Åsgårdsreia Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 (endret) Hvordan har du planlagt å overfakturere? Hvordan måler du hvem som bruker mye vann? Tror du den delen av Oslo med store hus og fine plener bryr seg mer om et par tusenlapper eller grønnest mulig plen? De hadde faktisk ikke brydd seg, de har penger nok uansett. Man måtte selvsagt hatt vannmålere hos alle abonnenter først. Er det dyrt nok kommer selv de rikeste til å stenge kranen eller finne andre vannkilder. Poenget er å opprettholde vannforsyningen. Slike prismekanismer finnes allerede i vannettet, men blir ikke så ofte håndhevet. Eksempel: https://www.nrk.no/sorlandet/vannvittig-dyrt-vannforbruk-1.7989099 https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2015/10/18/194878514/rennende-toalett-ga-vannregning-pa-224.000-kroner Endret 4. juni 2018 av forumtrollet Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 ... ettersom disse har monopol. Bortsett fra at de ikke har. 4 Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Man måtte selvsagt hatt vannmålere hos alle abonnenter først. Er det dyrt nok kommer selv de rikeste til å stenge kranen eller finne andre vannkilder. Poenget er å opprettholde vannforsyningen. Slike prismekanismer finnes allerede i vannettet, men blir ikke så ofte håndhevet. Eksempel: https://www.nrk.no/sorlandet/vannvittig-dyrt-vannforbruk-1.7989099 https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2015/10/18/194878514/rennende-toalett-ga-vannregning-pa-224.000-kroner Om det er dyrt nok til at de rike i dette landet stenger krana lurer jeg på hvor lenge jeg har gått uten vann selv. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 (endret)   Bortsett fra at de ikke har.De kan tvinge seg deg til å "velge" dem, hvilket i praksis er det samme. Loven slår i § 1 fast eierens plikt til å betale vann- og kloakkavgift til kommunen der den faste eiendommen har tilknytning til kommunal vann- eller kloakkledning, enten direkte eller gjennom privat stikkledning. Det samme gjelder der kommunen med hjemmel i plan- og bygningsloven §§ 65, 66 eller 92 første ledd har krevd at eiendommen skal ha slik tilknytning. Det er adgang til å innkreve avgift selv om det ikke står hus på eiendommen på samme betingelser som for bebygd eiendom. https://va-jus.no/wp-content/uploads/2011/11/Vann_og_avlopsrett_kap_3-office.pdf Dog, som følge av ditt innspill kom jeg over dette, som trolig kan være av interesse for flere. Om norske vannverk Norges ca. 1600 fellesvannverk sørger for vannforsyningen til 90 % av befolkningen, mens de resterende 10 % av innbyggerne har egne løsninger (normalt brønner). Av fellesvannverkene er ca. 1000 kommunalt eller interkommunalt eid, ca. 500 er abonnenteide andelsvannverk og ca. 100 er hyttevannverk. De abonnenteide andelsvannverkene betjener ca. 5 % avbefolkningen som får vann fra fellesvannverk. De fleste andelsvannverkene er altså små og forsyner typisk grendesamfunn der det ikke er tilbud om kommunal vannforsyning. De aller fleste av andelsvannverkene er etter Norsk Vanns kjennskap organisert som andelslag eller samvirker som ikke har erverv som formål. Kommunene er ikke pålagt å sørge for vannforsyning til sine innbyggere. Svært mange av kommunene har en delt løsning med kommunal vannforsyning til de mest tettbygde områdene av kommunen, andelsvannverk for enkelte grender samt egne brønnløsninger eller lignende for hus i spredt bebyggelse. Det er ulike historiske forklaringer på hvorfor noen kommuner har bygget ut vannforsyningsanlegg i kommunal regi, men enkelte andre i større eller mindre grad har basert vannforsyningen på abonnenteide andelsvannverk. Det forekommer også at kommunen er én av andelseierne ved andelsvannverket. Gjennom kommunens arealplan og hovedplan for vannforsyning legger politikerne rammene for hvor man skal tilby kommunal vannforsyning og hvor man skal basere seg på enkelthusløsninger eller andelsvannverk. https://norskvann.no/images/pdf/Skatt_andelsvannverk.pdf Endret 4. juni 2018 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Såååå.... om du er tilknyttet det kommunale nettet er du nødt til å betale. Sjokk. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 (endret) Såååå.... om du er tilknyttet det kommunale nettet er du nødt til å betale. Sjokk.Sååå om du ikke vil være tilknyttet det kommunale nettet er du nødt til å betale ... kjempegreier. Endret 4. juni 2018 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Åsgårdsreia Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 (endret) Om det er dyrt nok til at de rike i dette landet stenger krana lurer jeg på hvor lenge jeg har gått uten vann selv. Poenget mitt er at for å opprettholde vannforsyningen bør de som bruker uforholdsmessig mye vann betale mer per liter. Endret 4. juni 2018 av forumtrollet Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Poenget mitt er at for å opprettholde vannforsyningen bør de som bruker uforholdsmessig mye vann betale mer per liter.Stakkars bønder. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Såååå.... om du er tilknyttet det kommunale nettet er du nødt til å betale. Sjokk.Altså, kommunen kan pålegg folk å tilknytte seg. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 (endret) Altså, kommunen kan pålegg folk å tilknytte seg.Stemmer, det er frivillig for kommunen om de vil gi deg vann eller ikke, men det er ikke frivillig for deg om du vil motta vann eller ikke fra kommunen. Endret 4. juni 2018 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 4. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2018 (endret) "Hva?! Vann, en av de absolutt grunnleggende substanser nødvendig for liv på denne planeten - tilgjengelig for alle? Kommunist!" Dagens Så du tror kommunismen handler om å gjøre ting tilgjengelig for folk? LOL. LOL. Trippel-LOL. Endret 4. juni 2018 av VRK18 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 (endret) Finnes det mange eksempel på offentlige tilbud som har blitt BEDRE når private har tatt over, som feks sykehjem, barnehager og aldershjem? Strøm ble ikke akkurat grisebillig heller når det ble sluppet løs på private hender. Mange saker de siste 10 årene viser også at det offentlige har kjøpt private tjenester til voksen pris, og det som er felles for flere av disse er at tilbudet har på ingen måte blitt bedre, mens noen få på toppen har hentet ut rå utbytte. Barnehagetilbudet ble betraktelig bedre da det private tok over. Da SV satt iregjering skulle de love full barnehagedekning via det offentlige. Det greide de ikke. Så ble ansvaret gitt til private barnehager. Og det ble full dekning. Strøm eies av offentlige selskaper som eies av kommuner og fylkeskommuner. De tar enorme utbytter som private selskaper bare kan drømme om. Så lenge politikerne styrer strømmen så vil den være dyr. Nettleien er et eksempel på vannstyre fra politikerne. All nettleie burde gå til infrastruktur. Istedenfor har den gått til å betale for kommunenes generelle utgifter som lønninger, reiser og dyr mat til dem selv. Man har vel relativt god greie på hvor mye rent vann som finnes. Sier du at det er feil at det er lite rent vann til folk? For det virker som du sier at det er mer enn nok, det er bare innsatsen for å få tak i det som mangler. En påstand jeg aldri i mitt liv har hørt før som gjerne kunne støttes opp med litt data, for det er gledelige nyheter om dette er sant. En brønn er avhengig av grunnvannsnivået. Som jo synker når man tapper det. Det er ikke en Sareptas krukke. Ei heller er det noe ukjent ved det. Grunnvannsspeilet er ikke en ubrukt uuttømmelig kilde. I Norge har vi mye rent vann. Vi har også en liten befolkning. At vann må rasjoneres er intet annet enn forsømmelse fra det offentlige. I min private brønn har jeg sørget for at det alltid vil være nok vann. Derfor kan jeg nyte vannspreder på min plen når de som betaler dyrt til det offentlige må rasjonere Du kan øke mengden vann du kan ta opp, men du kan ikke øke mengden vann. Hva tror du skjer om vi tar opp alt grunnvannet? Tror du det å grave flere hull gjør at det bare kommer mer vann? Ja du kan gjøre slik at vi trekker opp vann raskere, men da får du jo problemer i fremtiden. Noe ekte kapitalister selvfølgelig ikke bryr seg om. Profitt nå, hvem bryr seg om vi er tomme for vann om 10 år? Prøv å tenke litt logisk, om vi tar opp mer vann enn det som tilføres synker grunnvannet. Det skjer over hele verden i storbyer og er stort problem. I Sør-Afrika var de uker ifra å gå helt tom. Graver man dypere og bredere vil det samles opp mer vann når det reiner, slik at man kan bruke det man vil når det er tørt. Dette er ikke vanskelig å planlegge seg frem til, slik at man unngår rasjonering. Men så er ikke det å planlegge for ting noe det offentlige er kjent for. Endret 4. juni 2018 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
Åsgårdsreia Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Stakkars bønder. Bruker bønder uforholdsmessig mye vann? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Bruker bønder uforholdsmessig mye vann? Ja, ... men mange av dem har dog privat vannforsyning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Fint det. Selv i USA har de restriksjoner på vanning. En del celebs i Hwood driter i dette men det kan bli dyrt når de får en bot Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 (endret) --------- I Norge har vi mye rent vann. Vi har også en liten befolkning. At vann må rasjoneres er intet annet enn forsømmelse fra det offentlige. I min private brønn har jeg sørget for at det alltid vil være nok vann. Derfor kan jeg nyte vannspreder på min plen når de som betaler dyrt til det offentlige må rasjonere Graver man dypere og bredere vil det samles opp mer vann når det reiner, slik at man kan bruke det man vil når det er tørt. Dette er ikke vanskelig å planlegge seg frem til, slik at man unngår rasjonering. Men så er ikke det å planlegge for ting noe det offentlige er kjent for. Hadde dette fungert slik som med strøm at det ble solgt til utlandet og vi nå måtte møte konsekvensene av det så kunne jeg ha skjønt deg, men det gjør det jo ikke. Derimot er dette er ett utslag av en historisk hetebølge med rekord lite nedbør som naturlig nok ingen kunne forutse. Og jeg går heller ikke tom for vann i brønnen på hytta selv om det ikke har regnet på noen uker, det vi snakker om over er ett litt større regnestykke. Endret 4. juni 2018 av Thoto79 Lenke til kommentar
Åsgårdsreia Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Ja, ... men mange av dem har dog privat vannforsyning. Det er vel ikke uforholdsmessig forbruk å holde dyrene med drikkevann? Å vanne for å ha rett farge på plenen når det er problemer med å få vanntrykk til de andre abonnentene derimot. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Det er vel ikke uforholdsmessig forbruk å holde dyrene med drikkevann? Å vanne for å ha rett farge på plenen når det er problemer med å få vanntrykk til de andre abonnentene derimot.Det kommer vel fullstendig ann på hva du anser som forholdsmessig? Lenke til kommentar
Åsgårdsreia Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Det kommer vel fullstendig ann på hva du anser som forholdsmessig? Ja. Trykket vil uansett være dårligst på de høyeste punkene i ledningsnettet. Har du ikke vanntrykk hjelper det ikke om du har råd til literprisen. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Ja. .... så hva anser du som forholdsmessig? Trykket vil uansett være dårligst på de høyeste punkene i ledningsnettet.Uten pumper og trykkregulasjon så vil det stemme. Har du ikke vanntrykk hjelper det ikke om du har råd til literprisen.Nja, kanskje vanntrykket har en relasjon med vannprisen? Evt kunne jeg påpke fysiske åpenbareheter som "uten rør intet vann uansett pris", "om det er tomt i magasinet får man ikke vann uansett pris", etc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå