Audigutt Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Har en audi 100 2.3E 1993 og har lyst til å skifte motor i denne. Lurer på om det er noen her som har erfaring med dette? Har lyst til å sette inn en 4,2L V8 fra 1995 S6 eller en audi 200 motor, noen tips? Og om noen av de motorene passer rett inn? Eventuelt hvor mye ekstra må skiftes rundt dette. Holder for eksempel bremsesystem til dette? Må vel skifte fjærer og siden motoren blir mye tyngre. Er denne opperasjonen i det hele mulig å få godkjent? Noen med erfaring i forhold til drivaksel og det systemet? Takk for svar. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Alt er jo mulig, hvor mye tid og penger har du lyst å legge i dette? For en hobbymekaniker med begrenset erfaring og verktøy vil jeg fort anslå 2-3 år og 50 tusen kroner for en slik jobb, og godkjenning er alltid vanskelig. En Audi 100 blir aldri en S6 uansett hva du gjør, S-bilene har helsveiset karosseri og er mye stivere. Uansett så er det nesten garantert at du blir en god mekaniker skal du skru på 25 år gamle S-biler med stor motor. Det er noe som går istykker hele tiden, og delesituasjonen på disse bilene er ikke den beste lenger, mye dyrt og sjeldent. Vil du ha en S-bil ville jeg kjøpt det først som sist, en ombygging er svært tidkrevende og sluttresultatet blir ofte bare sånn halvveis. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Sannsynligheten for at du får til dette på lovlig vis er nok lav. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 (endret) Alle 5 sylindre motorer passer om hverandre, skal du ha V8 så må du sveise nye motorfester. Å bygge om en 2.3 E (FWD?) vet jeg ikke om jeg hadde orka å begynt med engang, å få det godkjent er enda mer tvilsomt. Spar penger å kjøp deg en S bil med femmer og manuel gir, finner du en som ikke er hjælkjørt (import kan være noe) så har du en solid bil. S4/S6 C4 er fremdeles et meget pent karosseri spør du meg. Endret 4. juni 2018 av Simkin Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Ikke ihjelkjørt 25 år gammel S bil Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 (endret) Hjælkjørt, nei, men det finnes nok flere i god stand, fremdeles. C4 er jo solide biler det, og femmeren er skuddsikker. Drivverk er også solid som tanks på disse bilene. Brodern hadde en S6 Plus C4 som hadde gått nærmere 250.000 for noen år siden, den var veldig godt tatt vare på, og brukte ikke en dråpe olje, ingen lekkasjer å var i generelt svært bra stand. Dette var andre gen V8. Den bilen var helt problemfri i hans eie. Vedlikehold er nøkkelordet. Hadde glatt kunne kjøpt en C4 S6 med femmer som "Sunday cruiser" om jeg hadde kommet over en bra en, og jeg var ute etter en nr to bil. Samme med gammel S2 eller RS2. 200 20V er også fete biler Endret 4. juni 2018 av Simkin Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Jeg ville heller hatt 5-sylindret turbo-S4/6 jeg også, V8-utgaven ser jeg ikke noen veldig god grunn til å satse på. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 (endret) Nei, første generasjon V8 i S4/S6 er jo kjent for å bruke store mengder med olje, pga nikasil foringer som med tiden ble slitt. Andre generasjon V8 som kom i S6 Plus (siste utgaven av C4 karosseriet) hadde ikke dette problemet. Uansett er det femmer som er tingen i disse bilene, selv om V8 med grom eksos kan være fett det også Endret 4. juni 2018 av Simkin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå