Twine Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 Min egen erfaring stemmer også med det å selv lære andre, at man lærer best ved å lære det bort til andre. Men det foresetter at man selv forstår pensumet. Man vet hva som er det essensielle og hva som bør trekkes frem som det viktigste. Mye av det vi leser er tungt pensum, der foreleserne selv sier at de har lest bøkene 2 og 3 ganger for å forstå det helt. Når det er tilfellet, så klarer jeg ikke å se hvordan en student skal klare å presentere dette til en klasse på best mulig måte. Muligens den studenten klarer å få oversikten og få en brukbar forståelse for temaet selv, men det å ta dette videre til andre studenter i en presentasjon er ikke like lett. Det å i tillegg legge læringsansvaret over på studentene på en slik måte mener jeg og er feil. Det er foreleseren som skal presentere, kunne ta imot spørsmål og drive en diskusjon rundt emnet. Det er ikke studentenes ansvar å lære opp resten av studentene, studenten har ansvar for å lære opp seg selv. Og anng. læringspyramiden. Den er hovedsaklig bare "tatt fra tomme lufta" og ikke basert på forskning. https://brage.bibsys.no/xmlui/handle/11250/144648 https://forskning.no/pedagogiske-fag-skole-og-utdanning/2009/10/vil-forkaste-laeringspyramiden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå