bas Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 (endret) Myndighetene går ut og ber folk slå av vannsprederne sine. Hvorfor ikke heller la folk bruke så mye vann de vil, så lenge de betaler? Sånn at den stakkaren som bor litt høyere enn de andre ikke får noe trykk i krana si, eller at brannvesenet mangler vann fordi hele nabolaget vanner plenen? Forbudet mot vanning har faktisk en praktisk betydning også. Endret 3. juni 2018 av bas 6 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Prismekanismen gjør at man unngår at magasinene går tomme. Og de som ikke har råd til vann bare dør Maken til idiotisk tankegang. Om vi ser til California så har du masse rikinger og de kunne kjøpt opp vannselskapene om de ville. Da kunne de fått alt vannet til seg selv og sine golfbaner. Men hadde de gjort det ville folk gått tørste og de ville aldri slukket brannene. Tror du folk aksepterer det? Synes du det er greit at vann brukes til golfbaner istedenfor å slukke vann og hindre at folk dør av tørst? Velkommen til liberalisme folkens. De rike får ale og alle andre dør. Så bra at hvertfall nesten ingen i verden er så idioter at de tror det er en god ide å la hvem som betaler mest få vannet. Her ser du hvordan privatisering av alt vann fungerer i praksis: https://en.wikipedia.org/wiki/Cochabamba_Water_War Merkelig nok ble det borgerkrig hmmmmmmm hvem skulle trodd? Når du privatiserer vannet og folk ikke har råd til vann lenger så kommer visstnok ikke folk til å bare akseptere det nei. Men det var jo så bra? Det var jo perfekt? Hvordan kan folk være så dumme at de går til borgerkrig for å få vekk et selskap som utnytter folk for alt de har for å trekke absolutt alt av penger de kan ut av dem, i praksis gjøre dem til slaver? 5 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Vil og si, hvor mange vannmålere er det i Norge? Hvordan tar du betalt per liter? Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 3. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2018 Enig med Skatteflyktning. Ville ikke risikert å gå tom om det var markedsmekanismer. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Enig med Skatteflyktning. Ville ikke risikert å gå tom om det var markedsmekanismer. Bor du hjemme med foreldra dine fortsatt - hvis du gjør det spør de om hvordan regninger fungerer. 4 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 3. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2018 Bor du hjemme med foreldra dine fortsatt - hvis du gjør det spør de om hvordan regninger fungerer. God dag mann økseskaft. Sett opp prisen, men la folk bruke så mye de vil. Det er ekte markedsmekanismer. Sende folk ut for å be folk skru av sprederen er IKKE ekte markedsmekanismer. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 God dag mann økseskaft. Sett opp prisen, men la folk bruke så mye de vil. Det er ekte markedsmekanismer. Sende folk ut for å be folk skru av sprederen er IKKE ekte markedsmekanismer. Hvorfor må det være "markedsmekanismer"? Hvorfor ikke bare la vann være tilgjengelig for absolutt alle? Er ikke tilgang på vann en menneskerett? Skal du privatisere tilgang på oksygen også? 5 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 4. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2018 Hvorfor ikke bare la vann være tilgjengelig for absolutt alle? Historieløst. Les om Sovjet. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Historieløst. Les om Sovjet.Jeg takker pent nei. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Historieløst. Les om Sovjet.Les om Norge. 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 God dag mann økseskaft. Sett opp prisen, men la folk bruke så mye de vil. Det er ekte markedsmekanismer. Sende folk ut for å be folk skru av sprederen er IKKE ekte markedsmekanismer. Hva med de som ikke har råd når prisen blir satt opp? 3 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 (endret) Hvorfor må det være "markedsmekanismer"? Hvorfor ikke bare la vann være tilgjengelig for absolutt alle? Er ikke tilgang på vann en menneskerett? Skal du privatisere tilgang på oksygen også? Det er ikke mangel på oksygen. Men vann er en ressurs som det koster penger å bygge opp. Man trenger demninger, magasiner etc. Det er samme grunnen til at mat ikke er gratis. Hadde man privatisert all vannproduksjonen i Norge hadde man ikke trengt å innføre noe forbud. Bor du hjemme med foreldra dine fortsatt - hvis du gjør det spør de om hvordan regninger fungerer. Det å være avhengig av foreldrene er ofte ganske likt det å være avhengig av staten - man må komme med lua i hånda og har ingenting man skal ha sagt. Du har vel ikke privat brønn skjønner jeg? Hva med jobben din, jobber du i det offentlige også? Endret 4. juni 2018 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Det er ikke mangel på oksygen. Men vann er en ressurs som det koster penger å