Gå til innhold

Bytte fra PS2 til Xbox?

Pep

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er et faktum at Xbox-en har bedre grafikk enn PlayStation2. Den er nyere og har vesentlig bedre teknologi. Så hvis du vil ha bedre grafikk, går du for Xbox.

Det er ikke helt rett det der. X-boxen har nok litt bedre grafikk ja, mest av alt fordi den er mye kraftigere enn de andre konsollene. Men Ps2'ens teknologi er mye mer avansert, og den kan derfor trekke mye mer ut av de ressursene den har.

Hvis man skal tro markedsyhypen til Microsoft, så kan X-boxen pushe 120 millioner polygoner, Ps2'en 70 millioner poligoner, og Gamecube 12 millioner polygoner.

Men i realiteten så rører de færreste spill på noen av maskinene 10 millioner polygoner. Og GC'en er den eneste som har gått over 20 millioner hvis jeg ikke tar helt feil(Den slo 15 millioner med et av launch-spillene, mer enn noe X-box spill det første året).

I virkeligheten så ligger alle konsollene veldig nærme hverandre grafisk sett, selvom alle maskinene kan gjøre triks som ingen av de andre maskinene kan. Derfor blir det veldig vanskelig si at noen er bedre grafisk sett enn de andre. De er bare forskjellige.

Men.... X-boxen er kraftigst. Synd at Ps2'en og GC'en er lurere.

Bare les en hvilken som helst nøytral vurdering av konsollenes hardware.

Sorry hvis dette regnes som konsollkrig. Jeg er bare litt lei av at alle tar Microsoft sin hype for god fisk.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar

Men ingen tenker på Gran Turismo... som bare er på PS og PS2... ingen bilspill slår det samme hva som sies... skal en ha et skikkelig bilspill, må en ty til Playstation... til X-box florerer det med arcade-bilspill, men jeg har ennå ikke prøvd et realistisk bilspill der... og kontrollen til ps2 er det heller ingen andre konsoller som slår... men men... smak og behag...

Lenke til kommentar
Ehhhemmm :ermm: ..... Unnskyld meg, men det sitter et 4 mb grafikkort i en PS2 maskin - det dårligste av alle moderne konsoller (Dreamcast har 8 mb grafikkort og takler for eksempel anti alaising mye lettere enn PS2'n, Xbox har 64 mb grafikkort men støtter ikke anti alaising - men spillene kjører jo på nydelig grafikk uansett...Gamcube har 16 mb grafikkort) :)

PS2 har en 32MB minnepool i tillegg til 4MB eDRAM. eDRAM'en blir vel kun brukt til framebuffer og texture cache.

Ps2'en har likevel den mest avanserte grafikkmaskinvaren. Emotion-engine har mer og mer vist at den faktisk kommer nærmt den hype'n som Sony kom med før Ps2 ble sluppet på markedet, og viser INGEN tegn til å stoppe.

Den mest kompliserte kanskje. GS er den minst avanserte grafikkchipen av de 3 feature wise.

Flere utviklere mener at både Gamecuben og X-boxen begynner å komme farlig nærmt sitt beste(Selvom man ennå har Resident Evil 4 og Halo 2 å vente på). Det finnes mer i verden enn RAM.

Jeg skulle likt å se PS2 kjøre Halo2, Doom3 og Rebel Strike.

Det er ikke helt rett det der. X-boxen har nok litt bedre grafikk ja, mest av alt fordi den er mye kraftigere enn de andre konsollene. Men Ps2'ens teknologi er mye mer avansert, og den kan derfor trekke mye mer ut av de ressursene den har.

Hvis man skal tro markedsyhypen til Microsoft, så kan X-boxen pushe 120 millioner polygoner, Ps2'en 70 millioner poligoner, og Gamecube 12 millioner polygoner.

Men i realiteten så rører de færreste spill på noen av maskinene 10 millioner polygoner. Og GC'en er den eneste som har gått over 20 millioner hvis jeg ikke tar helt feil(Den slo 15 millioner med et av launch-spillene, mer enn noe X-box spill det første året).

Jeg er ganske sikker på at Xbox har gått over 20millioner, men polygoner er ikke alt. 20millioner polygoner med AF, FSAA, PS/VS kan se mye bedre ut en 50millioner blurry bilinear filtrert polygoner.

Lenke til kommentar

Xbox har best bildet, ytelse, kraft osv Bare skjekk ut:

http://www.xboxmagonline.com/xbox/info/xbox_spec.html

Så får vi en slutt på denne topicen! :cool:

"Men det sitter et GF3 kort i den maskina så ja ting ser bedre ut der uansett ,

men det er ikke noe "WOW" faktor mellom de 2 maskinene"

De spillene som blir sluppet til alle konsoler har så å si lik grafikk.

True Crime, T.H.U.G osv.

Men Hvis et spill blir lagd eksklusivt til Xbox, Så ser man store forskjeller.

Fable, Halo2, Yager, Splinter Cell, Doom3 osv.

Hadde de spillene sett like strøkne ut på PS2???

---Xbox Live------The Best Gaming Experience Ever-----

Endret av Sap15
Lenke til kommentar
Xbox har best bildet, ytelse, kraft osv Bare skjekk ut:

http://www.xboxmagonline.com/xbox/info/xbox_spec.html

Så får vi en slutt på denne topicen!  :cool:

Så enkelt er det ikke. En slik sammenligning tar f.eks ikke med at både PS2 og GC har lynrask eDRAM til framebuffer og texture cache samt at GC bruker minne med veldig lavt aksess tid.

Men Hvis et spill blir lagd eksklusivt til Xbox, Så ser man store forskjeller.

Fable, Halo2, Yager, Splinter Cell, Doom3 osv.

Hadde de spillene sett like strøkne ut på PS2???

Splinter Cell er ikke ekslusivt til Xbox.

ID Software om Doom3:

Frankly, the PS2 couldn't do the math calculations for the geometry acceleration, real time shadows and light. GameCube is the same thing, no version planned.
Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Jeg synes det er fint at man referer til nøytrale kilder som X-boxMagOnline når man skal bevise X-boxens overlegenhet. :roll:

Men.... Det er likevel rett det jeg sier. X-boxen har ikke den mest avanserte grafikk chippen. Den har den kraftigste ja, men ikke den mest avanserte. Teknologien bak den er eldre og mindre spesialisert enn den man finner i Ps2'en og GC'en. Men den er langt kraftigere, ja.

Men.... Det X-boxen skal ha er at den har klart den mest avanserte OG kraftigste lyd-chippen. Også har den hard-disken, som potensielt gjør at den kan ha større og mer interaktive brett, hvis utviklerne bruker den ordentlig(Selvom de hittil har valgt å streame ting av CD'en istedenfor hard-disken, som oftest).

Rent i prosessor kraft er X-boxen og GC'en langt foran Ps2'en. Det er ikke helt lett å si hvilken som er kraftigst der, siden X-boxens prosessor er en NED-gradert Pentium 3(Altså praktisk talt en Celeron), mens GC'ens prosessor er en spesialisert Power PC prosessor(sånn som er i Mac'er), og det er store forskjeller i hvordan disse behandler informasjon. Generelt er det annerkjent at en Power PC processor er kraftigere enn enn P3 eller en Celeron, men hvor mye kraftigere er ikke godt å si.

Av ting som skiller seg ut rent grafisk på Ps2 og Gamecube kan man nevne Ps2'ens potensiale for vektor grafikk, og dens nesten uendelige variansjon av effekter, eller Gamecuben evne til å legge åtte(16 sier Factor 5) texturer oppå hverandre((Inkludert bump-maps, shine maps, dirtmaps, etc.etc.), og ting som gratis selv-skyggelegging av figurer.

X-boxen vil ha like mye problemer med å vise de peneste ekslusive Ps2 og GC spillene som GC'en og Ps2'en vil ha med å vise de peneste ekslusive X-box spillene.

Jeg kan se om jeg finner en link til noen nøytrale vurderinger av hardwaret etterhvert.

Lenke til kommentar
Men.... Det er likevel rett det jeg sier. X-boxen har ikke den mest avanserte grafikk chippen. Den har den kraftigste ja, men ikke den mest avanserte. Teknologien bak den er eldre og mindre spesialisert enn den man finner i Ps2'en og GC'en. Men den er langt kraftigere, ja.

Hvordan kan du si at PS2 har en mer avansert grafikkchip når den mangler slike ting som dot3 bump mapping, cube reflection maps, MSAA, texture compression og kun kan kjøre 1 texture per pass. Xbox er den eneste her som har fullt progambare pixel pipelines.

Rent i prosessor kraft er X-boxen og GC'en langt foran Ps2'en.

Langt foran i hva? EE er en special surpose CPU så en sammenligning blir vanskelig. Når det gjelder rent polygon ytelse så kjører nok EE i ring rundt XCPU og Gekko, men EE gjør også mye mer arbeid enn XCPU og Gekko.

Lenke til kommentar
Hvordan kan du si at PS2 har en mer avansert grafikkchip når den mangler slike ting som dot3 bump mapping, cube reflection maps, MSAA, texture compression og kun kan kjøre 1 texture per pass. Xbox er den eneste her som har fullt progambare pixel pipelines.

Langt foran i hva? EE er en special surpose CPU så en sammenligning blir vanskelig. Når det gjelder rent polygon ytelse så kjører nok EE i ring rundt XCPU og Gekko, men EE gjør også mye mer arbeid enn XCPU og Gekko.

1. Ps2 kan gjøre bump-mapping. Og den kan gjøre en hel haug med effekter som hverken GC'en eller X-boxen kan. Det er fint med programerbar "pixel pipeline", men Ps2'en har også hundre fancy ord i samme stil, som også lager fancy effekter.

2. Sammenligningen blir vanskelg ja, men i form av fysikk-motorer og AI så kan GC'en og X-boxen gjøre mer, fordi prosessorene er kraftigere. Men, Ps2'ens prosessor(er) kan gjøre veldig mye fancy den og.

Jeg må finne disse linkene etterhvert.....

Lenke til kommentar
1. Ps2 kan gjøre bump-mapping. Og den kan gjøre en hel haug med effekter som hverken GC'en eller X-boxen kan. Det er fint med programerbar "pixel pipeline", men Ps2'en har også hundre fancy ord i samme stil, som også lager fancy effekter.

Ja bumpmapping er mulig på PS2 med mange texture passes, men det er veldig kostbart. Det er svært få PS2 spill som bruker det. Gloss mapping og specular mapping blir ofte blir forvirret med bump-mapping.

Jeg skulle likt å sett PS2 kjøre dette med akseptabel framerate.

Sier du nå at GS ikke har fixed-function pipelines? Der isåfall nytt for meg. Hvilkne effekter kan PS2 kjøre som ikke Xbox og GC kan?

Jeg ser fram til linkene dine som sier at GS er mer avansert enn NV2A og Flipper.

Lenke til kommentar

Alle vet jo at Dreamcast viser bedre grafikk en PS2 og dette har jeg sett selv ved å ha testet samme spill på begge konsoller - Dreamcasten både viste billedkvalitet og glidde gjennom spillet bedre, spessielt med anti-aliasing skrudd på :D en video ble faktisk tatt opp av en PS2 og en Dreamcast i slåsskamp - Hvem vant? Last ned denne videoen her ! :thumbs: Du laste den ned for den kan hakke litt hvis du har treg linje :thumbdown:

Hmm, jeg synes at jeg kan sette Shenmue 2 opp mot Resident Evil iallfall :D Nok om det. Jeg har prøvd Shenmue 2 et par ganger hos en kamerat og synes at det er ganske fett :cool:

PS: Denne testen setter opp Dreamcast mot Xbox litt før xbox kom ut... :D

Endret av OKKOKK
Lenke til kommentar
Hva sikter du til da? motion blurring, vær effektene? Xbox versjonen har dette, men siden det er en direkte port og ikke optimalisert for xbox så er ytelsen også deretter.

Jeg bare tuller med deg, i og med at frame-raten i MGS:Substance synker ganske forferdelig når det regner. Jeg syntes i alle fall det var morsomt. :blush:

Men.... vær-effektene er et eksempel på effekter som X-boxen må gjøre annerledes enn Ps2'en, fordi den ikke har mulighet til å gjøre de bestemte effektene slik som Ps2'en gjør dem(Det var i alle fall Konamis unnskyldning). I nyere spill vil det være flere lignende Ps2 spesifikke effekter.

Poenget er uansett det samme. Alle de tre konsollene er så godt som like bra på grafikk, selvom til slutt så vil kanskje X-boxen være pittelitt penere på noen spill, så er ikke det noen vesentlig grafisk kvalitets forskjell på konsollene, bare forskjellige framgangsmåter for å lage pen grafikk.

(og ja, OKKOKK, vi har sett videoen. Den er morsom. Men Dreamcasten ville aldri kunne lage spill som Silent Hill 3 eller MGS 2)

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
Men.... vær-effektene er et eksempel på effekter som X-boxen må gjøre annerledes enn Ps2'en, fordi den ikke har mulighet til å gjøre de bestemte effektene slik som Ps2'en gjør dem(Det var i alle fall Konamis unnskyldning). I nyere spill vil det være flere lignende Ps2 spesifikke effekter.

Ja greit nok, men at Xbox ikke kan kjøre tilnærmet like effekter har jeg lite tro på.

Poenget er uansett det samme. Alle de tre konsollene er så godt som like bra på grafikk, selvom til slutt så vil kanskje X-boxen være pittelitt penere på noen spill, så er ikke det noen vesentlig grafisk kvalitets forskjell på konsollene, bare forskjellige framgangsmåter for å lage pen grafikk.

Det har jeg vanskelig med å tro. Så du kommentaren til ID Software? Hvilkne PS2 spill er det (som kommer eller er ute) som har like pen grafikk som Doom3, Half-Life2, Halo2 eller Rebel Strike på GC? Hvilkne PS2 spill har like imponerende effekter som Panzer Dragon Orta? Den lave minnekapasiteten alene begrenser bruk av high-res textures og f.eks bump maps.

Lenke til kommentar
Ja greit nok, men at Xbox ikke kan kjøre tilnærmet like effekter har jeg lite tro på.

Det har jeg vanskelig med å tro. Så du kommentaren til ID Software? Hvilkne PS2 spill er det (som kommer eller er ute) som har like pen grafikk som Doom3, Half-Life2, Halo2 eller Rebel Strike på GC? Hvilkne PS2 spill har like imponerende effekter som Panzer Dragon Orta? Den lave minnekapasiteten alene begrenser bruk av high-res textures og f.eks bump maps.

1. X-boxen kan kjøre tilnærmet like som en del av Ps2'en, og Ps2 kan kjøre en del lignende effekter av X-boxen. Noen effekter er ekslusive, og kan vel nesten ikke simuleres på andre maskiner enn den de er laget på.

2. Kommentaren til ID software er nok rett, men Doom 3 ble hele tiden designet for GeForce 3 grafikk-kort(Husker du de tidlige promo-bildene av Doom 3 på Mac?), og det teller en god del. Dessuten har brettstørrelse, AI, fysikk, og annet en del å si. Jeg tror gjerne at man kan lage en "Unified lighting pipeline", som det så fint heter, på Ps2 også, men ikke med bump-mapping slik som i Doom 3.

3. Bump-mapping er ikke alt. Det er egentlig bare en teknikk for å få ting til å se ut som om det har mer polygoner enn det virkelig har. Ps2'en ser hittil ut til å kunne komme langt nærmere sin "hypete" fill-rate på 70 millioner polygoner en X-boxen til sine 120 millioner(Project Gotham 2 kjører i 30 fps fordi utviklerne ikke greide å presse mer nok polygoner ut av X-boxen i 60 fps til å få den grafiske forbedringen de ville ha, og det kjører under godt 20 millioner polygoner, hvis jeg ikke tar helt feil).

4. Killzone, Metal Gear Solid 3, Crimson Tears, og ikke minst Transformers Armada: Prelude to Energon.

Dette var bare de eksemplene jeg kunne komme opp med sånn på sparket, og jeg er egentlig mest interessert i Gamecube spill(Siden det er den eneste maskinen jeg eier selv for tiden. Det er også en Ps2 i huset da, men den er ikke min).

5. Denne diskusjonen kommer ingen steder. Men.... hvis du kjøper EDGE Equip Ps2, Gamecube, og X-box, så er det ganske fine vurderinger av hardwaret(Selvom både X-boxen og Gamecuben får litt mer negativ omtale av noen av utviklerne enn jeg tror er tilfelle). Og.... jeg skal finne en link til en nylig hardware sammenligning jeg så.... når jeg bare får fingern ut av........ ja.... uansett.... Ps2, GC, og X-box lager jammen meg pen grafikk.

Lenke til kommentar
1. X-boxen kan kjøre tilnærmet like som en del av Ps2'en, og Ps2 kan kjøre en del lignende effekter av X-boxen. Noen effekter er ekslusive, og kan vel nesten ikke simuleres på andre maskiner enn den de er laget på.

Hvilkne effekter er det PS2 har som ikke Xbox kan kjøre? Spill utviklere er ikke begrenset av fixed-function pipelines med Xbox'en og har dermed ganske frie hender når det gjelder effekter.

2. Kommentaren til ID software er nok rett, men Doom 3 ble hele tiden designet for GeForce 3 grafikk-kort(Husker du de tidlige promo-bildene av Doom 3 på Mac?), og det teller en god del. Dessuten har brettstørrelse, AI, fysikk, og annet en del å si. Jeg tror gjerne at man kan lage en "Unified lighting pipeline", som det så fint heter, på Ps2 også, men ikke med bump-mapping slik som i Doom 3.

Det ble siktet til at det skulle gå akseptabelt på 30fps@640x480 på NV20, men Doom3 ble designet for featuresettet til NV10 (stencil volumes, dot3 bump-mapping, cube mapping, multi-texturing).

3. Bump-mapping er ikke alt. Det er egentlig bare en teknikk for å få ting til å se ut som om det har mer polygoner enn det virkelig har. Ps2'en ser hittil ut til å kunne komme langt nærmere sin "hypete" fill-rate på 70 millioner polygoner en X-boxen til sine 120 millioner(Project Gotham 2 kjører i 30 fps fordi utviklerne ikke greide å presse mer nok polygoner ut av X-boxen i 60 fps til å få den grafiske forbedringen de ville ha, og det kjører under godt 20 millioner polygoner, hvis jeg ikke tar helt feil).

Fillrate måles i pixels/s og referer til hvor mange pixler kortet kan rendre/produsere i sekundet. Er du sikker på at antall polygoner som var hovedgrunnen for de bestemte å låse spillet til 30fps? Men så er PGR2 også meget pent, fra det jeg har sett av GT4 så har PGR2 penere omgivelser. Bump-mapping er ikke alt nei, men det blir som oftes brukt til å simulere texturenes røffhet eller glatthet.

4. Killzone, Metal Gear Solid 3, Crimson Tears, og ikke minst Transformers Armada: Prelude to Energon.

Dette var bare de eksemplene jeg kunne komme opp med sånn på sparket, og jeg er egentlig mest interessert i Gamecube spill(Siden det er den eneste maskinen jeg eier selv for tiden. Det er også en Ps2 i huset da, men den er ikke min).

De spillene ser bra ut, men jeg vil ikke si at noen av disse spillene er på nivå med de spillene jeg har nevnt. Det som går igjen er veldig low-res blurry textures og texture aliasing. Detalj nivået i from av polygons er ganske imponerende dog.

http://www.xblgamers.com/screens/MGS3/new_01.jpg

http://eu.playstation.com/iw_images//asset...screen2_big.jpg

http://www.tothegame.com/res/game/2862/fea...reen1_large.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...