Kardjakin Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Diskusjonstråd/spekuleringstråd angående eksamen i automatiseringsfaget vår18. Hva tror dere kommer på eksamen? Lenke til kommentar
ziraxim Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Heisann, jeg skal ta denne eksamenen selv imorgen (er praksiskandidat) Helt ærlig er jeg litt usikker, men tipper at noe av dette kan komme: Elsikkerhet -Hvordan vil du forberede arbeidet med tanke på HMS? -Hva er IP grad? -Hvordan vil du kontrollere at anleggets funksjoner er ivaretatt ved prosjektslutt? Mekanisk Arbeid og EMC: - Vis ved skisser mekanisk utførelse for kabelgater for å opprettholde segresjon og/eller forhindre annen type støyproblematikk i anlegget. - Lag cutout til display i dør og forklar steg for steg hvordan du vil løse dette. -Hvor vil du ha utjevningforbindelser, hvorfor og hvilket kvadrat? - i oppgaven står det at oppheng til kameraet skal lages på fabrikken, jeg tror det er stor sannsynlighet for at vi må lage dette. -Jorde skjermen i kabelen fra frekvensomformer til motor. Hvordan og hvorfor? PLS - En sensor på rullebåndet har sluttet å respondere. Fortell steg for steg hvordan du vil feilsøke og hvor feilen sannsynligvis ligger. - Lag et enkelt PLS program for gripekloen. - Forklar forskjellene mellom hoved PLS og sikkerhets PLS. Hva tror dere? Kanskje dimensjonering? Finne riktige frekvensomformere? Lage topologi? Sekvensdiagram? Loop skjema? Har sett litt i tidligere eksamensoppgaver og blir litt usikker når de spør om måleoppsett. Kan noen forklare hva de mener? Lenke til kommentar
Kardjakin Skrevet 4. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2018 (endret) Heisann, jeg skal ta denne eksamenen selv imorgen (er praksiskandidat) Helt ærlig er jeg litt usikker, men tipper at noe av dette kan komme: Elsikkerhet -Hvordan vil du forberede arbeidet med tanke på HMS? -Hva er IP grad? -Hvordan vil du kontrollere at anleggets funksjoner er ivaretatt ved prosjektslutt? Mekanisk Arbeid og EMC: - Vis ved skisser mekanisk utførelse for kabelgater for å opprettholde segresjon og/eller forhindre annen type støyproblematikk i anlegget. - Lag cutout til display i dør og forklar steg for steg hvordan du vil løse dette. -Hvor vil du ha utjevningforbindelser, hvorfor og hvilket kvadrat? - i oppgaven står det at oppheng til kameraet skal lages på fabrikken, jeg tror det er stor sannsynlighet for at vi må lage dette. -Jorde skjermen i kabelen fra frekvensomformer til motor. Hvordan og hvorfor? PLS - En sensor på rullebåndet har sluttet å respondere. Fortell steg for steg hvordan du vil feilsøke og hvor feilen sannsynligvis ligger. - Lag et enkelt PLS program for gripekloen. - Forklar forskjellene mellom hoved PLS og sikkerhets PLS. Hva tror dere? Kanskje dimensjonering? Finne riktige frekvensomformere? Lage topologi? Sekvensdiagram? Loop skjema? Har sett litt i tidligere eksamensoppgaver og blir litt usikker når de spør om måleoppsett. Kan noen forklare hva de mener? Veldig enig ift. EMC. Dimensjonering av kabel/vern til frekvensomformer/motor med tilhørende EMC-tiltak kommer garantert. Oppheng til kamera virker for enkelt føler jeg (?), men kan selvfølgelig komme. Griperen ble omtalt i aut4003, men kan sikkert komme noe relatert til det også. Noe med nødstrømsmotor kanskje? Vern som kobler ut på feil tidspunkt, feilsøk. PLS-program som omhandler sikkerhetspls, alarmer etc. Er bare til å pøse på med relevante EMC-dokumenter i hvertfall. Med måleoppsett mener de skisse av kalibreringsoppsettet, hvordan du kobler transmitter til hart-kommunikator, fluke osv Endret 4. juni 2018 av Kardjakin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå