Frank Drebin Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Brannvesenet har gitt totalforbud for øyeblikket mot all bruk av ild hvor vi bor. Når man kontakter brannvesenet om at nabo har tent grillen, så får man beskjed om at man må fortelle naboen om forbudet selv. Vi valgte å gi nabo beskjed, og møtte selvsagt en lite blid nabo. Sånn kan man ødelegge et naboforhold. Skal dette være framgangsmåten myndighetene ønsker, at folk blir uvenner når de yter samfunnet en tjeneste? Grilling er også forbudt under totalforbudet, selv hjemme i egen hage. Det er forståelig at en nabo som tenner grillen da kan bli sur og overrasket. Hva tenker dere om denne situasjonen? Anonymous poster hash: edebd...b20 Det har jo litt med hvordan man sier det til naboen også. "Heisann <navn>, har du fått med deg at det er innført forbud mot all bruk av ild og at det inkluderer grilling i egen hage?" funker som oftest bedre enn "Hei! Få av den grillen med en eneste gang, du bryter forbudet!" Jeg gjorde det samme på lørdag da jeg tilfeldigvis så at naboen til min mor hadde på grillen ubevoktet i hagen, uten at jeg tok kontakt med brannvesenet. Dette er altså i Stavanger-området der det er totalforbud pga. at det er en skogbrann lenger inn i Ryfylke (Ombo). "Å, gjelder ikke det bare engangsgriller?" "Nei, det er visst all bruk av åpen ild ifølge det jeg har lest, så det kan være lurt å ha hageslangen i nærheten. Brannvesenet slukket akkurat en gressbrann ikke langt herfra hørte jeg, så det er i hvert fall tørt nok." "Jaja, forbud eller ikke, JEG skal i hvert fall ha ei pølse!" "Ok, tenkte bare å gi beskjed." Enkelte tenker ikke lengre enn seg selv uansett, og klarer ikke å se problemstillingen rundt kapasitet for brannvesenet. De har ikke personell til å svare på titalls/hundretalls samtaler om hvorfor akkurat den personen bør få unntak fra forbudet for å grille sommerkoteletter, og de har heller ikke kapasitet til to stk. større situasjoner samtidig (i tillegg til alt det vanlige "småplukket") i og med at mye av slukkepersonellet allerede går tolvtimersskift. De andre store brannårsakene utenom åpen ild er vel feil på elektriske anlegg og feil bruk av elektriske anlegg, type tørrkoking og sovning fra matlaging. Det er ikke like lett å begrense de som det er med bruk av åpen ild. Neste gang får du ringe inn anonymt til Politiet, og gi beskjed om at du så en som grilla. Når de spør om du har mulighet til å gi beskjed selv så må du svare at "nei, det tør jeg ikke, jeg så at han hadde en revolver liggende". Da blir det fart på sakene. 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Neste gang får du ringe inn anonymt til Politiet, og gi beskjed om at du så en som grilla. Når de spør om du har mulighet til å gi beskjed selv så må du svare at "nei, det tør jeg ikke, jeg så at han hadde en revolver liggende". Da blir det fart på sakene. Yup, og om man er heldig blir man kvitt den plagsomme naboen forever. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Neste gang får du ringe inn anonymt til Politiet, og gi beskjed om at du så en som grilla. Når de spør om du har mulighet til å gi beskjed selv så må du svare at "nei, det tør jeg ikke, jeg så at han hadde en revolver liggende". Da blir det fart på sakene. "Nei, det tør jeg ikke, han hadde en kasse med glødende kull liggende." 1 Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Når brannvesenet allerede har en del å ta seg av i form av andre branner vil selvsagt risikobildet være et helt annet enn til vanlig, dette kommer i tillegg til at en liten gnist er alt som skal til for å starte en større skogbrann.. Kan kaste en sigarett på tørt gress og jeg kan vedde 10 kr på at det ikke tar fyr. Jeg har forsøkt å tenne bål flere ganger uten å få fyr. Må sprute på en halv liter tennvæske før noe skjer. Det er en MYTE at ting tar fyr av seg selv, det skjer jo faen meg aldri, ikke i mitt nærvær hvertfall. Frykter alle skogbranner er påsatte for at noen ikke liker grilling, da de ikke har familie eller venner å grille med selv Lenke til kommentar
Blouberg Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Hvordan løses dette forbudet på campingplassen mon tro? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Hvordan løses dette forbudet på campingplassen mon tro? Forbudet gjelder der også Gassbrenner inne i vognen er ikke med i forbudet 2 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Kan kaste en sigarett på tørt gress og jeg kan vedde 10 kr på at det ikke tar fyr. Jeg har forsøkt å tenne bål flere ganger uten å få fyr. Må sprute på en halv liter tennvæske før noe skjer. Det er en MYTE at ting tar fyr av seg selv, det skjer jo faen meg aldri, ikke i mitt nærvær hvertfall. Frykter alle skogbranner er påsatte for at noen ikke liker grilling, da de ikke har familie eller venner å grille med selv Var nettopp i avisa her i Stavanger at det hadde begynt å brenne i et bed fordi sola reflekterte i ei vindusrute. Ikke lenge siden det også var en liten brann i veikanten fordi det, etter det brannvesenet anslo, var blitt kastet ut en sigarettsneip fra en bil. 2 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Kan kaste en sigarett på tørt gress og jeg kan vedde 10 kr på at det ikke tar fyr. Jeg har forsøkt å tenne bål flere ganger uten å få fyr. Må sprute på en halv liter tennvæske før noe skjer. Det er en MYTE at ting tar fyr av seg selv, det skjer jo faen meg aldri, ikke i mitt nærvær hvertfall. Frykter alle skogbranner er påsatte for at noen ikke liker grilling, da de ikke har familie eller venner å grille med selv 1. Fuktig=umulig å få fyr. Tørt=tar fyr av en liten gnist. Nå er det tørt flere steder. 2. Lær deg å tenne opp. 3 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Var nettopp i avisa her i Stavanger at det hadde begynt å brenne i et bed fordi sola reflekterte i ei vindusrute. Det tror jeg er en "god" historie. Legg til en tomflaske eller knust glass i bedet så er det mulig. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 (endret) Kan kaste en sigarett på tørt gress og jeg kan vedde 10 kr på at det ikke tar fyr. Jeg har forsøkt å tenne bål flere ganger uten å få fyr. Må sprute på en halv liter tennvæske før noe skjer. Det er en MYTE at ting tar fyr av seg selv, det skjer jo faen meg aldri, ikke i mitt nærvær hvertfall. Frykter alle skogbranner er påsatte for at noen ikke liker grilling, da de ikke har familie eller venner å grille med selv Haha! Ja det er litt som skremselspropaganda rundt det å bli gravid og STD'er. Men jeg skjønner til en viss grad at det er nødvendig å utforme skremselen med håp om at selv den dummeste målgruppen tar poenget. Det er litt som komikeren David Mitchell sier; "In order to save the lives of reckless children warnings are calibrated for their safety, the result of wich is that the timorous live in a state of perpetual terror". (https://youtu.be/mKc32jQIY0w?t=1m28s) Det kan være vanskelig å få fyr når man vil, men når man vet hvordan man får fyr og klarer å legge forholdene til rette så tar det bare et øyeblikk. På samme vis er det lite sannsynlig at det tar fyr i gresset om du casually knipser en fyrstikk bort på det - bevegelsen vil antagelig slukke den åpne flammen og svovelen vil antagelig kjøle seg ned raskt nok til at gresset ikke tar fyr - Men ligger forholdene til rette så kan det fort skje og problemet er at når en brann først starter så kan den være tilnærmet umulig å slukke hvis du ikke har tatt forhåndsregler og har hjelpemidler for slukking allerede tilgjengelig. Endret 5. juni 2018 av Invader Zim Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 Kan kaste en sigarett på tørt gress og jeg kan vedde 10 kr på at det ikke tar fyr. Jeg har forsøkt å tenne bål flere ganger uten å få fyr. Må sprute på en halv liter tennvæske før noe skjer. Det er en MYTE at ting tar fyr av seg selv, det skjer jo faen meg aldri, ikke i mitt nærvær hvertfall. Frykter alle skogbranner er påsatte for at noen ikke liker grilling, da de ikke har familie eller venner å grille med selv Grønt gress som ikke er våt er nødvendigvis ikke tørt gress som tar fyr Gult falmet gress som er uttørket derimot tar veldig fort fyr, og det trengs ingen oppdiktet pyroman for å sette fyr på dette når, noen har lagt igjen søppel ala sølvfolio, speilrester eller andre gjenstander som kan forsterke sollyset. Lenke til kommentar
Flin Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 Idioti satt i system. Det er neppe mer brannfarlig å grille på sin egen balkong nå enn før... https://www.nrk.no/ostlandssendingen/hvorfor-gir-folk-blaffen-i-at-broen-kan-kollapse_-1.14057869 – Det er noen som «skal bare» og gjør egne vurderinger om hva som er trygt, sier infosjef i Oslo brann- og redningsetat, Lars Magne Hovtun. – Det er vel et trekk i samfunnsutviklingen, at man ikke har respekt for autoriteter og mener at man vet best selv. Dessverre vet folk flest ikke best selv. For all del, vær kritisk og tenk selv. Det er viktig at man ikke bare svelger det man blir fortalt, men det virker som om mange glemmer den delen som involverer å tenke. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 Kan kaste en sigarett på tørt gress og jeg kan vedde 10 kr på at det ikke tar fyr. Jeg har forsøkt å tenne bål flere ganger uten å få fyr. Må sprute på en halv liter tennvæske før noe skjer. Det er en MYTE at ting tar fyr av seg selv, det skjer jo faen meg aldri, ikke i mitt nærvær hvertfall. Frykter alle skogbranner er påsatte for at noen ikke liker grilling, da de ikke har familie eller venner å grille med selv Det finnes par som prøver i årevis å få barn og, uten å lykkes. Samtidig er det ganske mange graviditeter som en følge av tilfeldige treff på byen. Rettferdig? Selv sneiper kan gi brann. Forbudene som nå kommuniseres ut er så firkantet som de er fordi det skal være null rom for misforståelser. Det er ikke tid til "ja men jeg skal bare"... som det er ufattelig mange av nå. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2018 En jeg kjenner lagde et sånn hagebål av plenklipp, kvist og annet av brennbare hagerester han kunne skrape i sammen. Det ble tent opp nokså nær en skikkelig tjukk furu. Barken ble nok litt varm, men ingen fare akkurat der og da. Og dette er en skikkelig grundig og ordentlig mann. Han slukket og slukket glørne etter bålet var brent ned. Så gikk de å la seg for natten. De som våknet midt på natten når furutreet stod i full lyslue 2 meter fra hushjørnet var denne familien. Det som antakelig hadde skjedd var at det ikke var slukket nok. Det er mye varme nedi slike glør. Nok til å tørke ut mye av vannet. Så hadde det da ligget og ulmet utover natten nedi der. Etterhvert så hadde vel material tørket såpass ut og blitt så varmt igjen at de restene som ikke var utbrent tente opp bål igjen på egenhånd. Furuen fikk nå gjennomgå og ble en forlengelse av bålet nå når ingen stod å passet på med hageslangen lengre. Full utrykking for brannvesenet endte det med. Og han følte seg nok ganske flau etterpå. Han er da også denne ansvarsfulle typen som ikke tar lett på slikt. Anonymous poster hash: edebd...b20 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2018 Interessant artikkel om generellt bålforbud jeg kom over https://www.nrk.no/vestfold/arets-sankthansbal-henger-i-en-tynn-trad-1.14068693 Anonymous poster hash: edebd...b20 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 P5 hadde en legendarisk video på FB i dag om idioter som ikke hører på fagfolk.Mye gull der. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå