Bjarteforsvarte Skrevet 2. juni 2018 Del Skrevet 2. juni 2018 Mulig feil plass, men det får nå være. Nå har det seg slik at jeg går på skole på andre siden av landet enn der jeg bor, og dermed bor jeg på internat. Men dette internatet har veldig dårlig ventilasjon, og skolen nekter å gjøre noe med det. Vi har funnet ut at det motstrider IS-2073 §19, men jeg lurte på om det var noen flere regler de eventuelt bryter. Dette har gått ut over karakterene og oppførsel på elevene, pga søvnmangel (er så sinnsykt varmt at det er vanskelig å sove). Uansett, takk for svar. Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 2. juni 2018 Del Skrevet 2. juni 2018 Kanskje bedre plassert i Juss-delen av forumet? Nå har jeg ikke satt mye tid inn i disse lovene, men kanskje opplæringsloven(§ 9 A-2) gjelder for privatskoler også. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Husk at dersom det er balansert ventilasjon så fungerer det ikke når folk åpner vinduer. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Er det aircondition skal IKKE vinduene åpnes. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Er det aircondition skal IKKE vinduene åpnes. Har hørt det før, men hvorfor ikke? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 De må ikke åpnes når det er varmere ute enn inne, i hvert fall. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 (endret) Har hørt det før, men hvorfor ikke? Fordi du drar inn masse varm luft utenfra så temperaturreguleringen inne ikke fungerer som den skal..må jobbe mye mere for å holde det kjølig. Det er litt som med biler, man sitter ikke med aircon på 18 grader og vinduet på full åpning mens man kjører. Endret 3. juni 2018 av Bytex 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Har hørt det før, men hvorfor ikke? Fordi da fungerer aircondition dårligere, har testet det i en stor butikk jeg jobbet med en måddafåkka av et Mitsubishi anlegg som stod å bråket i butikken. Den dro fint ned temperaturen når det var som varmest, åpnet man døra ble det varmere på innsiden. 1 Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Ja, hadde det fungert med å ha vinduene åpne hadde jo det vært en god ide å aldri lukke kjøleskapet 3 Lenke til kommentar
Bjarteforsvarte Skrevet 6. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2018 Jeg går maritim linje der internatet er et gammelt hurtigruteskip fra 1956,og skipet var designet for turer i nordnorge. Dermed er det ingen kulde, kun varme som kan komme ut av ventilasjonen. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Du kan jo kjøpe en liten aircondition. Jeg tror det koster 500 kroner for en liten på hjul som fungerer utmerket i en liten stue. Ulempen er at den bråker en del, men da kjøler man ned soverommet i forkant så man slipper å ha den gående når man legger seg. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Du kan jo kjøpe en liten aircondition. Jeg tror det koster 500 kroner for en liten på hjul som fungerer utmerket i en liten stue. Ulempen er at den bråker en del, men da kjøler man ned soverommet i forkant så man slipper å ha den gående når man legger seg. De til 500-lappen fungerer ikke, punktum. De har ingen kompressor, det er bare et bånd som dyppes i vann og så er det meningen at vannfordampningen skal gi kjøling. Det gir teoretisk sett et snev av virkning i tørr luft og over 50 grader eller noe sånt. Reelt fungerende A/C har en kompressor og en slange for å lede ut varm luft fra varmeveksleren, og de koster penger. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 De til 500-lappen fungerer ikke, punktum. De har ingen kompressor, det er bare et bånd som dyppes i vann og så er det meningen at vannfordampningen skal gi kjøling. Det gir teoretisk sett et snev av virkning i tørr luft og over 50 grader eller noe sånt. Reelt fungerende A/C har en kompressor og en slange for å lede ut varm luft fra varmeveksleren, og de koster penger. En kompis kjøpte en slik på jula tror jeg det var. Fungerte ypperlig i stua hos ham. Eneste minuset var at den bråket. Husker han sa det kosta en tusenlapp og dette var vel over 5 år siden så jeg antok de var blitt billigere. At effekten skalerer med kvalitet og pris regner jeg som en selvfølge. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Du kan jo kjøpe en liten aircondition. Jeg tror det koster 500 kroner for en liten på hjul som fungerer utmerket i en liten stue. Ulempen er at den bråker en del, men da kjøler man ned soverommet i forkant så man slipper å ha den gående når man legger seg. https://m.clasohlson.com/no/Ørepropper-av-silikon/34-886 Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 MS Sjøkurs, ja. Ikke tidenes ventilasjon, men lugarene er så små at en liten flyttbar aircondition-enhet vil være veldig effektiv. Men det er ikke sikkert en AC er nødvendig; for mange vil det være nok i massevis med en vifte for å få litt luftsirkulasjon på lugaren. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Husk at dersom det er balansert ventilasjon så fungerer det ikke når folk åpner vinduer. Har du noe dokumentasjon på dette? Snakket med flere som monterer slikt og de sier bare at hvis man åpner så har det ingenting å si, blir bare mer friskluft som blir trekt direkte inn, uten filtrering selvsagt da. Er det ikke undertrykk i boliger stort sett, da vil det jo dras inn litt ekstra friskluft siden viften drar luft ut etter å ha dratt den gjennom huset. Vil kjøle ned hele huset egentlig da hvis det er kaldere utenfor. 1 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 (endret) Balansert ventilasjon fungerer kun til utskifting av luft, og gjenvinne varmen som er i huset. Noe kjøleeffekt har det ikke. Man kan jo kjenne at det blåser litt kaldt om det er kaldt ute og man skrur av varmeveksleren, men skal man ha kjøling så er varmepumpe eller portabel AC løsningen. Kan være verdt å merke seg om man skal kjøpe seg ny leilighet idag, eller hus. Potte tette bygninger som blir rene drivhuset, og det er kun montert balansert ventilasjon. Endret 7. juni 2018 av Simkin Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 7. juni 2018 Del Skrevet 7. juni 2018 Har du noe dokumentasjon på dette? Snakket med flere som monterer slikt og de sier bare at hvis man åpner så har det ingenting å si, blir bare mer friskluft som blir trekt direkte inn, uten filtrering selvsagt da. Er det ikke undertrykk i boliger stort sett, da vil det jo dras inn litt ekstra friskluft siden viften drar luft ut etter å ha dratt den gjennom huset. Vil kjøle ned hele huset egentlig da hvis det er kaldere utenfor. Ja. Peis på med google. Anlegget er justert for luft inn og luft ut. Spjeld er innstilt for et lukket system og ikke et system som blør. Med mindre anlegget er fullstendig feil installert skal det være sirkulasjon i hele bygget uten stillestående områder slik at hvert rom kontinuerlig blir tilført behandlet luft. Dette kan være oppvarmet luft OG nedkjølt luft avhengig av hva anlegg du har. Dvs at så lenge anlegget for stå å jobbe i fred så skal det bli god effekt. Hvis olsen fjerner halve veggen sin så fatter ikke anlegget hva som skjer og all den flotte lufta suser ut i hans kontor og ut til måkene mens alle andre i kontorbygget sitter og lurer på hvor det ble av all den fine ventilasjonen - også åpner de også vinduene sine også plutselig har de et anlegg til 4 millioner som bare står å koker på ingenting (Det skal sies at jeg har lite kjennskap til små systemer). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå