Julie_123 Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Hei. Har en '05 Nissan X Trail som ikke gikk gjennom EU kontroll pga for høye utslippsverdier. Har prøvd å kjøre bilen "hardt" uten at dette monnet nok. Luftfilteret ble bytta i fjor (anslagsvis 10 000 km siden). Noen gode tips til hvordan jeg kan "angripe" problemet videre? Bytte luftfilter igjen, rense EGR (eller bytte?) ventilen? Takknemlig for alle innspill. Mvh Novise Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Det er flere ting som kan være feil her, er bilen gått langt? Den kan ha slitte innsprøytningsdyser, da forstøves drivstoffet dårlig slik at motoren brenner urent og soter. Det er som sagt flere ting som kan være feil så det spørs om du kanskje ender opp med å sette et verksted på saken. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Bytt olje og filter, dieselfilter, luftfilter, kjør hardt. På Japser pleier dette å gjøre underverker på utslippsverdiene. Spesielt motorolja er det viktig å bytte. Jeg kjenner ikke til disse X-trailene og det kan sikkert være slitte dyser, EGR, gass spjeld e.l. Hvis det er kurant å skru ut EGR ventilen så kan du evt. demontere den og ta en visuell inspeksjon. Se etter sot og avleiringer i innsuget. Er det mye? Ser det tørt ut, eller ser det vått ut? Sjekk om EGR ventilen er tett. Bruk en sterk lommelykt å se om den slipper igjennom noe lys. Hvis du skal prøve å trikse den innafor så hadde jeg prøvd med et oljeskift og dieselfilter. Lenke til kommentar
Julie_123 Skrevet 4. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2018 Takk for svar. Bilen har gått 250 000 km. Kjøpte bilen billig fra nært familiemedlem, de første 230' til langkjøring/pendling, i mitt eie dessverre en del småkjøring. På kontrollen i mai ble det målt avgass til 5. På etterkontrollen nå i dag ble den målt til 3,72. I mellomtiden har jeg fylt på tilsetning/rens på tanken (ikke rukket å kjøre den tom ennå faktisk, drøy halvtom) og kjørt langturer med "bakkete" omveier med høyt turtall. I etterpåklokskapens lys ser jeg at jeg burde ha rukket å kjøre tom tanken, bytta luftfilter og dieselfilter tilsatt rensemiddel, samt sørga for at bilen ble levert med varm motor. NAF senteret ligger en lang trillebakke fra der jeg bor. Lenke til kommentar
G Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 (endret) Øker dette med motorrens og andre tiltak levetid på pakninger også, eller ryker slike uansett før eller siden i en motor? Endret 4. juni 2018 av G Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Det finnes metoder, jeg kjenner en som kjørte en gammel Audi diesel i 2.gir på 4 tusen omdreininger i en time, det hjalp vesentlig. Du kan også prøve en såkalt motorvask, da tømmer man på noen desiliter med en tynn væske i motoren, kjører en tur på rundt 15-20 minutter og så bytter man olje, skal få med ut en del dritt da. De fleste biler blir daukjørt og det kan være dyrt etterhvert. Alle motorer trenger litt turtall og belastning av og til slik at man får god temperatur og riktig forbrenning. På diesel måles det forresten ikke avgass, men røykgass som ikke kan overstige en viss verdi. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Får man ikke dieseladditiver som kan hjelpe med å løse opp karbon fra ventilseter og stempelringer? Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Gjennomfør tipsene ovenfor, så låner du deg en campingvogn og kjører en langtur,fortrinnsvis en plass med mye motbakker. Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 Additiver kan gjøre underverker. Lenke til kommentar
Julie_123 Skrevet 22. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2018 Hei igjen. En liten oppdatering. Bilen ble EU godkjent nå i dag, avgass målt til 0,04. Stor nedgang fra 5 (målt tidlig i mai). Da har jeg gjort følgende: additiv på tanken, prioritert langkjøring med turtall i motbakker, bytta luftfilter (sist bytta for 10 000 km siden), innvendig motorrens med påfølgende skift av olje og oljefilter. Må ærlig si jeg er (gledelig) overrasket over effekten av disse enkle og forholdsvis rimelige tiltakene. 5 Lenke til kommentar
MKap Skrevet 23. juni 2018 Del Skrevet 23. juni 2018 Korleis rensa du Hei igjen. En liten oppdatering. Bilen ble EU godkjent nå i dag, avgass målt til 0,04. Stor nedgang fra 5 (målt tidlig i mai). Da har jeg gjort følgende: additiv på tanken, prioritert langkjøring med turtall i motbakker, bytta luftfilter (sist bytta for 10 000 km siden), innvendig motorrens med påfølgende skift av olje og oljefilter. Må ærlig si jeg er (gledelig) overrasket over effekten av disse enkle og forholdsvis rimelige tiltakene. Korleis rensa du motoren innvendig? Lenke til kommentar
Julie_123 Skrevet 23. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2018 Se her http://www.bilkontroll.no/qmi-innvendig-motorvask.html Verkstedet som tok etterkontrollen utførte rensen og bytta altså olje og filter i forbindelse med rensen. Betalte 180 kr for rensen, overkommelig pris vil jeg påstå. Med all småkjøringa lurer jeg på om det kan være like greit å legge inn dette som fast rutine i fbm årlig oljeskift. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. juni 2018 Del Skrevet 24. juni 2018 0,04..? For MEG høres det ut som noen ikke gadd å måle, kun ruste opp og så at det ikke var mye røyk, og godkjente. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. juni 2018 Del Skrevet 24. juni 2018 Motorolje anbefaler JEG at du bytter en gang i året eller ved 10'000km, det som inntreffer først. Lenke til kommentar
Julie_123 Skrevet 24. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2018 Jada, olje og filter byttes nennsomt hvert år. Både selve EU kontrollen og etterkontrollene ble gjort hos NAF. Oppfatter de som en seriøs aktør, men mulig jeg tar feil. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. juni 2018 Del Skrevet 24. juni 2018 Håper kollegaen min har gjort etterkontrollen rett da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå