Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Riktig Lambdasonde?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På Toyota er det som regel "Heater-circuit" som ryker i disse sondene. Dette er oppvarmings funksjonen til sonden som kun står på i et par sec når du starter bilen, ellers så blir sonden fort varm av eksostempen. Det er en ganske ubrukelig feil sånt sett. Motorlampa lyser, men man merker ingen fusk eller forskjell etter bytt osv.

 

Disse sondene er uansett en slitedel og det er helt innafor å bytte dem. Problemet er ofte at sonden begynner å klype når du skal skru den ut, gjengene grøter seg og det gikk til helvete. Da trenger du mer verktøy.

 

Først må du finne ut av hva som er sylinder 1 og da spørs det hvilken vei motoren sitter. Sylinder 1 er alltid den som er nærmest register reimer, dynamoreier osv. På Toyota så blir det da sylinderen helt til venstre som er nummer 1.

 

Så må du se på eksosanlegget, eller grenrøret, manifolden. Helt inne ved motor.

 

Eksosrøret som kommer ut fra sylinder 1 er alltid bank 1.

På en 4 sylindra motor henger dette røret ofte sammen med sylinder 4.

Både sylinder 1 og 4 går som bank 1. 

 

Røret fra sylinder 2 og 3 blir da bank 2.

 

Du skal ha den første sonden på bank 1. Jeg pleier da å åpne panseret for å finne ut av hvilken sonde det er snakk om. Følger ledningnettet helt til jeg finner kontakta. Er den grå så bestiller jeg den med grå kontakt. Er den svart så bestiller jeg den andre.

Endret av Mekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...