bygge opp. Man trenger demninger, magasiner etc. Det er samme grunnen til at mat ikke er gratis. Hadde man privatisert all vannproduksjonen i Norge hadde man ikke trengt å innføre noe forbud. Det å være avhengig av foreldrene er ofte ganske likt det å være avhengig av staten - man må komme med lua i hånda og har ingenting man skal ha sagt. Du har vel ikke privat brønn skjønner jeg? Hva med jobben din, jobber du i det offentlige også? Hva får deg til å tro at privatisert får det til å regne mer, eller at det er større snøsmelting en under det offentlige? Det er faktisk grunner til at forbud innføres, og det må være rimelig store krokedilletårer på gang hvis noen tror at privatisering av dette gullet ikke kunne innført noe forbud. Jeg jobber ikke i det offentlig, og hvor mange private brønner har du tilgang til - ingen? 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Det er ikke bare værsyklusen det kommer på, det kommer an på hvor mye landareal man graver ut, demmer opp, graver dypere for å øke volum, sprenge bort fjell etc. Er det forbud så har ikke utnyttet vannreservoaret godt nok eller så har man latt for mange koble seg på. Noe som ikke overrasker meg da det offentlige ofte ikke tenker lenger enn sin egen karriere. Jeg har forøvrig privat brønn, så jeg bruker så mye vann jeg vil. Om jeg vil ha mer vann, så bygger jeg ut min private brønn. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Finnes det mange eksempel på offentlige tilbud som har blitt BEDRE når private har tatt over, som feks sykehjem, barnehager og aldershjem?Strøm ble ikke akkurat grisebillig heller når det ble sluppet løs på private hender.Mange saker de siste 10 årene viser også at det offentlige har kjøpt private tjenester til voksen pris, og det som er felles for flere av disse er at tilbudet har på ingen måte blitt bedre, mens noen få på toppen har hentet ut rå utbytte. 1 Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Men vann er en ressurs som det koster penger å bygge opp. Man trenger demninger, magasiner etc. Det er samme grunnen til at mat ikke er gratis. Hadde man privatisert all vannproduksjonen i Norge hadde man ikke trengt å innføre noe forbud.Man har vel relativt god greie på hvor mye rent vann som finnes. Sier du at det er feil at det er lite rent vann til folk? For det virker som du sier at det er mer enn nok, det er bare innsatsen for å få tak i det som mangler. En påstand jeg aldri i mitt liv har hørt før som gjerne kunne støttes opp med litt data, for det er gledelige nyheter om dette er sant. Det å være avhengig av foreldrene er ofte ganske likt det å være avhengig av staten - man må komme med lua i hånda og har ingenting man skal ha sagt. Du har vel ikke privat brønn skjønner jeg? Hva med jobben din, jobber du i det offentlige også?En brønn er avhengig av grunnvannsnivået. Som jo synker når man tapper det. Det er ikke en Sareptas krukke. Ei heller er det noe ukjent ved det. Grunnvannsspeilet er ikke en ubrukt uuttømmelig kilde. 3 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Bor du hjemme med foreldra dine fortsatt - hvis du gjør det spør de om hvordan regninger fungerer. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Man har vel relativt god greie på hvor mye rent vann som finnes. Sier du at det er feil at det er lite rent vann til folk? For det virker som du sier at det er mer enn nok, det er bare innsatsen for å få tak i det som mangler.En påstand jeg aldri i mitt liv har hørt før som gjerne kunne støttes opp med litt data, for det er gledelige nyheter om dette er sant.En brønn er avhengig av grunnvannsnivået. Som jo synker når man tapper det. Det er ikke en Sareptas krukke. Ei heller er det noe ukjent ved det. Grunnvannsspeilet er ikke en ubrukt uuttømmelig kilde.Nå har de aller fleste vannverk i Norge så mye vann de bare vil i vannkildene sine, (unntatt på Frøya og noen få steder til) men det er begrensninger i rørledningene, det er mye gamle og lekke rør (30% kommer aldri frem til forbruker i noen områder) og anlegg beregnet på 20.000 mennesker i 1970 presses i dag til å levere til 40.000. Og noen (få)steder er lokale vannmagasin for små. Se side 66-75: http://www.rif.no/media/5486/rif_stateofthenation_2015_lavopploeselig.pdf Lenke til kommentar
fokkeslasken Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Memes, because you have no arguments of your own. 7 Lenke til kommentar
covah Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Finnes det mange eksempel på offentlige tilbud som har blitt BEDRE når private har tatt over, som feks sykehjem, barnehager og aldershjem? Om det er bedre eller ikke er vanskelig å si, men mange er i hvert fall mer fornøyd med private barnehager. https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/--foreldre-mer-fornyd-med-private-barnehager/3423313723.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå