Gå til innhold

Rosa led-lys skal øke avlingen med 25 prosent

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"gir for store mengder rødt lys for lange planter."

Lys ( bølgelender), og planter ( og vår helse?) er nok et område som det er  ( for ? ) lite forsket på.

Jeg har undret meg på hvorfor roseplanter først kommer med røde blader, før de blir grønne. ( Blod-bøk og blod-lønn har jo røde blader hele sesongen.) Er det fordi vårlyset har bølgelengder som noen planter har lært seg å utnytte, når det er mangel på lys.?

Likeledes at forskjellige planters blomster har forskjellige farger på kronbladene. Og at de fleste første vår/sommer-plantene har hvit og gult som farge. Senere kommer et mangfold av farger.

Spennende er det, uansett.

Og LED-lys i forhold til glødepærer , og vår helse, er nok også et u-utforsket område.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du skriver vår helse, hva med alle sprøytingen. Veldig lite nyheter om det :hmm:

Har testet med tomater, 4uker liggende og de så fine ut, men tørr ikke å spise dem.

Samme med epler.

Ja, sprøyting med giftstoffer er ofte en skummel sak.  Men skadedyr gjør også mye skade.

Jeg har ellers en skål med mini(- gule Cherry-)tomater fra egen avling i fjor. Usprøytet og med natur-gjødsel.

De ble tatt inn halv-grønn/gule pga. for kort vekst-sesong, og har ligget på fat på kjøkkenet nå i snart et år.

Jeg trodde de skulle modne og/eller råtne, men de er like grønne/gule og faste. ( Og jeg tør ikke spise disse heller  :hm:  )

Men vi bør selvfølgelig passe oss for å ikke bli skadet av sprøytemidler som er ment å ta livet av mindre skapninger som tar fra oss maten. ( Og som dessverre også ofte tar livet av micro-liv og meitemark  i vekst-jorda.)

Lenke til kommentar

Kan det være forskjell på modnet og ikke?

Husker fra barndommen at eplene hadde ikke så lenge holdbarhet, uten de eplene som var sure, de hadde lang holdbarhet.

Men i dag er det mengde som teller, ikke holdbarhet og i mine øyner kvalitet.

Kanskje er syre ( mindre sukker?)  alene en årsak til lengre holdbarhet? Men nok også graden av modenhet.

Og kanskje kan (LED) lys/ bølgelende/farge også bli en måte å øke holdbarhet siden det kan regulere veksten?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser for meg at dette må være ideelt å kombinere med et hydroponics-anlegg i tilknytning til et av disse gruve-datasentrene rundt omkring. Gruvene vil uansett trenge utstrakt infrastruktur for strøm. Mye av arealet vil ikke være egnet for en data-container, men kan brukes til en vertikal hage. Gi plantene spillvannet og -varmen fra vannkjølingen og lys opp med slike lamper, og man får et bedre arbeidsmiljø for dozerne som løper rundt og drifter der nede.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...