Yamato47 Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Min er ganske enkel. /root/.cshrc fra FreeBSD: # $FreeBSD: src/etc/root/dot.cshrc,v 1.28 2001/01/10 02:37:16 archie Exp $ # # .cshrc - csh resource script, read at beginning of execution by each shell # # see also csh(1), environ(7). # alias h history 25 alias j jobs -l alias la ls -a alias lf ls -FA alias ll ls -lA alias rm rm -i alias df df -h # A righteous umask umask 22 set path = (/usr/local/ahb /sbin /bin /usr/sbin /usr/bin /usr/games /usr/local/sbin /usr/local/bin /usr/X11R6/bin $HOME/bin) setenv EDITOR ee setenv PAGER less setenv BLOCKSIZE K if ($?prompt) then # An interactive shell -- set some stuff up set prompt = '%n@%m:%/%# ' set filec set history = 100 set savehist = 100 # set mail = (/var/mail/$USER) if ( $?tcsh ) then bindkey "^W" backward-delete-word bindkey -k up history-search-backward bindkey -k down history-search-forward endif endif Er det noen som har noe mer praktiske alias eller skripting i skalloppsettet sitt? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 jeg bruker ofte pico for å redigere konfig filer som er lengre enn terminal bredde: alias pico='pico -w' videre liker jeg bedre emacs i terminal mode, jobber ofte på terminaler langt borte, også da er terminal mode greit! alias emacs='emacs -nw' har denne på promptet: PS1='\[\033[01m\]\u@\h\[\033[00m\](\w)\$ ' en del vanlige ting: alias rm="rm -v" alias which="type -path" alias mv="mv -v" alias l="ls -laFNv" alias cp="cp -v" i /root/.bashrc: # redhat default stuff alias rm='rm -i' alias cp='cp -i' alias mv='mv -i' # pent rødt prompt for root brukeren export PS1='\[\033[01;31m\]\u@\h\[\033[00m\][\w]\$ ' Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 if [ -f /etc/dynamiskmotd ]; then . /etc/dynamiskmotd fi Lenke til kommentar
Bøb Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 stort sett bare: export LS_OPTIONS="--color=auto -al -F -b -T 0" alias ls='ls $LS_OPTIONS' alias l='ls' alias s='cd ..' alias d='ls $LS_OPTIONS --format=horizontal' Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå