Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tilvirkningskost i driftsregnskap

Anbefalte innlegg

Hei! 

Skrev akkurat et langt innlegg, men nettleseren kræsjet under upload av bilder.. 

Tar det i en noe forkorta versjon denne gangen :

Sette opp kalkyle etter selvkost og bidrag. Sliter med å skjønne hvor de kommer fram til "Indirekte variable tilvirkningskostnader T1" med 115,50 og 77. Har prøvd "alt". 

Regner med at en skal bruke "indirekte variable tilvirkningskostnader T1" på 238 700,-, dele på et fordelingsgrunnlag, også sortere 60% av summen til Alfa, og 40% til Beta, men klarer virkelig ikke å løse oppgaven. 

Setter pris på hjelp! 

Oppgave og svar er vedlagt. 

post-384302-0-74576100-1528133314_thumb.png

post-384302-0-04684700-1528133328_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vet hvor store indirekte variable tilvirkningskostnader er for hele avdelingen (for både T1 og T2). Du vet også hvor mange enheter som blir laget av hvert produkt og hvor mange timer hvert produkt trenger i hver avdeling. Du kan bruke dette for å beregne hva en times arbeid koster i hver avdeling og gange dette med hvor mange timer avdelingen trenger per enhet av det produktet.

T1 bruker 1000*1,5 timer på Alfa og 1600*1 timer på Beta, altså bruker avdelingen 3100 timer totalt på begge produktene og dette koster 238 700 kr i indirekte variable tilvirkningskostnader. 238 700 kr / 3100 timer gir 77 kr, altså koster det 77 kr i indirekte variable tilvirkningskostnader for hver time T1 jobber med noe. T1 bruker 1,5 timer per enhet av Alfa som produseres, altså 1,5*77 kr = 115,50 kr.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du vet hvor store indirekte variable tilvirkningskostnader er for hele avdelingen (for både T1 og T2). Du vet også hvor mange enheter som blir laget av hvert produkt og hvor mange timer hvert produkt trenger i hver avdeling. Du kan bruke dette for å beregne hva en times arbeid koster i hver avdeling og gange dette med hvor mange timer avdelingen trenger per enhet av det produktet.

T1 bruker 1000*1,5 timer på Alfa og 1600*1 timer på Beta, altså bruker avdelingen 3100 timer totalt på begge produktene og dette koster 238 700 kr i indirekte variable tilvirkningskostnader. 238 700 kr / 3100 timer gir 77 kr, altså koster det 77 kr i indirekte variable tilvirkningskostnader for hver time T1 jobber med noe. T1 bruker 1,5 timer per enhet av Alfa som produseres, altså 1,5*77 kr = 115,50 kr.

Tusen hjertelig! 

Lenke til kommentar

Hei igjen, fikk til et par av oppgavene, men sitter fast igjen. 

Handler om standard tid og standard mengde denne gangen. 

Slik jeg leser i boken nå, skal formelen for standard tid være "Antall enheter tilvirket/påbegynt" x "mengde per enhet". Dette skal gi standard mengde i perioden. 

Mengde per enhet er vel 8kg for alfa, og 6kg for beta. Antall enheter sliter jeg med. Gitt at mengde per enhet stemmer, må jeg få 820 enheter for Alfa, og 1244 for Beta. Hvordan kommer jeg fram til disse svarene? 

Legger ved oppgave.

Takker! 

post-384302-0-64035300-1528205909_thumb.png

Lenke til kommentar

Jeg har ikke vært borti den typen oppgave før, så jeg er på tynn is når det gjelder teorien bak, men jeg klarte å regne meg fram til samme tall som du hadde i skjemaet nederst i alle fall. 

Vi får oppgitt at det er "startet produksjon" av 800 enheter Alfa og 1280 enheter Beta. Jeg antar at det betyr at dette er antallet enheter som går gjennom T1. Vi kan dermed regne ut antall timer og materialforbruk i T1 utifra det.

Vi får oppgitt at det er "ferdig produsert" 850 enheter Alfa og 1190 enheter Beta. Jeg antar at dette er antallet enheter som har gått gjennom T2. Vi kan dermed regne ut antall timer og materialforbruk i T2 også.

Det er oppgitt i oppgave 2 (som jeg antar henger sammen med denne) at 60% av materialene tilsettes i T1 og 40% i T2. Vi får også antall arbeidstimer i hver avdeling per enhet her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...