Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Husleie eks. strøm, men krever 400,- betaling for strøm på forskudd?

Anbefalte innlegg

Er det lov å ha en leiekontrakt det strøm ikke er inkludert i leien, derimot også kreve at jeg betaler 400,- til han/hun i forskudd for strøm? Det står ingenting om at jeg får penger igjen hvis jeg nå skulle bruke mindre penger enn 400 i strøm, samt ingenting om at jeg må betale mer heller.. hmm... 

Anonymous poster hash: f4dee...fd1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan har dere avtalt at du skal betale strøm? Hvis det ikke er en del av husleien tror jeg det mest vanlige er:

1. Fast beløp for strøm betalt til huseier (hvis det ikke er egen måler til leiligheta).

2. Variabelt beløp for strøm betalt til huseier (hvis det er egen måler)

3. Eget abbonement med egen måler

Ved 1 og 2 skal det være en avtale mellom deg og utleier om hvordan prisen skal regnes. Fast pris per kWh eller måneds er vanlig.

Ved 3 tegner du avtale med strømleverandøren.

Lenke til kommentar

Det er i utgangspunktet ikke noe galt med å betale strøm a-konto, så lenge det gjøres opp/avregnes på et vis senere(husker jeg ikke helt feil drev en del strømselskap med a-konto betaling tidligere). Dette reguleres av kontrakten deres, kan du fortelle hva som står der?

Lenke til kommentar

Det er heilt normalt at straum blir avkrevd som ein fast sum i tillegg til leiga. Du kan kreva å få sjå dokumentasjon (t.d. rekningar) på kva utleigar faktisk har betalt etter husleigelova §3-4.

Om det derimot er slik at du blir/blei avkrevd 400 kr i straum ved innflytting, men likevel må teikna eige straumabonnement, vil det mest sannsynleg vera i strid med husleigelova §3-7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...