Redaksjonen. Skrevet 2. juni 2018 Del Skrevet 2. juni 2018 Slik blir bioposer brutt ned av bakterier.Tre typer bioplast - bare én kan brytes ned Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 2. juni 2018 Del Skrevet 2. juni 2018 Cellofan (og viskose) skal vere både bio-basert og nedbrytbart. Cellofan er cellulose som er brote ned og omgjort til cellulose(!) gjennom ein kjemisk prosess, og klemt ut gjennom ei spalte. Dessverre er cellofan for stivt til å lage posar av, men det vert gjerne brukt til innpakking av mat. Eg har lurt å om vindauget i vindaugskonvoluttar er av cellofan, og om dei i so fall kan resirkulerast saman med papir, sidan begge deler er cellulose i ulike variantar? Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 3. juni 2018 Del Skrevet 3. juni 2018 Jeg begravde en PLA-dings som jeg har 3D-printet i komposten min. Fant den ikke igjen året etter når jeg prøvde å finne den. Syns det var rart at den ble borte selv i hagekomposten, som ikke er særlig varm. Lenke til kommentar
F1HH9V1N Skrevet 4. juni 2018 Del Skrevet 4. juni 2018 Dette er ikke bra. Slike produkter, i ulike varianter, bør ikke komme på markedet uten at forbrukerne har fått god forståelse av hva de er gode for og hva de skal sorteres som. Lenke til kommentar
AVU5YZIV Skrevet 5. juni 2018 Del Skrevet 5. juni 2018 Vil det ikke være enklere og tryggere å bryte ned plastavfallet gjennom energigjenvinning i eksisterende forbrenningsanlegg? Hvis restprodukter etter nedbryting også inneholder mikroplast, føler jeg at det er et skummelt blindspor. Dessuten nevnes metan som et av restproduktene, det er vel bedre å la det gå i forbrenning enn å slippe det ut i atmosfæren? . 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå