AnonymDiskusjon Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Brannvesenet har gitt totalforbud for øyeblikket mot all bruk av ild hvor vi bor. Når man kontakter brannvesenet om at nabo har tent grillen, så får man beskjed om at man må fortelle naboen om forbudet selv. Vi valgte å gi nabo beskjed, og møtte selvsagt en lite blid nabo. Sånn kan man ødelegge et naboforhold. Skal dette være framgangsmåten myndighetene ønsker, at folk blir uvenner når de yter samfunnet en tjeneste? Grilling er også forbudt under totalforbudet, selv hjemme i egen hage. Det er forståelig at en nabo som tenner grillen da kan bli sur og overrasket. Hva tenker dere om denne situasjonen? Anonymous poster hash: edebd...b20 Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 (endret) Ta det heller opp med politiet, det er de som håndhever loven. Endret 3. juni 2018 av Cipher Panda 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2018 Ah, byråkratiet. Blir sendt fra den ene etaten til den andre. Minner mye om en Pythonsketsj dette. Anonymous poster hash: edebd...b20 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Ved neste valg kan du gi din tilbakemelding. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Når man kontakter brannvesenet om at nabo har tent grillen, så får man beskjed om at man må fortelle naboen om forbudet selv. Vi valgte å gi nabo beskjed, og møtte selvsagt en lite blid nabo. Sånn kan man ødelegge et naboforhold. Skal dette være framgangsmåten myndighetene ønsker, at folk blir uvenner når de yter samfunnet en tjeneste? Anonymous poster hash: edebd...b20 Det handlar om minste motstands veg. Det at du som nabo på ein venleg måte minner naboen din på at det ikkje er lov å grille er det enklaste for begge partar. Alternativet hadde vært at brannvesenet eller politiet brukte ressursar på å oppsøke naboen, noke som då ville resultert i at naboen fekk bot. Det er mykje større sannsynlegheit for at naboforholdet blir øydelagt om du er den naboen som får nokon straffedømt, enn om du er naboen som gir folk ein sjangs til å rydde opp privat før du blandar inn myndigheitene. Dersom naboen forsatt griller og ikkje vil ta hintet sjølv etter at du har sagt ifrå så får du ringe brannvesenet eller politiet igjen for å informere om at din nabo griller til tross for at vedkommande har blitt informert om forbudet. 4 Lenke til kommentar
Nana.Nana Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Jeg tror at bevaring av samfunnets sikkerhet er viktigere enn noe annet.Når man forlater naboen din tenner grillen ,skal det føre til en brann ikke bare for sitt hus ,men for ti andre hus. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Kan du ikke bare ta med en bøtte vann og fikse problemet selv? Selv syntes jeg det er tull at det skal være forbudt å grille... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 (endret) Det er vel ikke forbudt å grille på egen tomt, altså i sin egen hage? Endret 3. juni 2018 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Det er vel ikke forbudt å grille på egen tomt, altså i sin egen hage? Her i Bergen er det det nå: "Brannfaren i Bergen, Osterøy, Samnanger og Vaksdal er nå så stor at all bruk av ild utendørs er å regne som uaktsomhet. Det vil si at det heller ikke lenger er anledning for privatpersoner å grille i egen hage eller på egen veranda eller terrasse i disse kommunene." Link Geir 3 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 (endret) Her i Bergen er det det nå: "Brannfaren i Bergen, Osterøy, Samnanger og Vaksdal er nå så stor at all bruk av ild utendørs er å regne som uaktsomhet. Det vil si at det heller ikke lenger er anledning for privatpersoner å grille i egen hage eller på egen veranda eller terrasse i disse kommunene." Link Geir Jeg merker meg at det er greit å grille inne i Bergen. Sammt at kommunen selvsagt fortsatt kan grille så mye de bare vil. Endret 3. juni 2018 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Det er vel ikke forbudt å grille på egen tomt, altså i sin egen hage? Ikkje til vanlig nei. Men eg ser at det er innført i enkelte kommuner som ekstraordinært tiltak. 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Idioti satt i system. Det er neppe mer brannfarlig å grille på sin egen balkong nå enn før... Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Det handlar om minste motstands veg. Det at du som nabo på ein venleg måte minner naboen din på at det ikkje er lov å grille er det enklaste for begge partar. Alternativet hadde vært at brannvesenet eller politiet brukte ressursar på å oppsøke naboen, noke som då ville resultert i at naboen fekk bot. Det er mykje større sannsynlegheit for at naboforholdet blir øydelagt om du er den naboen som får nokon straffedømt, enn om du er naboen som gir folk ein sjangs til å rydde opp privat før du blandar inn myndigheitene. Dersom naboen forsatt griller og ikkje vil ta hintet sjølv etter at du har sagt ifrå så får du ringe brannvesenet eller politiet igjen for å informere om at din nabo griller til tross for at vedkommande har blitt informert om forbudet. Jeg så og en nabo grillet, men sa ikke noe. Vi bryter regler/lover vær dag. 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Huff, ille at du ble henvist videre til riktig etat. De fleste vet faktisk forskjell på Politi og Brannvesen og hvilken funksjon de har.Nordmenn er alle enig i at lover og regler må vi ha, så lenge de ikke står i veien for den enkelte selvsagt.Selvopptatte svin forhindret også Politi og Ambulansepersonell i Sverige denne uka under 2 ulike drukningsulykker. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/wEm2eM/politiet-kritiserer-publikum-etter-drukningsulykke-loeftet-opp-barna-sine-for-at-de-skulle-se-bedre Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Idioti satt i system. Det er neppe mer brannfarlig å grille på sin egen balkong nå enn før... Så ordet tørke ringer ingen bjeller hos deg? https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/rykker-ut-til-skogbrann-i-telemark/3423496166.html 4 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Idioti satt i system. Det er neppe mer brannfarlig å grille på sin egen balkong nå enn før... Når brannvesenet allerede har en del å ta seg av i form av andre branner vil selvsagt risikobildet være et helt annet enn til vanlig, dette kommer i tillegg til at en liten gnist er alt som skal til for å starte en større skogbrann.. 4 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Ja, men på din hage er det ikke tørt gress. Så skjønner ikke hvorfor de forbyr det der. Min i skogen er jeg med. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Nå vet ikke jeg hvordan hagen til trådstarter er, noen har tørt gress i hagen (særlig siden det en del steder også er vanningsforbud) mens andre også har trær. Kanskje de til og med grenser mot utmark? I seg selv vil uansett det faktum at brannvesenet flere steder gjør en betydelig innsats for å holde branner nede eller slukke de i seg selv utgjøre en betydelig risiko siden det gir dårligere beredskap. Ved dårligere beredskap er det svært klokt å eliminere noen av de tingene som kan medføre situasjoner man må håndtere.. 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Ja, men på din hage er det ikke tørt gress. Så skjønner ikke hvorfor de forbyr det der. Min i skogen er jeg med. Fordi de ikke vet om det er vått i min eller din hage, og neppe har tid til å løpe rundt å sjekke om det er vått nok. Og gitt at det daglig er folk som griller midt inne i skogen rundt om, tross at det brenner mange steder i landet, tar de kanskje ikke sjansen på å stole på folks dømmekraft. Geir 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Det blir jo et problem å slukke brannen fordi det ikke er lov å bruke hageslangen lenger heller... What to do? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå