7RQE101Q Skrevet 6. juni 2018 Del Skrevet 6. juni 2018 Helt enig at tidshorisontene hans er mer eller mindre uoppnåelige, men han har selv sagt at han gjør det med vilje. At han tar ting ut av lufta synes jeg er å overdrive, han startet faktisk på en doktorgrad en gang i tiden. Så han er ikke akkurat dum. Men, jeg er enig i at tidshorisontene ikke ligner grisen. Både her og andre plasser, men slik er det bare. Vel, appropo å ta ting ut av lufta, hva med nevnte hyperloop, boring sin visjon (ikke den å bygge billigere tunneler, men tbane for biler) eller å bruke raketer istedenfor fly? Jeg påstår ikke at manen er dum, tvert imot, han er briliant og kalkulerende strategisk. Men at han presenterer endel forslag som endten er tatt rett ut av historiebøkene eller er rett å slett idiotiske til det formålet han vil bruke det til er egentlig ikke så mye å diskutere. Jeg tenker da på de overnevnte "ideene" hans. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. juni 2018 Del Skrevet 6. juni 2018 Vel, appropo å ta ting ut av lufta, hva med nevnte hyperloop, boring sin visjon (ikke den å bygge billigere tunneler, men tbane for biler) eller å bruke raketer istedenfor fly? Jeg påstår ikke at manen er dum, tvert imot, han er briliant og kalkulerende strategisk. Men at han presenterer endel forslag som endten er tatt rett ut av historiebøkene eller er rett å slett idiotiske til det formålet han vil bruke det til er egentlig ikke så mye å diskutere. Jeg tenker da på de overnevnte "ideene" hans. Mannen skal bosette oss på Mars, ja han tenker ikke likt som alle andre. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Vel, Bezos drømmer (planlegger) også om å ha en koloni Mars. Foreslår at de begge tar turen først. To meglomane som krangler om landområder kan bli festlig. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Vel, Bezos drømmer (planlegger) også om å ha en koloni Mars. Foreslår at de begge tar turen først. To meglomane som krangler om landområder kan bli festlig. De kommer helt sikkert til å ta forslaget til etterretning om videre planlegging rundt denne saken Lenke til kommentar
Ola Baksaas Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Dette er veldig gammelt nytt. For dersom faktiske følger med, ble dette avslørt i februar da de bestemte seg for å fokusere alle krefter på BFR. Lenke til kommentar
7RQE101Q Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Mannen skal bosette oss på Mars, ja han tenker ikke likt som alle andre. Jeg syns ikke den tanke er spesielt luftig for å være ærlig. Den er kalkulerende, oppnålig og en høyst real utviklig som må til skal en sikre meneskehetens overlevelse på sikt. Ei heller er Mars koloni noen ny eller orginal tanke, men forsjellen nå er at en begynner å få teknologien får å kunne gjenomføre det. Tidsplanen for når vi bosetter oss på mars er en annen sak da. De tre andre jeg nevnte er i en helt ane liga av luftslott, da de ikke vil virke på et teoretisk plan engang (som i å virke/være samfunsmessig gunstig for for det problemet de skal løse, ikke teknisk løsbart, det er de, til en hvis grad). 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Trodde du seriøst de kom til å sende noen rundt månen i år? For ikke å snakke om turister. Jeg vet ikke hva de vil gjøre når, men jeg vet at anti-Tesla-fanatikere vil dukke opp i tråden bare for å rakke ned på Tesla og/eller Musk. Hvorfor de bruker så mye tid på oppsøke slike tråder vet jeg ikke. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Men det er ofte hva som kritiseres, det gir også inntrykk av at han egentlig ikke vet hvor han selv er. Han sier ting som er umulig og bare kjører på med det. Jeg kan umulig tenke meg at han tar noe ingeniørene som jobber i de forskjellige selskapene hans sine estimat i betraktning, hvis han i det hele tatt får estimat fra dem. Han sier et tall som ikke inneholder noen fakturer og drar det rett ut av lufta. Han sier hyperloop uten å ha tenkt igjen problemene knyttet til det. Hvordan vet du om hva han har tenkt igjennom? Og Musk har alltid blitt møtt med "det er umulig", og så har han gjort det likevel. Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Hvordan vet du om hva han har tenkt igjennom? Og Musk har alltid blitt møtt med "det er umulig", og så har han gjort det likevel. Vel, å lage en el-bil er ikke umulig, har hatt de i over hundre år. Og lage rom-raketter er heller ikke umulig, lande boosters vertikalt for gjenbruk var det kanskje noe mer tvil om, og det ble gjennomført ganske bra. Derimot og lage en vacuum tube for å frakte mennesker er selvsagt ikke umulig, men å gjøre det til den prisen, tiden, og rekkevidden han har sagt går, går ikke. Det er umulig. Og ikke bare tiden. Først og fremst er alle hyperloop test tracks lagd i metall, ikke glass eller plast. Metall varierer mye i størrelse basert på temperatur. Dette er allerede en stor utfordring for eksisterende tog-skinner og bruer. Og nå skal det være en tube, som har en vacuum forsegling. Som også skal være sikker nok til å transportere mennesker. Og den skygger for deler av sin egen struktur. Med en temperaturforskjell på 10 grader vil undersiden av tuben være 1 meter kortere per kilometer, og hans opprinnelige forslag var LA til SF, som er 600 kilometer fra hverandre. Inkludert at dette er i ørkenen som har noen av de mest ekstreme temperaturforskjellene mellom dag og natt som denne vacuum forsegla tuben skal gå gjennom vær 24 time. 2 Lenke til kommentar
7RQE101Q Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Vel, å lage en el-bil er ikke umulig, har hatt de i over hundre år. Og lage rom-raketter er heller ikke umulig, lande boosters vertikalt for gjenbruk var det kanskje noe mer tvil om, og det ble gjennomført ganske bra. Derimot og lage en vacuum tube for å frakte mennesker er selvsagt ikke umulig, men å gjøre det til den prisen, tiden, og rekkevidden han har sagt går, går ikke. Det er umulig. Og ikke bare tiden. Først og fremst er alle hyperloop test tracks lagd i metall, ikke glass eller plast. Metall varierer mye i størrelse basert på temperatur. Dette er allerede en stor utfordring for eksisterende tog-skinner og bruer. Og nå skal det være en tube, som har en vacuum forsegling. Som også skal være sikker nok til å transportere mennesker. Og den skygger for deler av sin egen struktur. Med en temperaturforskjell på 10 grader vil undersiden av tuben være 1 meter kortere per kilometer, og hans opprinnelige forslag var LA til SF, som er 600 kilometer fra hverandre. Inkludert at dette er i ørkenen som har noen av de mest ekstreme temperaturforskjellene mellom dag og natt som denne vacuum forsegla tuben skal gå gjennom vær 24 time. Du glemte at landing av raketer var også gjort før og gjenbruk av raketer som har vært i rommet har vært gjort før. Men, han har landet en booster som har vært i rommet og det på en flytende farkost, og det står det stil av. Han har vært sable flink til å optimalisere proseser og finne besparelser der det kan samtidig som han forbedrer utstyret. Men dette er i grenene "ting som har vært gjort før" Men en annen ting en let glemmer med hyperloop er kapasiteten som er alt alt alt for lav, selv om en skulle løse overnevnte tekonologiske utfordringer. Og appropop de tekniske utfordringene, jeg har fult to på at de er løsbare, bare en putter nokk penger inn i det, men ikke at det blir spesielt sikkert. Uansett vil sikkerhets statestikk og passasjerkapasitet sette en stopper for komersiel utvikling av hyperloop som et masse transport medium, men en skal ikke se bortifra at der blir bygd en mini bane nede i UAE for at de skal ha litt status. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå