Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvorfor skal studenter holde presentasjoner?


Anbefalte innlegg

Hvorfor i huleste velger universitetslærere en undervisningsmetode der studentene skal holde en presentasjon for klassen?

 

Det blir helt sikkert ikke gjort ved alle studielinjene, men selv opplever jeg at i alle disse «småfagene» ber læreren oss om å presentere en artikkel for resten av klassen som medstudentene skal lære av.

 

Poenget mitt er at denne presentasjonen blir utført av en person som nettopp har satt seg inn i et tema på akademisk nivå. En person som ikke har pedagogikk (ja, mange av universitetslærerne har heller ikke det). En som kanskje er nervøs. Og en som kanskje ikke får fram det viktige i artikkelen (noe som skjer veldig ofte).

 

Og læreren tar seg betalt for å lene seg tilbake i stolen og slappe av.

 

Jeg fatter det ikke!

 

Greit nok at vi holder presentasjoner på ungdomsskolen for å lære oss litt om å presentere, men jeg går ikke på universitetet for å lære meg å presentere!! Jeg vil lære fagstoff av en kvalifisert og pedagogisk person. En som vet hva han prater om. Noe som absolutt ikke skjer fra disse elendige presentasjon av medstudenter.

 

(Måtte bare få ut litt da vi selvfølgelig skal ha en ny runde med presentasjoner denne uka)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jeg sterkt uenig i. Si en artikkel for eksempel, så lenge en gir et sammendrag av teksten trenger man nødvendigvis ikke forstå den. Og uansett om en skulle forstå den, kan det også være utrolig vanskelig å gjenfortelle et konsept man så vidt forstår selv. 

 

I min erfaring høres presentasjon bra ut i teorien, akkurat som du skrev så flott, men i praksis fungerer det svært dårlig.

Endret av Charlie Brown
Lenke til kommentar

Man må jo holde presentasjoner i arbeidslivet også. Spesielt hvis du får et yrke hvor høyere utdanning er nødvendig.

 

En av oppgavene til universiteter er å forberede studenten på et liv i arbeid. F. eks. gjelder dette sivilingeniørutdanningen på NTNU hvor man har flere emner hvor dette er satt spesielt fokus på. 

Lenke til kommentar

Mange studenter som skal ha slike presentasjoner kan jeg se for meg gjør en dårlig jobb, setter seg ikke godt nok inn i stoffet og presenterer det på en måte som ikke får med det som er mest essensielt i artikkelen.

 

Selv har vi studenter delt artikkelsamlingen mellom oss, slik at en student leser 2-3 artikler for så å skrive gjennomgang av de til resten av klassen. Virker som en god ide? Tvert imot, gjennomgangene er som oftest bare oversettelser avsnitt for avsnitt. Den ene artikkelen vi hadde var på 20 sider, vet du hva mine medstudenter hadde skrevet i sammendraget/gjennomgangen av den? 18(!) sider.

Fåtallet av disse gjennomgangene er aktuelle å lese, fordi de er generelt dårlige og får frem mye som ikke er essensielt i artikkelen.

 

I teori er det en god ide, men i praksis fungerer det ikke å ha studenter til å skrive sammendrag av artikler (eller presentere dem). Tullete ide, og til neste år melder jeg meg ut av den gruppen. Nå er jeg selv nødt til å skrive sammendragene til de andre fordi "jeg får jo nytte av de andre sine sammendrag".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uttalt av en som aldri har vært i nærheten av et universitet.

 

Ad hominem er alltid så søtt. 

 

Kjenner mange som har studert, felles for dem alle er at de sier at de får relativt lite bruk for det de lærte på universitetet og at de lærer veldig mye mer i arbeidslivet. Sløsing av ressurser de luxe. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Man må jo holde presentasjoner i arbeidslivet også. Spesielt hvis du får et yrke hvor høyere utdanning er nødvendig.

 

En av oppgavene til universiteter er å forberede studenten på et liv i arbeid. F. eks. gjelder dette sivilingeniørutdanningen på NTNU hvor man har flere emner hvor dette er satt spesielt fokus på. 

 

Greit nok hvis en har en jobb med mye framføringer, men da mener jeg dette kanskje burde vært et eget fag eller integrert inn i fag der man faktisk lærer seg å fremføre, med konstruktiv tilbakemeldinger på fremføringen av læreren og hvordan man kan forbedre seg (som på NTNU som du sier). Det blir da ikke gjort i mitt tilfelle, og helt sikkert ikke i andres. Og hvordan skal man da bli en bedre fremfører?

 

(Mitt fremtidig arbeid inneholder lite fremføring)

Endret av Charlie Brown
Lenke til kommentar

Ad hominem er alltid så søtt.

 

Kjenner mange som har studert, felles for dem alle er at de sier at de får relativt lite bruk for det de lærte på universitetet og at de lærer veldig mye mer i arbeidslivet. Sløsing av ressurser de luxe.

Ad hominem? Jeg hadde jo rett. Du har aldri vært i nærheten av et universitet.

Lenke til kommentar

Greit nok hvis en har en jobb med mye framføringer, men da mener jeg dette kanskje burde vært et eget fag eller integrert inn i fag der man faktisk lærer seg å fremføre, med konstruktiv tilbakemeldinger på fremføringen av læreren og hvordan man kan forbedre seg. Noe som ikke blir gjort. Og hvordan skal man da bli en bedre fremfører?

 

Det kunne vært et fag på vgs. 

Lenke til kommentar

Ad hominem? Jeg hadde jo rett. Du har aldri vært i nærheten av et universitet.

 

Du vet tydeligvis ikke hva ad homimen er. Du fokuserer på person i stedet for sak. Det er ikke et argument. 

 

Utdanning er bortkastede ressurser. Lær deg programmering selv og gå rett ut i jobb. Så har du åtte år med jobberfaring og inntekter og eier din egen bolig mens dine jevnaldrende har studielån opp til ørene. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Takk, jeg vet nok hva det er.

Ditt utsagn viser jo hvor latterlig lite du vet om hva som foregår på et universitet, og bør derfor ikke tas seriøst av noen.

 

Jeg har lært masse ved å se forelesninger på internett. Trenger ikke studere på universitetet. 

 

 

Nok om det. Ikke ødelegg tråden til TS. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Fordi skolen lærer ikke elever opp til å ta egne, selvstendige valg. Du er der for å lære å følge et system, uansett hvor ubehagelig, eller hvor upassende valgene er, for din personlighet. Så skal det være opp til andre å virkelig bestemme.

 

Det er to måter å lære på i verden: Etter boka, eller på gata.

 

Du beskriver et veldig reelt problem. Studenter og elever tviler på seg selv, og andre får falsk selvtillit, fordi de blir testet i et miljø som ikke gjenspeiler den virkelige verden, der penger og kamp om overlevelse er det som gjelder. Det blir en viss trening, kanskje, men ikke i nærheten av det som trengs.

 

Det er et annet skjult poeng her også, og dét er at når man egentlig ikke har noen lidenskap for stoffet man skal presentère, så blir man jo dømt på et falskt grunnlag. Så med mindre studieretningen man har valgt, innebærer kun fag man har lidenskap for, så står man i fare for å bli dømt på falskt grunnlag. Når man har lidenskap for noe, så vil man jo bli mye mer engasjèrende.

 

Og sånn går verden rundt. Ikke før vi får inn en slags måte å binde de to veien sammen, som for eksempel borgerlønn, vil en forandring oppstå.

 

Så du må velge mellom å fokusère innsatsen din på å 1) Melde deg inn i alt som er av maktforeninger av relevans og mobilisère, sånn at du kan få endret reglene. 2) Lære deg å presentère så godt du kan, lage den beste mulige oppgaven så du føler deg tryggest mulig på stoffet du skal presentère. 3) Prøve å forklare deg til læreren, sånn at du kanskje kan få karaktèr på stoffet uten å presentère. 4) Ta stryk, studère på egen hånd som privatist eller annen metode etterpå, og ta privatisteksamen på egen regning.

Lenke til kommentar

Hvorfor i huleste velger universitetslærere en undervisningsmetode der studentene skal holde en presentasjon for klassen?

 

Det blir helt sikkert ikke gjort ved alle studielinjene, men selv opplever jeg at i alle disse «småfagene» ber læreren oss om å presentere en artikkel for resten av klassen som medstudentene skal lære av.

 

Poenget mitt er at denne presentasjonen blir utført av en person som nettopp har satt seg inn i et tema på akademisk nivå. En person som ikke har pedagogikk (ja, mange av universitetslærerne har heller ikke det). En som kanskje er nervøs. Og en som kanskje ikke får fram det viktige i artikkelen (noe som skjer veldig ofte).

 

Og læreren tar seg betalt for å lene seg tilbake i stolen og slappe av.

 

Jeg fatter det ikke!

 

Greit nok at vi holder presentasjoner på ungdomsskolen for å lære oss litt om å presentere, men jeg går ikke på universitetet for å lære meg å presentere!! Jeg vil lære fagstoff av en kvalifisert og pedagogisk person. En som vet hva han prater om. Noe som absolutt ikke skjer fra disse elendige presentasjon av medstudenter.

 

(Måtte bare få ut litt da vi selvfølgelig skal ha en ny runde med presentasjoner denne uka)

Kan være fordi det er en utfordring, ikke bare i det du skal presentere men at man faktisk fungerer i den virkelige verden.

 

Og gjemme seg bak en anonym profil i en diskusjonsgruppe, er iallefall ikke en løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er selvsagt lov til å ha ulike meninger og tanker om hvorfor det er slik det er. Uenighet og diskusjoner er absolutt sunt, til å få igang en nødvendig modernisering. 
Når det gjelder denne problemstillingen, har man funnet ut at man lærer bedre om man lærer fagstoff bort, enn å kun se på forelesning/lese i bøker. 
 
Se gjerne på Læringspyramiden. Tallene må nok tas med en klype salt, men er likevel en god indikasjon på hvordan læring fungerer i praksis. Mulig lærere tenker nettopp på hvordan studentene får mest læring?

 

post-400786-0-77475300-1528161336_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...