eirhau Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Her kan vi diskutere informasjonen vi får i forberedelsen. Lenke til kommentar
ELE3030 Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Hvordan tolker dere forberedelsen? Hva vil dere ta med/lese på til imorgen? Lenke til kommentar
supersuppe Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Stusser litt over elbil 11kW - er det 400V? Står ikke oppført noen nettsystem, ei heller ik2pmin/ik1pmin Enkelt styringssytem? Hva kan det være? Rett og slett bare trådløse brytere? Feilsøking av lys - hvordan vil dere gå frem? Lenke til kommentar
Mathea Eriksen Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Førebuing til ELE3030 eksamenEnkelt styresystem til lys:-Micro Matic, trådlaust-Skifte til kombiautomat? -Vurdere ledningar/kablar som ligg til lampen frå før-Skifte til jording ved omfattande/stor endring av installasjon.-EMC?-Risikovurdering 2 stk.-SluttkontrollBlokka er bygd i 1990. – Dette er før kombisikring. Jordfeilvarsling, jordfeilbrytar før anlegget? Bygd i gamle normer, tenk jording og str. på tverrsnitt og vern.6 stk. elbilladarar-6 x 11kW (søk på nettet)-Montørhandboka s. 225-NEK 400 s.425-429-Jording (s.29 i m.h.b) skal vere effektiv i heile installasjonen. Eiga jording om meir enn 10-15m frå blokka. –Legg i grøfta. Ikkje la sikkerheita gå på bekostning av kostnaden av installasjonen.-Samtidigheitsfaktor = 1.-Ei fordeling.-Straumstyrt jordfeilvern-Beskyttelse mot overbelastning.-OV.-Forhindre mogeleg skade på kjøretøy.-Modus 3.-Ein juridisk eigar.-Risikovurdering.-SluttkontrollVurdering av trafo:-Ikkje aktuelt for elektrikar.-Legg saman behov, effektformel.Feilsøking på lys for parkeringsplass:-RISIKOVURDERING!!!-Arbeid nær/på veg? (Skilting, avsperring, skiftplan)-Om forandring – sluttkontroll.-Kva instrument? Multimeter, voltmeter, amperemeter?-Forventa måleresultat.-Tips til feil:>Dårleg kontakt over tid>Komponent i lampen som har tatt kveld, sjå etter misfarging og lydar.>Får lampen spenning?>Har sikringa slått ut? >Lyspæra?>Astrour/fotocelle?Service på heis:-Uaktuelt for elektrikarfaget.-Sikkerheitsbrytar-Kontaktor 1 Lenke til kommentar
Mathea Eriksen Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Stusser litt over elbil 11kW - er det 400V? Står ikke oppført noen nettsystem, ei heller ik2pmin/ik1pmin Enkelt styringssytem? Hva kan det være? Rett og slett bare trådløse brytere? Feilsøking av lys - hvordan vil dere gå frem? Ved enkelt lysstyringssystem he du fått beskjed om å bruke materiell frå Micro Matic av modellen ENET. Med eNet-systemet blir det plassert en liten aktuator (pille) i forbindelse med lampen. Aktuatoren kommunisera med den trådlause brytaren. -Uansett om du vil styre en dimmar eller et relé, e brytaren den samme. So du bruka altso ei pille som du legg i takpunktet. Pilla skal ha faststraum (N) pluss at der e relêutgong, lampen koblar du på med L. Monter brytarane der det e mest hensiktsmessig og der kunden vil ha dei, en trådlaus brytar betyr at du sleppe sjenerande ledninga på veggen, og brytarane blir berre ''limt'' på. Husk også å sjekke ledningane som går til takpunktet frå før sida bygget e bygd i 1990. Kanskje ein må trekke om igjen nye ledningar? 1 Lenke til kommentar
Elektro3030 Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Førebuing til ELE3030 eksamen Enkelt styresystem til lys: -Micro Matic, trådlaust -Skifte til kombiautomat? -Vurdere ledningar/kablar som ligg til lampen frå før -Skifte til jording ved omfattande/stor endring av installasjon. -EMC? -Risikovurdering 2 stk. -Sluttkontroll Blokka er bygd i 1990. – Dette er før kombisikring. Jordfeilvarsling, jordfeilbrytar før anlegget? Bygd i gamle normer, tenk jording og str. på tverrsnitt og vern. 6 stk. elbilladarar -6 x 11kW (søk på nettet) -Montørhandboka s. 225 -NEK 400 s.425-429 -Jording (s.29 i m.h.b) skal vere effektiv i heile installasjonen. Eiga jording om meir enn 10-15m frå blokka. –Legg i grøfta. Ikkje la sikkerheita gå på bekostning av kostnaden av installasjonen. -Samtidigheitsfaktor = 1. -Ei fordeling. -Straumstyrt jordfeilvern -Beskyttelse mot overbelastning. -OV. -Forhindre mogeleg skade på kjøretøy. -Modus 3. -Ein juridisk eigar. -Risikovurdering. -Sluttkontroll Vurdering av trafo: -Ikkje aktuelt for elektrikar. -Legg saman behov, effektformel. Feilsøking på lys for parkeringsplass: -RISIKOVURDERING!!! -Arbeid nær/på veg? (Skilting, avsperring, skiftplan) -Om forandring – sluttkontroll. -Kva instrument? Multimeter, voltmeter, amperemeter? -Forventa måleresultat. -Tips til feil: >Dårleg kontakt over tid >Komponent i lampen som har tatt kveld, sjå etter misfarging og lydar. >Får lampen spenning? >Har sikringa slått ut? >Lyspæra? >Astrour/fotocelle? Service på heis: -Uaktuelt for elektrikarfaget. -Sikkerheitsbrytar -Kontaktor Noen som er enig med meg i dette? Elbillader 230V: Hver lader er på 11kW (11 000W) totalt 6 ladestasjoner. Det må påregnes en kurs for hver ladestasjon. Vi begynner med Effektloven (P = U x I) P = 11 000W / 230V = 47A = 47A / 1,73 = 27A (3-Fas) IB _< IN _< Iz = 27A _< 32A _<41A (OK) I2_< 1,45 x IZ = 1,45x32A =46A _< 59A(OK) Velger en PFSP 3x4mm2 ut ifra det jeg har regnet ut. Forleggningsmåte i dette tilfellet blir metode D2. Kurs: 32A C-Automat Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå