Gå til innhold

– SpaceX utsetter plan om å sende turister rundt månen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anti-Tesla/Musk-fanatikere in 3-2-1...

Hva med oss som liker det Musk gjør med de fysiske bedriftene sine, men ikke de luftige side sprangene og håpløse tidsestimatene?

Eller for å si det på en annen måte, jeg har tro på at Musk klarer å sende personer rundt månen, jeg har til og med tro på at der er en økonomi i å gjøre det noen ganger og at der er økonomi i å lage en månebase, for turister (ihverfall vesentlig mer tro på det en noen av de andre luftige ideene han har). Jeg har dog lite til ingen tro på at de ville klare tidsfristene de hadde satt til seg selv (og som de nå går ut og sier de ikke vill klare). Jeg vill være særdeles posetivt overasket hvis de får til en komersiel tur neste år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen trodde på at han skulle sende raketter med last opp til ISS stasjonen heller.  Og i tillegg være mye billigere enn NASA selv er.

Jeg har alltid lurt på hvem disse "Ingen" er? Eller hvem de "alle mente" er. Og hvis du tenker på mye billigere, referere du da til shuttle turene så er det en noe urettferdig samenligning eller reffererer du til ULA flightene som også er et privateid selskap som satt i en monopol situasjon?

Siste jeg sjekket tallene så sa Musk at de kunne levere oppskytning til halvparten av prisen til det ULA hadde (de sa 1/4 men de legger et annet tall til grunn en den faktisk oppskytningskostnaden). ULA har etter at de har fått konkuranse startet å utvikle og effektivisere slik at de også ca halverer raketkostnadene sine (men enda ikke levert der såvidt jeg vet).

Så ja, Musk har fått til billigere oppskytninger og bra er det, men det har lite med kritikken om at han har til tider ekstremt opptimistiske tidsestimater på når ting blir ferdig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Følte du seg truffet? Over 61.000 følgere sier at vedkommende har en viss gjennomslagskraft.

Nei, jeg synes bare det var en veldig rar ting å mene om en mengde ut i fra hva en person sier. Jeg føler meg absolutt ikke truffet av ett slikt sitat, kunne aldri falt meg inn å verken tenke eller si det. 

Lenke til kommentar

Du skrev det selv: "Musk-fanatikere" :rofl:

Selv David Miscavige er misunnelig på Musk for tiden.

Men hva går egentlig kritikken ut på?

Jeg kan godt forstå engasjementet rundt Musk og foretakene hans men jeg forstår ikke noe av det som virker som fanatiske kritikere. Å sammenligne han med scientologikirken virker jo å være helt bort i natta.

Lenke til kommentar

Trodde du seriøst de kom til å sende noen rundt månen i år? For ikke å snakke om turister.

Jeg tror det siktes til de mer eller mindre ensidige kommentartrollene man finner i alle saker om Elon Musk.

De optimistiske tidsestimatene tror jeg ingen forventer blir blinkskudd på første forsøk. Men at målene nås før eller siden ville jeg ikke veddet imot med tanke på hans tidligere oppnådde mål.

Lenke til kommentar

Dragon v2 har verken gått gjennom in-flight abort test eller bemannet test enda. Å tro de sender opp noen turister før de har sertifisert Dragon v2 for mennesker er litt naivt. Det kommer derfor ikke som noen overraskelse at turistturen er utsatt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror det siktes til de mer eller mindre ensidige kommentartrollene man finner i alle saker om Elon Musk.

De optimistiske tidsestimatene tror jeg ingen forventer blir blinkskudd på første forsøk. Men at målene nås før eller siden ville jeg ikke veddet imot med tanke på hans tidligere oppnådde mål.

Men det er ofte hva som kritiseres, det gir også inntrykk av at han egentlig ikke vet hvor han selv er. Han sier ting som er umulig og bare kjører på med det. Jeg kan umulig tenke meg at han tar noe ingeniørene som jobber i de forskjellige selskapene hans sine estimat i betraktning, hvis han i det hele tatt får estimat fra dem. Han sier et tall som ikke inneholder noen fakturer og drar det rett ut av lufta.

Han sier hyperloop uten å ha tenkt igjen problemene knyttet til det.

Lenke til kommentar

Men det er ofte hva som kritiseres, det gir også inntrykk av at han egentlig ikke vet hvor han selv er. Han sier ting som er umulig og bare kjører på med det. Jeg kan umulig tenke meg at han tar noe ingeniørene som jobber i de forskjellige selskapene hans sine estimat i betraktning, hvis han i det hele tatt får estimat fra dem. Han sier et tall som ikke inneholder noen fakturer og drar det rett ut av lufta.

Han sier hyperloop uten å ha tenkt igjen problemene knyttet til det.

Helt enig at tidshorisontene hans er mer eller mindre uoppnåelige, men han har selv sagt at han gjør det med vilje. At han tar ting ut av lufta synes jeg er å overdrive, han startet faktisk på en doktorgrad en gang i tiden. Så han er ikke akkurat dum. 

Men, jeg er enig i at tidshorisontene ikke ligner grisen. Både her og andre plasser, men slik er det bare. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...