Valkyria Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Jeg er fremdeles på jakt etter ny bil, og har nå begynt å vurdere å kjøpe nybil i stedet for noe brukt. En av kandidatene for nybil er Honda Civic 2017 modellen som ser ut til å dekke alle mine behov bedre enn det meste annet jeg finner. Forhandlerene som selger disse har som regel ikke service inkludert i prisen, som for min del er helt greit da jeg liker å skru på mine egne biler. Kommentaren jeg fikk fra en selger var da at dersom jeg skal beholde nybilgarantien må alle servicer i garantitiden utføres på et av Hondas godkjente verksted, som jeg ser kan fint koste 4.000-10.000kr ekstra i året i 5 år, når jeg er fullstendig kapabel til å utføre disse servicene selv, gjerne hyppigere enn hva manualen anbefaler. Spørsmålet er da om det selger sier stemmer? Må jeg på alle nybiler binde meg til 5 år med ekstra betaling til forhandler for å bevare garantien? Min nåværende plan er å beholde bilen i 10+++ år, så at gjensalgsverdien er lavere når serviceheftet ikke har stempel i seg er ikke så relevant (enda), men jeg er selvsagt interessert i at evt motorhavarier ikke skal økonomisk falle på meg i en 5 års periode. Er det noen måte jeg kan beholde nybilgarantien på bilen uten å måtte betale flere tusenlapper årlig for det? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 https://www.dagsavisen.no/bil-bat-og-motor/kutt-verksted-regningen-med-tusenlapper-1.282563 Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 4. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2018 Det er hvert fall litt betryggende å vite at jeg kan gå på et rimeligere verksted enn merkeverkstedet, men kan dette appliseres til at jeg gjør jobben selv? F eks at jeg kjøper motorolje og servicedeler originalt fra Honda i stedet for å bruke Biltema e.l., og tar vare på disse kvitteringene som dokumentasjon på at det er brukt deler i samsvar med Hondas krav? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981 Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 Den må inn på et godkjent verksted og få stempel og underskrift. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 6. juni 2018 Del Skrevet 6. juni 2018 Kommer an på avtalen, noen biler har ikke krav om service for å beholde garanti(Tesla feks). Gjør en feil på ting som en forårsaker selv vill ikke garanti være gjeldene såklart, men det er kanskje vanskelig for bilforhandler å "bevise". Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 6. juni 2018 Del Skrevet 6. juni 2018 (endret) I vilkårene til BMW står det hvis selger kan sannsynliggjøre at service ikke er utført på rett tid etc etc kan/vil garantien være ugyldig - eller videre at bilen er vanskjøttet. Så er spørsmålet om du som privatperson kan skrive selv i service heftet med kvitteringer og er det godt nok; eller om egen (u)dokumentert service går som vanskjøtsel i selgers øyne? Interessant tolkningsspørsmål men personlig tror jeg det er stempel i boka som gjelder. Endret 6. juni 2018 av LabWeiler Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. juni 2018 Del Skrevet 6. juni 2018 Man har vel uansett reklamasjonsretten hvor de må bevise en sammenheng mellom evt. havari og vannskjøtsel/mangelfulle reparasjoner. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 8. juni 2018 Del Skrevet 8. juni 2018 EU har bestemt at alle verksted kan utføre vedlikehold uten at det går utover garantien, kravet til verksted er at det bruker originaldeler eller deler "av tilsvarende kvalitet", det lages serviceprotokoll og informasjon fylles inn i servicehefte. Så lenge dette er oppfylt er garanti ivaretatt, problemet hvis du gjør jobben selv er at du da må argumentere og legge fram dokumentasjon for at alt er gjort riktig isteden for ett verksted som sikkert har rutiner for dette på plass allerede. Så det er ikke i prinsipp ikke noe i veien for å gjøre noe selv, men dokumentasjonskravene gjør at det er lite attraktivt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå