsorg, kan dette avtales. Hvis omsorgen er delt 50/50, faller underholdsbidraget bort. Hva hun i banken tror, er likegyldig. Dere er ikke de første, eller de siste som gjennomgår dette. Han kan gjøre undersøkelser om hva som skal til uten ditt samtykke eller din medvirkning. Men når han skal kjøpe huset av deg, må du være villig til å selge, noe du bestemmer selv. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 Underholdsbidrag blir først aktuelt hvis den ene av dere ha mer omsorg enn den andre. Noe som for så vidt er aktuelt den første tiden etter fødsel. Når barnet er tilstrekkelig gammel for delt omsorg, kan dette avtales. Hvis omsorgen er delt 50/50, faller underholdsbidraget bort. Selv ved delt omsorg 50/50 kan det beregnes bidrag. Dette er spesielt aktuelt ved store inntektsforskjeller mellom barnets foreldre. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 Selv ved delt omsorg 50/50 kan det beregnes bidrag. Dette er spesielt aktuelt ved store inntektsforskjeller mellom barnets foreldre. Korrekt, feil av meg. Lenke til kommentar
Løvehjerte Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 Du har ikke råd til å beholde huset selv. Du har ikke mulighet til å pusse opp huset selv (det eks samboer og eks samboers far som pusser opp.) Salg av huset nå, vil medføre mindre penger inn, enn penger brukt/lånt. Det burde være i din egeninteresse å komme deg vekk fra huset. Eks samboer ønsker å ta over hele lånet, og føre over kausjonistansvaret fra dine foreldre til sine. Må få til ett møte med banken og håpe at det er så enkelt, som at alle sier ja. Jeg tror det vil være det økonomisk beste for deg. Følelsesmessig er alt bare rot nå, men kan du komme deg ut av dette uten gjeld så er jo det en grei start. Du kan alternativt høre med dine foreldre om de er interessert i å hjelpe deg med å betjene lånet. Det er da avhengig av dem sin økonomi. Forøvrig kjekt å ha oversikt over dette: Alle kostnadene til oppussing har så langt vært tatt ut av felleslånet på 2,2 millioner kroner? Så ingen av dere har brukt "egne" penger på oppussinga. De resterende pengene står fortsatt på kontoen? 5 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 Jobber som fagarbeider 100 % stilling frem til august. Har bare vikariat Så ingen jobb å komme tilbake til etter permisjonen, så sant jeg ikke får ny jobb innen permisjonen er over. Da sier det egentlig seg selv at du ikke har råd til å beholde huset. Jeg ville solgt meg ut av det så fort som mulig, både av økonomiske og følelsesmessige grunner, så du får satt et punktum for den biten i al fall. Du bør imidlertid presse på for å få kompensasjon for de penger eller den arbeidsinnsats du har lagt i huset sålangt mtp opppussingen, men siden det bare er snakk om uker er det forhåpentlig ikke så mye. Og så ville jeg iøvrig ikke bruke energi på å fundere over hva hun i banken tenker osv.. det er likegyldig og sannsynligvis tenker hun ingenting over det. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg krikkert Skrevet 6. juni 2018 Populært innlegg Del Skrevet 6. juni 2018 (endret) For det første, ikke ta det for gitt at du må selge og at han skal overta. Som enslig forsørger får du overgangsstønad i inntil tre år - denne er riktignok bare på noe sånt som 18k i måneden, men det monner litt. Foreldrepenger reduserer overgangsstønaden litt, engangsstønad gjør ikke. Utvidet barnetrygd får du også, og far skal betale barnebidrag. Hvis du klarer å få avdragsfrihet på lånet vil du ha kommet langt. Ja, 2,2 mio er en del, men antagelig er det et rammelån, så du betaler bare for det som er brukt av lånet. Du kan da ta oppussingen i din egen takt og fokusere på hva som skal til for å bo der, og heller pusse opp/bytte ut mer etterhvert. Det er heller ingen automatikk i at svigerfar ikke vil hjelpe til, det er hans barnebarn det er snakk om, og hans sønn som har driti seg ut. Hadde det vært min sønn som hadde gjort noe sånt er det langt fra sikkert det hadde vært han som hadde fått støtte her i gården. Snakk i alle fall med svigers før du antar at de bare vil bryte med deg. Det er godt mulig de faktisk ønsker et godt forhold til deg, og å se barnebarna mye - og er det noe som ryker når foreldrene går fra hverandre, så er det raskt bestefar/barnebarn-samvær. Hvis du skal selge, så er det du som bestemmer prisen du er villig til å selge til, og hvis han ikke vil, kan du bestemme alene at hele huset skal tvangsselges på det åpne marked, hvor han (og du) også kan by. Det er en tap-tap-situasjon for ham. Ettersom dere har felles barn og du får omsorgen vil du også stille i en sterkere posisjon til å tvangskjøpe ham ut etter husstandsfellesskapsloven § 3. Du står for øvrig fritt til å si at "nei, jeg vil ikke selge - jeg kan godt flytte ut, men da skal du betale husleie til meg, og jeg betaler min andel av lånet selv". Endret 6. juni 2018 av krikkert 10 Lenke til kommentar
toth Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Men hvis det er så enkelt at hele lånet kan flyttes over på hans foreldre og kan håndtere dette 100% selv, da er du jo ute av dritten for godt. Uklokt. Går man ut av et sameie bør man i det aller minste få en oppdatert takst å bli kjøpt ut til - her forstår jeg at hele andre etasje er totalrenovert f.eks mens 1etg er klar for gjenoppbygging, som lett kan ha økt verdien av huset. Først hvis verdien viser seg å være lavere enn eller lik ved kjøp bør man vurdere en vederlagsfri overdragelse av lån/eierskap. Krikkert har forsåvidt gått dypere inn på dette over. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 (endret) Uklokt. Går man ut av et sameie bør man i det aller minste få en oppdatert takst å bli kjøpt ut til - her forstår jeg at hele andre etasje er totalrenovert f.eks mens 1etg er klar for gjenoppbygging, som lett kan ha økt verdien av huset. Først hvis verdien viser seg å være lavere enn eller lik ved kjøp bør man vurdere en vederlagsfri overdragelse av lån/eierskap. Krikkert har forsåvidt gått dypere inn på dette over. Høres ut som huset ikke vil få en høyere salgsverdi slik som ts forklarer det. Det høres også ut som om han har stått for mesteparten av arbeidet samt at jeg får inntrykk av at hennes foreldre står for alt økonomisk ansvar som kausjonister (jeg regner med da også hans del av lånet). For å spare hodepine ville jeg selv også bare latt ham overta lånet såsant han har mulighet til å også overta kausjonistansvaret. Satt selv i et lignende problem en gang hvor mine foreldre satt som kausjonister men jeg hadde ikke muligheten til å si fra meg huset pga hun hadde ikke mulighet til å skaffe kausjonist og overta huset. Så jeg ble nødt til å overta huset og sette det i stand alene før jeg kunne selge over tap. Anbefaler det ikke med mindre dette er drømmeplassen og man har økonomi til å ha det alene eller evt om det er potensiale for betydelig gevinst. Er det mulighet for at når han kjøper deg ut så får dere regnet ut hvor mye penger du har lagt inn i oppgraderinger også kompenseres du for dette? (Jeg antar at han er medlåner i ditt lån?) Endret 7. juni 2018 av Invader Zim Lenke til kommentar
toth Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Høres ut som huset ikke vil få en høyere salgsverdi slik som ts forklarer det. For meg ville et hus med nyoppusset andre etasje og ferdigribbet 1etg være mer verdt enn et utdatert hus hvor jeg måtte ribbet og pusset opp begge etasjene selv, så jeg tror fint verdien kan ha steget. Det er uansett aldri lurt å gi fra seg noe av såpass høy verdi uten å ha en fersk takst/verdivurdering. Og som krikkert nevner, hun kan ta den prisen hun vil - alternativet hans er å kreve tvangssalg på åpent marked, med de kostnader det medfører. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 (endret) For meg ville et hus med nyoppusset andre etasje og ferdigribbet 1etg være mer verdt enn et utdatert hus hvor jeg måtte ribbet og pusset opp begge etasjene selv, så jeg tror fint verdien kan ha steget. Det er uansett aldri lurt å gi fra seg noe av såpass høy verdi uten å ha en fersk takst/verdivurdering. Og som krikkert nevner, hun kan ta den prisen hun vil - alternativet hans er å kreve tvangssalg på åpent marked, med de kostnader det medfører. Absolutt. Du kan ha rett mht takst. Det er ts den eneste av oss som kan vurdere og hun vurderer jo ikke huset som salgbart i dagens stand. Kort tid etter et kjøp er det antagelig lite sannsynlig at man kan forvente å få seriøse bud for et uferdig hus etter at man har påbegynt riving. Kostnader ifbm salg nå jo også medregnes så jeg antar man realistisk heller mer mot et tap enn profitt når man skal selge så raskt etter overtakelsen. Enig i at teknisk stand betyr mer enn det estetiske, men de fleste jeg møter ser mer på tapet enn sluk og tak. Endret 7. juni 2018 av Invader Zim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå