Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Må ofte hive meg etter pusten/gjespe (Gjespesyke?)

Anbefalte innlegg

Hei! I en del måneder nå har jeg opplevd noe veldig plagsomt. Har vert til legen 2 ganger med dette, men de bare sjekker lungene og sender meg hjem, fordi jeg er frisk...

Jeg skriver nå dette innlegget i håp om å finne ut hva dette kan vere og hvordan jeg kan bli kvitt det.

Begynte vel i oktober/november i fjor, når jeg plutselig fikk et "anfall" og ikke fikk puste skikkelig, så gikk ut en tur til det gikk over. I ca. 2 uker var det normalt, men så kom det igjen, og det har vert med meg siden.

Å puste er ikke noe problem, selve problemet er at jeg føler jeg ikke får nok luft, at jeg ofte må "hive etter pusten" eller gjespe (når jeg tvinger meg selv til å gjespe, er da det fungerer best). Det er ikke alltid det funker, kanskje 60-70% av gangene? Men når det funker, føler jeg at jeg får en tilfredsstillende mengde med luft ned i lungene. Når jeg får nok luft, letter det veldig på trykket, og jeg har det bra i noen sekunder, vanskelig å sette en pekepinn på det, men varier kanskje fra 10-30 sekunder?

Dette kommer og går ofte. Noen dager merker jeg nesten ingenting, mens andre dager (som i dag) går jeg og tvinger meg selv til å gjespe hele tiden. Dette er ikke bare plagsomt for meg, fysisk, men syns det er veldig respektløst at jeg MÅ gjespe når f.eks. jeg er på skolen og har undervisning, eller når jeg prater med noen...

Jeg har googlet som en idiot for å prøve å finne svar, og vert på legevakta 2 ganger, men virker som de ikke tar meg seriøst. Den første gangen sa legen jeg ikke trente nok, men syns det var veldig uproffosjonelt å si, siden jeg trener og har trent mer nå det siste året, enn jeg har gjort de siste 4 årene. Den andre gangen målte de oksygenopptaket mitt, og sa at det var veldig bra.

Jeg har ikke hatt astma eller en annen kjent sykdom. Jeg røyker ikke, men snuser. Jeg har det veldig bra med meg selv, og er helt sikker på at dette ikke er angst. Jeg er redd for døden, men dette har aldri påvirket meg noe særlig siden jeg var 13.

Jeg vet ikke om dette kan ha noe med det å gjør, men jeg har siden i fjor sommer (rundt juni) vert syk kanskje 10 ganger? Influensa noen ganger og vanlig forkjølelse noen ganger. Feber en gang? Usikker... Har vertfall vert mye syk i ca. ett år.

Er gutt på 23 år.

Takker for alle svar.

Anonymous poster hash: 5cb21...db2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Gå og ta en røntgen av lungene, så får du avdekket hvorvidt du kan ha noe der. Jeg hadde lenge problemer med å gå nok luft, og hadde astmaliknende plager - jeg var heldig og de fant svulst øverst på lungen, viste seg å være nevroendokrin svulst som er vanskelig å diagnostisere. Uten at jeg skal påstå at du har noe slikt. Men det er jo greit å undersøke. Diskuter det med legen din.

Endret av TDV1H482
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...