Gå til innhold

- Norge fremstår som en sinke med sine tiltak mot plastforsøpling

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

...

> Norge fremstår som en sinke i kampen mot plastforsøpling

Den påstanden er bare tull. Fritt oppspinn fra en politiker som savner oppmerksomhet.

http://verdenogvi.blogspot.com/2017/07/klimaregnskapet-og-bekymringer.html

...

Ja sett i verdenssammenheng har vi et velfungerende system for søppelhåndtering i det meste av landet.

Noen små kommuner kan helt klart bli bedre på gjenvinning, men et generelt forbud er bare tull. Det vil gi større forurensning totalt sett og koste mye penger, som hadde gitt mye høyere effekt andre steder i verden.

Hvor i verden kan man få til meste effekt for pengene?

I svært liten grad i Norge, i hvert fall.

Igjen ønsker man å bruke masse penger på marginale løsninger....

Nå må folk slutte å ukritisk lese rosablogger, og starte å tenke helhetlig!!

Bedre kontroll på plastavfall fra fiskeindustrien kan ha noe for seg, privat forsøpling er ellers et mindre problem i Norge. Bruk pengene andre steder!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi må snarast forby å forsegle dei mest trivielle ting, som lyspærer i hard stiv plast som du er garantert å kutte deg opp på om du ikkje har ein kvass kniv eller ei saks tilgjengeleg til å opne med. Av alle irritasjonsmoment i kvardagen trur eg det ligg på topp. Om han føreslår ei rettvis avgift, til dømes 100.000 kroner eller meir, på slik plastinnpakking, får han mi stemme. Eg meiner det.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Vi må snarast forby å forsegle dei mest trivielle ting, som lyspærer i hard stiv plast som du er garantert å kutte deg opp på om du ikkje har ein kvass kniv eller ei saks tilgjengeleg til å opne med. Av alle irritasjonsmoment i kvardagen trur eg det ligg på topp. Om han føreslår ei rettvis avgift, til dømes 100.000 kroner eller meir, på slik plastinnpakking, får han mi stemme. Eg meiner det.

Enig i dette.

Mye av det som kjøpes inn har jo mer vekt i plast forsegling enn produktet i seg selv.

Det gjelder ikke bare plast, men også overforbruk av emballasje som papp. Trenger man egentlig en halv kvadratmeter papp og plast for å pakke inn en enkelt spotlight pære?

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Si nei til engangsplast nå og bli et europeisk forbilde."

Er handlenett i plast engangsplast?

Politikerne tenker stort sett forbud, men hvorfor ikke innføre panteordning på plast?

Ordningen som brukes her mener jeg egentlig er god, ved at plastavfall blir samlet i sekker og levert sammen med papiravfallet.

Handlenettene blir for det aller meste brukt til å ha restavfall i, og blir til varme når det brennes.

Glass og metall blir levert i konteinere ved nærbutikken, og grovt sett fungere avfallsordningene vi har ganske godt.

Trolig er det marginale forbedringer en oppnår med forbud.

Trolig ville vi få den største forbedringen ved å bruke panteordninger, og en liten plastavgift i renovasjonsavgiften ville knapt merkes, for på den måten å finansiere et pantesystem.

Lenke til kommentar

Disse greien er horrible, og bør helt klart forbys. Jeg har funnet ut at den beste måten å åpne dem på, er med tapetkniv, men selv da er det vanskelig.

Bruk for øvrig pengene på å samle opp søpla fra elver som renner ut i havet, bedre avfallshåndtering i u-land, og nedbrytbare fiskeredskaper.

Problemet er ikke plast, men plast som havner i naturen.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blisterpakninger generellt er det verste industrien har funnet på. Tenk så mye sånt som blir kasta etter at folk omtrent har ødelagt fingrene på å få det åpnet. På svalbard er det plastutstyr og søppel fra fiskebåter som reker i land i tonnevis på strendene over hele øya.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...