9UAHR1KO Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 – Jeg har lett etter positive resultater i forskning på åpent landskap. Det har jeg ikke funnet [Ekstra] 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg ozone Skrevet 5. juni 2018 Populært innlegg Del Skrevet 5. juni 2018 Da har du ikke snakket med de ekstroverte som nå slipper å stå i kontordøren til folk og prate om seg selv, men nå kan bruke hele arbeidstiden til å drive oss introverte til vanvidd... 10 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 Jeg gikk akkurat fra åpent landskap hos en arbeidsgiver, til eget kontor hos en annen. Fantastisk deilig med eget kontor. 4 Lenke til kommentar
blured Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 Motivasjonen for å velge åpne landskap har vel stort sett bare vært det å spare penger. Men man har vel funnet ut over tid at (1) det gjør mange ansatte mindre produktive. Og (2) for å ha gode åpne kontorlandskap, så krever det nesten like mye areal som lukkede kontorer. Pga man da trenger ekstra plass for at folk skal kunne ta telefoner (uten å bli forstyrret), holde mindre møter (som tidligere bare kunne holdes på vanlige kontorer), osv. 5 Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 Jeg kan være enig at man får mye "gratis" informasjon i åpent landskap ved at man bokstavlig talt overhører andre samtaler. Men det går selvsagt på bekostning av egen konsentrasjon og forstyrrer egne oppgaver. Med eget kontor så blir man fort mer isolert og hver enkelt sitter i sitt eget bur. Den største utfordringen med åpent landskap er selvsagt støy, men også at man sitter "ubeskyttet" og dermed ofte opplever at folk svinger forbi enten for å ta en kaffeprat, eller for å diskutere noe arbeidsrelatert. Da er det ofte vanskelig å si nei, så man slipper det man holder på med for å prate med personen som møter opp uanmeldt. Med eget kontor kan man rett og slett lukke døren for å tydelig gi beskjed at "Nei, jeg er opptatt" og få jobbe gjennom oppgaver på en ryddig måte. Personlig, siden vi har Skype på jobben, så sjekker jeg fort statusen til de jeg vil prate med og sender dem en melding av type "Kommer du bortom når du har ledig tid?". Da kan andre gjøre seg ferdige med det de fokuserer på og deretter setter vi oss ned sammen og tar diskusjonen. Men det krever noe disiplin og forståelse, og skal vi være ærlige så er det ikke mange som gjør det på den måten. Som oftest opplever jeg at noen har ett eller annet de trenger svar på og da tropper de opp umiddelbart og uanmeldt, og forventer å kunne løse saken eller få svar på stående fot. Åpent landskap trenger rett og slett noen rutiner og retningslinjer for hvordan man skal gå frem for å diskutere med andre, samt tilrettelegging slik at man kan bruke stillerom, møterom eller fellesrom/areal hvor man kan diskutere ting uten å forstyrre de rundt. I skrivende stund sitter jeg i åpent landskap og rett fremfor meg står 2 stykk og diskuterer en sak, og 3 kontorplasser fremfor dem igjen står 3 andre og disukterer en annen sak... høylytt nok til at alle andre får med seg hver detalj. Det er jo flott for de som står og diskuterer, men for alle andre så er jo dette forstyrrende, spesielt når det skjer konstant over tid og har mer eller mindre blitt 'normen' i forhold til å ta opp saker. Men, men... jeg har jo headset og spotify, i tillegg til ørepropper og podcasts på mobilen... 4 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 Og så har man jo plassene som er nærmest kaffemaskinen eller "kjøkkenhjørnet" også, som er en helt egen historie for seg selv igjen. 2 Lenke til kommentar
353HCKVA Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 storkontor er for idioter. Koncentraltion og orden - æh hvilken planet lever disse storkontor fortalere på ? Det eneste kontor jeg kan komme i tanke om hvor der er 2 personer i et storkontor er forrest i et fly - er der nogen der har hørt om udtrykket "sterile cockpit" - ellers google det Lenke til kommentar
8OVI7VAB Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 For meg er det fullstendig uforståelig at en arbeidsgiver var villig til å betale meg god lønn for deretter ta bort minst en fjerdedel av min arbeidsevne med å plassere meg i et kontorlandskap. For konsentrasjonsarbeid må det være bedre å betale for mer kontor enn for flere arbeidstakere. I Norge har vi tross alt rimeligere lokaler enn arbeidstagere. Nå fant eg nylig en oversikt som sa det dyreste i 2015 var i overkant av 3000 kroner kvadratmeteren i Oslo. Med 23 m2 er det ca 70000. Jeg er sikker på at regnestykket for å doble kontorplassen til 46 m2 per arbeidstaker lønner seg for mange arbeidsgivere. Jeg er sikker på at cellekontor kommer tilbake som en måte å tiltrekke seg arbeidstakere for kompetansearbeidsplasser. 2 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 18. juni 2018 Del Skrevet 18. juni 2018 Kommer aldri mer til å si ja til en jobb i åpent kontorlandskap. Det er helt håpløst med alle forstyrrelser. Bedrifter som ikke verdsetter sine ansatte mer enn at de stuer dem sammen i "løsdriftsfjøs" for å spare penger de klarer seg nok uten min innsats. Og hva gjør egentlig åpent kontorlandskap med produktivitet? Er det gjort skikkelige undersøkelser? Hva med de som tar den helt ut der folk ikke engang har faste plasser men blir gående som nomader når de kommer på jobb for å forsøke å finne seg en brukbar plass for dagen? Ikke så mye som et ark kan ligge igjen når du går for dagen. Og er det noen som har merket seg at ofte så er det ikke tilstrekkelig med møterom, stillerom, telefonrom? Det spares ikke bare på antall kvm per ansatts kontorplass, men på viktige kvm der feks klienter skal få anledning til å møtes uten å måtte sitte i kantinen å snakke om sensitive prosjekter. 2 Lenke til kommentar
483B92EC Skrevet 16. august 2018 Del Skrevet 16. august 2018 Min spådom er at Digi.no kommer til å slå opp en stor sak en gang i framtiden om epidemien av hørselssvekking blant ansatte i kontorlandskap, på grunn av langvarig bruk av hodetelefoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå