Snøspade Skrevet 2. juni 2018 Del Skrevet 2. juni 2018 (endret) Heisann Har lurt litt på å kjøpe meg et greit kamera den siste tiden. Snakker da OK kamera til en som ikke er etusiast (enda?) eller har spesielt greie på kamera Etter litt gunnleggende søking på nettet og litt tester, kom jeg frem til at Olympus D-M10 Mark III så ganske greit ut. Rett i underkant av 7000 kr skal jeg klare å stå inne for, for et kamera jeg kan ha i ørtenvis av år. Men så leste jeg at det ikke er vanntett. Altså, ikke i det hele tatt. At man må være forsiktig i regn osv. Nå har jeg ikke planer om å bruke det til badekamera, men å kunne ha det med når jeg er i marka, uten å måtte ta bilde fra inni en brødpose, hadde vært greit Dermed tenker jeg det er greit å spørre dem som er mer fagkyndig enn meg Har dere noen kamera av tilsvarende nivå å anbefale? Liker designet, og funksjonalitetene skal visst være av god kvalitet, iflg Lyd og Bilde og HW.no Nattfoto og gode farger er ganske høyt på lista. Endret 2. juni 2018 av Snøspade Lenke til kommentar
KanonEOS Skrevet 2. juni 2018 Del Skrevet 2. juni 2018 (endret) Vanskelig å finne et værtettet kamera i den prisklassen. Nesten ingen faktisk. Brukt Fujifilm X-T1 er værtettet og det samme er de billigste f/2 linsene. Tror jeg hadde valgt den komboen selv. Hvis man vil ha speilrefleks og ikke speilløst har man Pentax: https://www.bhphotovideo.com/c/product/1338221-REG/pentax_16269_k_70_dslr_camera_with.html Det finnes, eller fantes et helt værtettet og vannsikkert kamera i den prisklassen; Nikon 1 AW 1 etellerannet Hvis du greier deg uten værtetthet ville jeg sett på den nye Fujifilm X-T100 som nettop er lansert, en verdig konkurent til E-M10 . Værtetthet er egentlig ikke en stor greie. Man greier seg helt fint uten, men selvfølgelig er det en stor fordel i mine øyne. Det største problemet er egentlig værtettede linser. Ta Canon 7D foreksempel, fra 3500 brukt, umulig å finne en billig værtettet linse til det ellers så robuste kameraet. Edit: du nevner nattfoto, husk at MFT har enormt med støy på høy ISO. Gode farger= fujifilm Endret 2. juni 2018 av KanonEOS Lenke til kommentar
Snøspade Skrevet 2. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2018 (endret) Snipp Takker for svar. Som forventet, at det ikke er mye å velg i av vann/værtette i den prisklassen. Fujifilmen skal jeg absolutt sjekke ut! Angående værtetthet, vil du si at et kamera av denne typen/klassen er "værtett" på linje med en mobiltelefon (e.g. Iphone)? Altså at med mindre man lar det ligge på terrassebordet i regnvær, så er det ikke noe stress at det regner litt på det mens man tar bilder? Endret 2. juni 2018 av Snøspade Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Heisann Har lurt litt på å kjøpe meg et greit kamera den siste tiden. Snakker da OK kamera til en som ikke er etusiast (enda?) eller har spesielt greie på kamera Etter litt gunnleggende søking på nettet og litt tester, kom jeg frem til at Olympus D-M10 Mark III så ganske greit ut. Rett i underkant av 7000 kr skal jeg klare å stå inne for, for et kamera jeg kan ha i ørtenvis av år. Men så leste jeg at det ikke er vanntett. Altså, ikke i det hele tatt. At man må være forsiktig i regn osv. Nå har jeg ikke planer om å bruke det til badekamera, men å kunne ha det med når jeg er i marka, uten å måtte ta bilde fra inni en brødpose, hadde vært greit Dermed tenker jeg det er greit å spørre dem som er mer fagkyndig enn meg Har dere noen kamera av tilsvarende nivå å anbefale? Liker designet, og funksjonalitetene skal visst være av god kvalitet, iflg Lyd og Bilde og HW.no Nattfoto og gode farger er ganske høyt på lista. Dette blir noe over prisen du ser for deg, Panasonic G80 + et 12-60mm objektiv. Begge er værtettet, dette kameraet kan bruke alle Olympus og Panasonic objektiver: https://www.japanphoto.no/panasonic-lumix-g80--vario-12-60mm-f-35-56-asph-power-ois-124?expDataType=CatalogEntryId&expDataUniqueID=1255520 Lenke til kommentar
se# Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Kan jeg velge mellom værtettet og ikke til omtrent samme pris så velger jeg selvsagt kameraet som tåler litt mer, men jeg har holdt på med friluftsliv i hvert fall i 30 år uten å ha problemer med kamera uten værtetting. I øyeblikket har jeg et kamera som skal tåle regn og støv godt, men det var ikke på listen over kriterier da jeg valgte akkurat dette kameraet (det var primært autofokusytelse). Det jeg gjør på tur er å ha kameraet i en plastpose når det ikke er i bruk, uansett om det er værtettet eller ikke. Har jeg ikke værtettet kamera og været ille nok og jeg ikke kan beskytte kameraet lar jeg være å ta bilde. Og i de tilfellene - som ikke skjer hvert år - er selvsagt værtetting en fordel. Ditt bruksområde kan selvsagt være slik at værtetting er mye viktigere, men alle kameraer tåler litt fuktighet uten at det går galt. Det er vel de ti siste årene at værtetting på amatørmodeller i det heletatt har vært et tema. Etter hvert som produsentene råker opp for nye features å putte inn i kameraet finner de mer og mer obskure egenskaper å konsentrere seg om, og det gjelder mange fotoentusiaster også. Når det er sagt så synes jeg forslaget til tflovik om Panasonic G80 er fornuftig. Veldig bra modell i seg selv som også er værtettet. Lenke til kommentar
JorunT Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Jeg har Olympus D-M10 og Olympus D-M10 Mark II og brukt begge i allslags vær jeg kan tenke meg å fotografere i uten noen problemer, også i moderat regn. En gang glemte jeg det i hagen og det ble stående på stativ ute i plaskregn i ett døgn. Det var fortsatt brukbart etterpå, men da jeg leverte det inn til reparasjon pga en annen skade ett år senere, ble det påpekt at det også var en gammel fuktskade. Men jeg prøver jo ellers å holde det så tørt som mulig og dekker det til når det regner og jeg ikke ta bilder. Lenke til kommentar
Snøspade Skrevet 3. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2018 (endret) Mange takk for svarene Oppi 10 000 kroner blir litt toppen av hva jeg egentlig så for meg. Er ikke hoobyfotograf (enda?) så tenker det er greit å ikke splurge alt for mye, hvis jeg ender opp med å bare ta bilder av katten og fiskestanga For å spesifisere litt mer bruksområde: - Jeg bruker nå en Iphone SE, som har potetkamera. Skulle gjerne hatt noe som faktisk klarer å ta litt OK bilder, også når det begynner å mørkes litt. - Ut fra hva jeg vanligvis tar bilder av, blir det mest dilldall, ting og litt natur. - Ut fra hva jeg ser for meg å ta bilde av, blir det natur/landskap og feriebilder av høyere kvalitet enn from-the-hip med mobilen. - Per dags dato ser jeg ikke for meg at jeg kommer til å legge spesielt mye penger i å kjøpe ekstra objektiver, så det som medfølger bør være godt som allround. Med mindre jeg blitrfullstendig bitt, som det jo alltid er en fare for. Det høres ut som om værtetting ikke er 100% veldig nødvendig heller (men veldig kjekt å ha!). Virker på det som skrives at et kamera kan forventes å tåle det samme som annen elektronikk som f.eks mobiltelefon: unngå plaskregn og drukning, så går det stort sett greit. Gitt mitt nåværede "kamera", vil vel egentlig det meste oppleves som en toppmodell, sånn sett Endret 4. juni 2018 av Snøspade Lenke til kommentar
se# Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 (endret) Tenker du uansett kun kamera + zoomlinsen som følger med kan et kompaktkamera være et bra alternativ. Det er mye å velge i, men ikke så lett få finne noe veldig rimelig. Modeller du kan sjekke er Sony RX100 (som finnes i 5 varianter), Canon G7 X II osv. Mange av disse har ikke innebygd søker (kun skjermen på baksiden) og vil du ha søker er utvalget mye mindre. Endret 3. juni 2018 av se# Lenke til kommentar
Snøspade Skrevet 4. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2018 Tenker du uansett kun kamera + zoomlinsen som følger med kan et kompaktkamera være et bra alternativ. Det er mye å velge i, men ikke så lett få finne noe veldig rimelig. Modeller du kan sjekke er Sony RX100 (som finnes i 5 varianter), Canon G7 X II osv. Mange av disse har ikke innebygd søker (kun skjermen på baksiden) og vil du ha søker er utvalget mye mindre. Hm... Vel, greia er at jeg er noe usikker akkurat her Det er veldig mye å velge i, og jeg merker bare ved vindushopping på nett at jeg fort havner fra et til 6000 til et annet til 16000 kr Men jeg tror jeg skal holde hesten litt, og se hva testene sier om Fujifilm X-T100 som du nevnte. Prismessig virker det å være mer tilsiktet tja-tjo-nybegynnere som meg, men med litt mulighet for å leke litt videre, om interessen er der. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 11. juni 2018 Del Skrevet 11. juni 2018 (endret) Nå er det litt større, men kunne Pentax K70 være et alternativ? (https://www.prisjakt.no/product.php?p=3728662 ) Du får en ganske grei begynnerpakke med to objektiv til 10 000 kr (https://www.scandinavianphoto.no/produkt/1018308780/pentax/k-70-hd-da-18-50mm-f-4-5-6-dc-wr-da-50-200mm-f-4-5-6-ed-wr), alt er vanntett, og Pentax er vel særlig kjent for å lage vanntette og robuste kameraer og objektiver. Disclaimer: Jeg er ingen Pentaxianer, så vet ikke så mye om dette kameraet. Fra hva jeg har hørt er det et helt greit kamera med muligens litt treg autofokus og ikke helt topp batterileveltid for speilrefleks (noe sier meg derimot at det nok matcher de vanlige speilløse på batteritid?) Når det gjelder værtetting: Selv om et kamera gir seg ut for å være værtett, ville jeg nå fortsatt kostet på meg en brødpose over kamerahus og objektivfestet hvis du skal bruke det over lengere perioder i regn eller i en støvete ørken, det er nok av eksempler på internett på folk som ikke fikk penger tilbake på garantien ved fuktskader på "vanntette" kamera. Endret 11. juni 2018 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå